Osa ammattiteologeistakin on esittänyt Martti Lutheria vastaan eräänlaisen vestigia terrent -argumentin, jonka mukaan tuon siitä saa kun seuraa hänen ajatuksiaan. Syytös liittyy Lutherin juutalaiskannanottoihin, jotka eivät ole hänelle kunniaksi.
Martin Marty esittää asiasta valaisevia huomioita suomennetussa elämänkerrassa Martti Luther (Ajatus, 2006), joka on hyvä lisä Baintonin laajalle ja Peter Mannsin syvälliselle elämänkerralle. Peteristä kerron vielä joskus enemmän, sillä vuonna 1988 soitin hänen ovikelloaan Mainzissa ja vietimme monta rattoisaa päivää, kuten myös hieman myöhemmin Suomessa hänen vieraillessaan täällä.
Marty viittaa Lutherin 1523 ilmestyneeseen kirjoitukseen Jeesus Kristus oli syntyjään juutalainen. Kirjoituksessa hän sanoo tulleensa kirkon johdon taholta samanlaisen arvostelun kohteeksi kuin juutalaiset. Juutalaiset keskittyivät sentään Vanhaan testamenttiin, kun kirkon johto laiminlyö koko Raamatun. Hänen ja juutalaisten pitäisi olla eräänlaisia liittolaisia. Kummatkin vastustavat samoja asioita.
Vuoden 1536 jälkeen ääni kellossa muuttui. Luther alkoi osallistua juutalaisvastaiseen politiikkaan, joka oli osa ajan henkeä. Niinpä esimerkiksi jalomielinen ja humaani Erasmus Rotterdamilainen kirjoitti, että tahtoisi koko Euroopan yhtä tyhjäksi juutalaisista kuin Ranska jo oli. Erasmuksen mielestä juutalainen usko oli kirouksista vaarallisin.
Erasmus ei siis pitänyt juutalaisuutta rotuopillisista syistä tuomittavana vaan uskonnollisista syistä. Sama pätee Lutheriin, mikä on syytä huomata ennen kuin häntä aletaan luonnehtia natsiksi ennen natseja.
Kirjoituksessaan Juutalaiset ja heidän valheensa Luther toistaa eräitä yleisiä käsityksiä: juutalaiset myrkyttävät kaivoja sekä vievät kristittyjen lapsia ja ottavat näistä verta ruoanlaittoon. Nämä eivät siis, toistan, ole Lutherin omia keskintöjä, vaan hän liittyy siihen, mitä kristillinen Eurooppa yleisesti ajatteli.
Kristuksen murhaajana Luther ei juutalaisia pitänyt. Sen olivat tehneet 'me', kaikki syntiset ihmiset yhdessä. Jo 1100-luvulla Petrus Abelard oli väittänyt, että juutalaiset eivät ristiinnaulinneet Kristusta. Jeesus ei ollut heille Kristus, joten he ristiinnaulitsivat juutalaiset kapinoitsijan.
Lutherin juutalaisvastaisuuden kärki kohdistuukin paradoksaalisesti siihen, että nämä eivät ristiinnaulinneet Kristusta. Hän arvostelee rabbeja siitä, että nämä eivät hyväksy Kristus-keskeistä tulkintaa Vanhasta testamentista. Koska juutalaisuus kiistää tämän tulkinnan, he eivät kunnioita Kristusta eivätkä siis myös omaa vertaan ja lihaansa vaan sortuvat jumalanpilkkaan.
Tähän näkemykseen yhtyi Lutherissa voimistunut maailmanlopun odotus. Hän koki oikeauskoiset viimeisten aikojen 'kostajiksi'. Heidän tuli vaatia maalliselta virkavallalta juutalaisten karkottamista. Synagogat, rabbien kirjat ja jopa heidän kotinsa tulisi polttaa.
Lutherin ensimmäinen arvostelija oli rouva Katariina, joka ei voinut hyväksyä hänen näkemyksiään. Myös Melanchthon oli erittäin vaivaantunut. Marty toteaa osuvasti: "Raamatun tutkija ja hengellinen taistelija oli aiemmin saarnannut, että Jaakobin tavoin hän oli voittanut Jumalan ja ihmisen. Nyt hän osoitti, että ei ollut voittanut edes itseään."
Lutherin näkemykset ja erityisesti niiden johtopäätökset ovat luotaantyötäviä. Jäljet pelottavat -argumentti on kuitenkin eräänlaista teopolitiikkaa, joka ei perustu tosiasioihin. Luther ei pitänyt juutalaista rotua hävitettävänä vaan esitti, että Euroopassa ei tulisi sallia juutalaista uskoa. Paha näkemys sekin, mutta lopullista ratkaisua hän ei esimerkiksi kuuluissa viimeisessä saarnassaan Varoitus lopun lähestyessä 1546 esittänyt.
Aihe on monimutkaisempi kuin ensisilmäykseltä näyttää. Ne, jotka ovat syyttäneet Lutheria, osin oikeutetusti, ovat usein viitanneet ns. Barmenin synodin jälkeisen Tunnustuskirkon toimintaan Saksassa. Saksassa oli maanalainen kirkko, jonka kuuluisimmat nimet olivat Martin Niemöller ja Dietrich Bonhoeffer, joka vastusti natsismia ja sen hallintoa. Kuten Minnamari Helaseppä on äskettäin osoittanut, Tunnustuskirkko ei kuitenkaan kunnostautunut mainittavasti juutalaisten puolustamisessa tai osoittanut huomattavaa kiinnostusta tähän suuntaan.
5 kommenttia:
Moi Petri!
Minullakin on Martyn elämäkerta, mutten olen ehtinyt lukaista sitä. Nuoren Lutherin omassa kontekstissaan ”myötämielinen” suhtautuminen juutalaisiin saattoi perustua muun muassa siihen, että hän uskoi paavin olevan Antikristus ja toiseksi maailmanlopun olevan lähellä. Opettihan Paavalikin, että kun muista kansoista koostuva pelastuvien määrä on tullut täyteen, yhtäkkiä KOKO Israel pelastuukin (Room. 11:25-27). Reformaation alkuvaiheessa Luther oli optimistinen ja uskoi nimenomaan lähimmäisenrakkautena ilmenevän uskon voimaan ja sillä tapaa evankeliumin leviämiseen. Lutherin toiveikkuus oli hänen omasta vinkkelistään johdonmukaista, sillä loppuhan oli lähellä ja Pavenkin ajatus käymässä toteen. Kaikki oli kiinni vain siitä, että Luther itse saa kirkastettua juutalaisille, mistä paavin turmelemassa evankeliumissa ”todella on kysymys”. Kun niin ei käynyt, Lutheria harmitti.
Itselleni on ollut pienoinen yllätys viime aikoina, kuinka syvälle juutalaisvastaisuus eurooppalaisessa hengenviljelyssä oikein onkaan juurtunut. Kannattaessaan jonkinlaista ”vapaata uskonnollisuutta” Schelling ei koskaan tahtonut alistua minkään dogman talutusnuoraan, mutta omaa filosofiaansa hän piti syvästi uskonnollisena. Juutalaisuus ei hänen mukaansa kuitenkaan milloinkaan edustanut Jumalan ilmoitusta eikä oikeastaan edes uskontoa. Hegelille juutalaisuus ilmensi kaikin mahdollisin tavoin vieraantumista, tätä osoitti erityisesti ”juutalaisten kyvyttömyys rakastaa”. Erikoista siinä on se, että Hegelin sisäsiistissä systeemissä vastakohta itsessään kuitenkin implikoi korkeamman yhteyden. No, Hegeliä sen paremmin kuin Schellingiäkään en tunne, joten toivottelen vain päivänjatkoa. Vasta elo-syyskuussa tajusin, että blogit ovat nyt päivän sana ja kaikilla on omansa riippumatta siitä, onko lukijoita.
parhain terveisin Jusa
ps. mullakin on oma (tai oikeastaan orkesterin) blogi, mutta se on vielä tyhjillään. Täällä on kotisivu: [url]http://www.kapinaliitto.org[/url] ja siellä on siihen ilmapiiriin tarkoitettuja kirjoituksia pari.
Minulla on tämän kirjan lukeminen kesken. Kun on luterilainen, niin mitä tosiasiallisesti on? No, SLEY:n porukka sen varmasti tietää ja selittää ymmärrettävästi, miten lähde voi olla hyvä, vaikka siitä tulee samanaikaisesti karvasta ja makeaa vettä. On muuten hämmästyttävää, miten lähelle toisiaan paikoin tulevat körttiherännäisyyden teologia ja Kierkegaardin uskonnollinen ajattelu. Voisit oikeastaan joskus kirjoittaa siitä.
Ajoin eilen huonossa säässä Järvenpäähän, joten en ole ollut kommentoimassa kommentteja. Nytkin olen menossa, joten lyhyesti Jusalle: mukava että olet linjoilla. Luther uskoi, että juutalaiset kääntyvät kristityiksi ja pettyi 20-luvun jälkeen, kun näin ei tapahtunut. Kiitos blogitiedoistasi. A-K.H:lle. Olen samaa mieltä huomiostasi Kierkegaard-yhteydestä. Torsti Lehtisen kanssa on joskus asiasta puhuttu. Kirjoitin pienen jutun "Paavo Ruotsalainen välittömän kokemuksen tulkkina" kirjaan Täällä lounatuulen alla, jossa viittasin tähän yhteyteen (S.Kierkegaard contra Hegel ja Paavo contra Snellman. Ajattelen myös, että eräät fenomenologien, erityisesti Husserlin ajatukset että Franz Kafka ovat sukulaisilmiöitä körttiteologialle.
"Murhatun Jumalan varjo - antisemitismi kristinuskon historiassa" (Myllykoski/Lundgren) lienee teille tuttu kirja?
Myllykosken ja co'n kirja on tuttu, mutta nyt teen suuren paljastuksen: en ole vielä lukenut sitä.
Lähetä kommentti