Tunnustan ja kadun kerran miettineeni muutaman viikon ajan mielen filosofian kirjassa ollutta kysymystä: ovatko Cassius Clay ja Muhammad Ali sama henkilö?
Se oli sitä aikaa, kun olin kävellä raitiovaunun alle ja kotiin piti laittaa erilaisia muistilappuja: ota kengät jalastasi, käytä vain omaa pyyhettäsi jne.
Tutkijat ovat sellaisia. B. Russell osasi käyttää näitä hullutuksia hyväkseen hauskasti. Saatuaan tietoonsa, että Britanniassa vaikutti toinenkin B. Russell, hän hakeutui tuttavuuteen ja julkaisi sanomalehdessä ilmoituksen: Kunnioittavasti ilmoitamme, että meistä kumpikaan ei ole toinen. B. Russell & B. Russell.
Nabokovilla on tästä muunnelma: Minä olen Kasper ja Kasper on minä, mutta kumpikaan meistä ei tiedä, keitä me olemme.
Persoonallisen identiteetin kysymys on filosofian kestokysymyksiä. Nimen merkityksen oivalsivat vanhat kulttuurit kenties meitä paremmin. Nimelle haettiin kunniaa ja jos kunnia häiriintyi, nimi oli liattu usean sukupolven ajan. Nimenne on käynyt edellänne, saatettiin sanoa, kun oltiin kohteliaita.
Arvo (nimi muutettu) antoi ja Arvo otti, kiitetty olkoon Arvon nimi, totesi muuan ystäväni ollessaan murheinen ja saavutuksiinsa pettynyt.
Totta kai Cassius Clay ja Muhammad Ali ovat sama henkilö. Mutta jos ovat, miksi Cassius Clay otti toisen nimen? Eikö juuri siksi, että hän tahtoi viestittää olevansa joku toinen?
Toisen nimen ottaminen oli käsittääkseni hänen kannaltaan syvällinen ratkaisu. Se liittyi islaminuskoiseen yhteisöön liittymiseen.
Nimenvaihdos oli sukua Saulin muuttumiseksi Paavaliksi, joka sanoi, että en enää minä, vaan Kristus elää minussa. Hän ei siis enää ole Saul vaan Paavali-niminen yksikkö, jonka identiteetti on kolmas toimija, Kristus.
Se on hyvin radikaalia eikä käy järkeen. Kristityille opetetaan, että heidän kannaltaan tärkeintä on kaste ja nimi, joka kasteessa annetaan. Kasteella annettu nimi on merkki kuulumisesta kuolemattomien joukkoon, vaikka kuoleekin.
Siinä meillä aitoja paradokseja.
Ricoeurilla on sellainen narratiivinen eli kertomuksellinen teoria minästä, että minä on itse toisena. Se, kuka olen, on kertomukseni, joka on tarrannut itseni ulkoisesta juonesta vähintäänkin osia siten, että oma kertomukseni on muuttunut. Se, mikä toinen on, jää avoimeksi. Se voi olla vanhempien ääni, yhteiskunnallinen tarina tai uskonnollinen sisältö.
Tämän teorian mukaan emme ole loppuun asti solipsisteja vaikka koemmekin olevamme yksin vaan yksinäisyytemme muodostuu suhteessa joko todellisiin tai kuviteltuihin tai molemman kaltaisiin toisiin. Nimi on nimi tällaiselle tarinalle.
Muhammad Ali on nimi kertomukselle, jossa Cassius Clayn tarina on omaksunut uskonnollisen yhteisön kertomuksen juonen. Paavali on nimi tarinalle, jossa Saul on omaksunut uskonnollisen kertomuksen juonen ja tunnistaa itsensä yhtenä roolina tai juonihenkilönä tuossa kertomuksessa.
Toisaalta Muhammed Ali on vastuussa siitä, mitä Cassius Clay teki. Hän voitti olympiakultaa vain toisella nimellä. Vanhan kertomuksen ja siihen liittyvän nimen teot ja saavutukset periytyvät ja siinä merkityksessä uusi ja vanha ovat sama henkilö.
Pääministerin morsian ei muutu prinsessaksi. Ruusunen vastaa siitä, mitä Kuronen sanoi. Oikeuskäsittely ottaa Ruususta niskasta kiinni ja kertoo hänelle kuka hän todella on, ihminen Kurosen sanoin ja teoin.
Jos narratiivinen persoonallisuusteoria pitää paikkansa, se kuka olen selviää vasta viimeisellä henkäyksellä. Ennen sitä en ole vielä kukaan. Paitsi nimeni ja se mitä olen tähän asti tehnyt.
Sellainen on vankeus ja ajan kahle. Itseään ei pääse pakoon. Ehkä nimen muuttaminen Aliksi tai Paavaliksi liittyy siihen, että henkilö tahtoo viestittää kahleilleen: on toinen maailma, jossa te murrutte ja jossa minua ette kiinni saa.
Joensuuhun meni hoitamaan toista professorinvirkaa munkki Serafim. Jos olisin jäänyt hoitamaan toista, olisin voinut ottaa nimekseni vaikka Kerubim. Sitten olisimme ilmoittaneet, että kukaan meistä neljästä ei ole sama.
Se oli sitä aikaa, kun olin kävellä raitiovaunun alle ja kotiin piti laittaa erilaisia muistilappuja: ota kengät jalastasi, käytä vain omaa pyyhettäsi jne.
Tutkijat ovat sellaisia. B. Russell osasi käyttää näitä hullutuksia hyväkseen hauskasti. Saatuaan tietoonsa, että Britanniassa vaikutti toinenkin B. Russell, hän hakeutui tuttavuuteen ja julkaisi sanomalehdessä ilmoituksen: Kunnioittavasti ilmoitamme, että meistä kumpikaan ei ole toinen. B. Russell & B. Russell.
Nabokovilla on tästä muunnelma: Minä olen Kasper ja Kasper on minä, mutta kumpikaan meistä ei tiedä, keitä me olemme.
Persoonallisen identiteetin kysymys on filosofian kestokysymyksiä. Nimen merkityksen oivalsivat vanhat kulttuurit kenties meitä paremmin. Nimelle haettiin kunniaa ja jos kunnia häiriintyi, nimi oli liattu usean sukupolven ajan. Nimenne on käynyt edellänne, saatettiin sanoa, kun oltiin kohteliaita.
Arvo (nimi muutettu) antoi ja Arvo otti, kiitetty olkoon Arvon nimi, totesi muuan ystäväni ollessaan murheinen ja saavutuksiinsa pettynyt.
Totta kai Cassius Clay ja Muhammad Ali ovat sama henkilö. Mutta jos ovat, miksi Cassius Clay otti toisen nimen? Eikö juuri siksi, että hän tahtoi viestittää olevansa joku toinen?
Toisen nimen ottaminen oli käsittääkseni hänen kannaltaan syvällinen ratkaisu. Se liittyi islaminuskoiseen yhteisöön liittymiseen.
Nimenvaihdos oli sukua Saulin muuttumiseksi Paavaliksi, joka sanoi, että en enää minä, vaan Kristus elää minussa. Hän ei siis enää ole Saul vaan Paavali-niminen yksikkö, jonka identiteetti on kolmas toimija, Kristus.
Se on hyvin radikaalia eikä käy järkeen. Kristityille opetetaan, että heidän kannaltaan tärkeintä on kaste ja nimi, joka kasteessa annetaan. Kasteella annettu nimi on merkki kuulumisesta kuolemattomien joukkoon, vaikka kuoleekin.
Siinä meillä aitoja paradokseja.
Ricoeurilla on sellainen narratiivinen eli kertomuksellinen teoria minästä, että minä on itse toisena. Se, kuka olen, on kertomukseni, joka on tarrannut itseni ulkoisesta juonesta vähintäänkin osia siten, että oma kertomukseni on muuttunut. Se, mikä toinen on, jää avoimeksi. Se voi olla vanhempien ääni, yhteiskunnallinen tarina tai uskonnollinen sisältö.
Tämän teorian mukaan emme ole loppuun asti solipsisteja vaikka koemmekin olevamme yksin vaan yksinäisyytemme muodostuu suhteessa joko todellisiin tai kuviteltuihin tai molemman kaltaisiin toisiin. Nimi on nimi tällaiselle tarinalle.
Muhammad Ali on nimi kertomukselle, jossa Cassius Clayn tarina on omaksunut uskonnollisen yhteisön kertomuksen juonen. Paavali on nimi tarinalle, jossa Saul on omaksunut uskonnollisen kertomuksen juonen ja tunnistaa itsensä yhtenä roolina tai juonihenkilönä tuossa kertomuksessa.
Toisaalta Muhammed Ali on vastuussa siitä, mitä Cassius Clay teki. Hän voitti olympiakultaa vain toisella nimellä. Vanhan kertomuksen ja siihen liittyvän nimen teot ja saavutukset periytyvät ja siinä merkityksessä uusi ja vanha ovat sama henkilö.
Pääministerin morsian ei muutu prinsessaksi. Ruusunen vastaa siitä, mitä Kuronen sanoi. Oikeuskäsittely ottaa Ruususta niskasta kiinni ja kertoo hänelle kuka hän todella on, ihminen Kurosen sanoin ja teoin.
Jos narratiivinen persoonallisuusteoria pitää paikkansa, se kuka olen selviää vasta viimeisellä henkäyksellä. Ennen sitä en ole vielä kukaan. Paitsi nimeni ja se mitä olen tähän asti tehnyt.
Sellainen on vankeus ja ajan kahle. Itseään ei pääse pakoon. Ehkä nimen muuttaminen Aliksi tai Paavaliksi liittyy siihen, että henkilö tahtoo viestittää kahleilleen: on toinen maailma, jossa te murrutte ja jossa minua ette kiinni saa.
Joensuuhun meni hoitamaan toista professorinvirkaa munkki Serafim. Jos olisin jäänyt hoitamaan toista, olisin voinut ottaa nimekseni vaikka Kerubim. Sitten olisimme ilmoittaneet, että kukaan meistä neljästä ei ole sama.
31 kommenttia:
hyväää huomenta!
kauniita kirjankansia ricoeurilla
kyllä se toinen
on vähintaan yhtä tarkeä kuin minä
kuviteltu
vaikkkakin se mitä olen selviää- jollakin henkäyksellä
helevetti, ei näihin sun kirjoituksiin voi vastata järjellisesti, eiks joku lukenut teologi vois tulla kommentoimaan..vaikka turun tuomiokapitulista
Siiri
Ilman muuta tuomiokapituli paikalle ja heti!
Hyvä Kerubim Jarvelainen,
taidekoulussa oli eri vuosikurssilla tyyppi, jonka hiuslaite oli semmoinen, että toiselta puolelta oli täysin kalju ja toisella oli pitkä fleda. Kerran eräitten pippaloitten jälkeisenä aamuna kun kohmeloinen hiljaisuus vielä vallitsi talossa, hänen huoneestaan kuultiin tuskainen karjaisu: "Kumpi mä oon?!" Tämä nauratti meitä kovasti tyypin ulkoisen olemuksenkin tähden.
Sittemmin olen saanut kysyä moneen otteeseen itseltäni samaa, eri tilanteissa. Onneksi noita sosiaalisia rooleja on siunaantunut nin paljon, että kahtiajakautumisen tuskaa ei niin helposti tule.
Synnyin teininä kovasti eksistentialistiseksi ihmiseksi, enkä voinut enää hyväksyä sitä alkuperäistä toista, jonka koin olevan minuun ulkoapäin asetetun. Uuden nimen ottaminen tai pikemminkin löytäminen voi tuntua ainoalta mahdollisuudelta kasvaa eteenpäin ihmisenä, vaikka minä ja se toinen jäävät kuitenkin keskustelemaan, kumpi meistä nyt on se toinen.
Tietysti nimiasia korostuu kritityillä, kun kerran Herra itse sanoo että "minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun". Tulee sitten pieneen mieleen että tahtookohan se Herra kutsua minua toisella nimellä kuin kirkonkirjoihin on merkitty. Ja siihen se toinen vastaa että haloo, niin vahva on meidän kulttuurimme!
Soli
Valaisevaa.
Jostain syystä tuli mieleen aamuheräämisestä tarina henkilöstä, jonka huonekalut kaverit kostean illan jälkeen nostivat roikkumaan katosta. Kun tyyppi heräsi, hän luuli roikkuvansa katosta itse. Oli kai joutunut hoitoon. Oletko lukenut Kafkan Muodonmuutoksen?
En ole, harmi kyllä.Helposti jää lukematta tuollaiset, joiden perusidean on saanut kuulla jo muualta. Mutta 'Pitäisi'-lista on pitkä...
Eikö tämä tämä päre ole oikeastaan turhaa pohdintaa. No, eihän se tietysti ota jos ei anna. Saattaa filosofiasta löytää turhempaakin, jos tämä nyt edes oli filosofiaa. Kyllähän näinkin voi olla homo ludens.
A-K.H
Mitä turhempaa, sen filosofisempaa. Mutta kyllä itse asiassa mainittua kysymystä muutaman viikon työstettyäni ajattelin, että se on jotenkin väärin asetettu ja että ei siihen kannata kauheasti aikaa hukata.
Joo. Tämän luettuani menenkin siivoamaan alakertaa ja pesemään astioita. Jotain järjellistä, siis.
Mutta se toissapäiväinen hra teologi-filosofi Järveläisen vastaus siihen Nurmosta Seinäjoelle suuntautuneeseen traktorimatkaan naurattaa vieläkin.
Tulin siihen tulokseen että napit meni keräämään Metallikouran omistaja ja seppä. Oletan että napit olivat metallia.
Mutta lisäyksenä on kyllä tuotava ilmi alkoholinhaittoja enemmänkin.
Kieltolajin aikahan oli kovat aijat Komiallakin kirkolla (=Ylistaro). Taloja meni pankrottihin jotta raikas.
Isännillen tuli kiirus saara eres tuonpuoleenen kuntohon ja seuroos oli väkiä hirviästi.
Herännehiä oli jo enempi ku nuorena tubihin nukkuneeta. Kaikki oli kyllä ruattaalaasten syytä. Että ei ollu järkiä niillen jajeltu sen vertaa jotta pirtulasti piti laskia suoraan rannikkopyssyn käsihi!
Mitä turhempaa, sen filosofisempaa ja sitä hauskempaa, useinkin. Argumentointi voi olla hauskaa, hyödyllistä ja nautittavaa ajanvietteenäkin. Turhautumiseni syyt saattavat löytyä muualta kuin tekstistäsi, joka vain räjäytti mielessäni jonkin alemman tason monadin.
Ripsa
Voi taikkuisten alla mitä menoa! Oleksä muuten kuullu niistä kahdesta kouralaasesta klopista, jokka menetti silmänsä? Ensimmäinen ampu jousipyssyllä ja jäi siihen vartioomaan, jotta mitenkä nuoli lentää. Plops, suoraan silmähän. Veikkoo juoksi siitä suorilta verstahalle ja rupesi hakkaamaha varasalla patruunaa. Se räjähti sen silmille. Kloppi neuvo veikkoonsa, jotta "älä kerro äireelle, se on pelkkä raapoos.
No, ny menöö jo paksuksi. Saattaakseni tunnelman hartaammaksi kerron, että Flankkumäen isä oli haudankaivaja. Kun hän nousi lapiotöistään, hän käveli pirttiin eikä koskaan ottanut housuja jalastaan, koska niissä oli pyhää multaa.
A-K.H
Oo vaan rauhas välillä flataanen. Ripsa suomentaa.
Eix tän identiteettiongelman voi ymmärtää pelkästään tautologiaksi.
Ricoeur tekee siitä tarpeettoman monimutkaisen.
Minä olen se, joka minä olen, sinä olet se, joka sinä olet.
Mitä väliä sillä on, vaikka olisit jopa tuntematon Jumala.
Jokuhan sinä kuitenkin olet, eikä minun ole syytä lähteä arvioimaan, kuka sinä todella olet vaan reagoida pelkästään vaikutelmieni mukaan.
Jos joku sattuu käyttämään pseudonyymiä, olkoon hän sitten se pseudonyymi, vaikka kirjaa ei kirjoitakaan pseudonyymi vaan tuo salanimen asettaja.
Ja tämä riittää.
Trolli/pseudonyymi ei ole jokin muu kuin mikä on, vaikkemme tietäisi hänestä mitään.
Se, että meiltä puuttuu tarpeeksi tietoa hänen virallisista' 'tunnusmerkeistään', on toissijainen ongelma.
*
Koko tämä identiteettiproblematiikka - olen a-k.h:n kanssa samaa mieltä - vaikuttaa näennäiseltä ja keinotekoiselta saivartelulta.
*
Ruusu on ruusu on ruusu; - kukan väri ja muoto vain vaihtelevat. Laji eli 'sisältö' on silti aina sama.
Ruusun identiteetti siis pysyy perimmältään samana, vaikka kukalla olisi miten monenlaisia ilmenemismuotoja.
*
PS. Toki voisin olla asiasta perustellusti täysin toistakin mieltä - kuten tietyssä mielessä olenkin (biografinen lukutapa), mutta tämä riittäköön tällä erää.
Olittekos heränneet Ylistarossa herättäjäjuhlilla. Tarkoituksena oli tulla katsomaan, saavatko Kirkon täyteen.
Tulitko sinä Ilkka Mattilan jälkeen Portaanpäähän, vai oliko siinä Joku muu välissä?
Sinua ennen on tainnut olla ihan rehellisiä pappeja. Hymiö.
Rane
Kuten Umberto Econ Adson lausuu: Mutta koskaan en saanut tietää edes sitä, mikä oli ruusun nimi.
A-K.H
Mattila oli Aholansaaressa ja Raudaskylässä. Ylistarossa on kirkko aina täynnä. Rehtori ei ole kirkon virka (kirkon virka on pappisvirka) vaan lakisääteinen kouluhallintovirkamies. Siitä ei ole haittaa, varmaan on hyväkin, jos henkilö on myös pappi, mutta tehtävä ei ole sama.
järveläinen
Olen Econ kirjan lukenut kauan sitten.
Jotain on tietoisuudessa kuitenkin pahasti vialla, kun sellaisia nimiä rupeaa kysymään ja etsimään - ellei nyt sitten ole etymologisesti suuntautunut.
Adsonia voinee kuitenkin pitää enemmän tietoteoreetikkona kuin etymologina. Hänhän oli aikansa Sherlock Holmes.
(Sitäpaitsi Eco on peirceläinen filosofi-semiootikko - ei nietzscheläis-heideggerilainen etymologi).
Maailma (ja ihminen) on niinkuin se on. Nimet keksittiin käyttöä varten. Ei niillä sen ihmeellisempää merkitystä ole.
Identiteetti on itse piru (jälleen Wittgenstein), mutta miksi kysellä mokomaa.
Samuus selviää ilman spekulointejakin.
Jos erehdyn päättelyssäni - muutan vain kantaani. Yksinkertaista.
*
Haluaisin palauttaa filosofian ikäänkuin naiville tasolle - luonnonfilosofiaan, jolloin ei vielä ruvettu todistamaan ja vääntämään ongelmia käsitteellis-argumentatiivisesta rautalangasta.
Herakleitoksen fragmentit ovat minulle aidointa ja alkuperäisintä filosofiaa.
Sitten tulivat sofistit sekä dialektikot ja filosofia alkoi vieraantua Olemisesta kohti pakkoneuroottista tarvetta todistaa - ikäänkuin siitä olisi seurannut muuta kuin läjä täysin ristiriitaisia näkemyksiä ja periaatteita, joiden 'validiteetti' Olemisen kannalta 'lähestyi nollaa'...
Oli syntynyt teoreettinen ihminen käsitteen eukleidisessa merkityksessä.
Maailma ei ollut enää Olemisen maailma vaan aksioomien ja teoreemojen ja lukujen maailma, jota eri dialektikot mitä ristiriitaisimmin argumentein yrittivät selittää.
Ja sillä tavalla Olemisen Maailma tai Maailman Oleminen 'menetettiin'.
Vai kenen mielestä suhteellisuus- ja kvanttiteorian maailma on maailma muussa mielessä kuin teoreettisena animaationa - mallinnettuna 'powerpointtina?
Mutta - ehkäpä juuri tämä on uusinta runoutta?
Nykyfyysikko joutuu puhumaan metaforisesti tullakseen ymmärretyksi.
Onko hänestä siis sittenkin tullut uudestaan osa Olympoksen jumalten näyttämöä (hahhah!)
Rane
Tuli hieman tajunnanvirtana tuo viittaus Ecoon. Muistinvirkistykseksi: Adsonin (Watsonin) ruusu oli tyttö, joka saapui luostariin ja jonka kanssa hän lempi. Adson valitsi kuitenkin tiedon eli mestarinsa Baskervillen seuraamisen. Muistellessaan nuoruuttaan Adson toteaa, että tuo tyttö eli ruusu jäi arvoitukseksi, edes nimeä hän ei tiennyt, vaikka kyseessä oli hänen elämänsä ainoa kokemus miehen ja naisen välisestä rakkaudesta.
Filosofiankäsityksestä. Ajattelin A-K.H:n kommentista, että tämähän kuulostaa vähän Wittgensteinilta. Tuollainen identiteettiongelma olisi W:n mielestä näennäisongelma, kielen lomaillessa syntynyt filosofinen lumous ja Oxfordin influenssaa, jota hänen näkökulmastaan raivostuttavan pinnallinen Russell saattoi mietiskellä. Kysymyksenasettelusta puuttui, voisi sanoa, synnintunto.
No niin ja näin, ajattelisin. Se, että tuollaisen käsitteleminen synnyttää ajatuksia, on mielestäni peruste asian esille ottamiselle. Jokin kysymyksessä mättää, toisaalta siihen liittyvät teemat näyttävät olevan ihmisille aidosti vakavia. Ihmiset vaihtavat nimiään ja haluavat olla jotakin uutta ja jättää vanhan itsensä jonnekin menneisyyteen. Siksi kysymys ei ole mielestäni täysin turha, kuten uskoakseni Wittgenstein olisi ajatellut.
Loppuosasta kommentissasi: vesi - ilma - tuli - maa. Esisokraatikoilla oli ne. Meillä ei ole edes niitä.
Nimistä. Ajattelen että seuraan lintuja kiikarilla ja nyttemmin paremman kuulolaitteen avulla voin kuulla äänistäkin mikä lintu on kyseessä.
Mietin miksi minun on tiedettävä linnun nimi, tunnistettava se.
Se johtuu siitä että nimi on enne ja tunniste ja toteemi, jonka sisällä asuu tietynlainen olio, persoona, niin kuin linnutkin ovat saman lajin sisällä erilaisia. Tästähän on paljon tietoa esimerkiksi preeriaintiaanien nimenantorituaaleissa.
"Tanssii susien kanssa" oli nimi, mutta se oli myös vitsi koska kyseessä oli omituinen valkonaama.
Tunnistan jo aikaisen talitintin joka koputtelee klasihin. Muistaakseni talitintit voivat elää viisikin vuotta ja ne ovat sen verran fiksuja että pystyvät siirtämään tiedon jälkikasvulle.
Siis sen että tuon parvekkeen takana asuu ihmisiä jotka panevat talipalloja puihin kun kylmät tulevat.
Ratkaisematta on jäänyt miten ne ruojat osaavat jo nyt sanoa että kohta tulee lunta. Äsken se vasta säätiedotuksessa sanottiin.
Huomenna se talipallo pitää viedä puun oksaan roikkumaan.
PJ
Olen kyllä ymmärtänyt asian ja nyt vastan muistin, että Raudaskyläänhän mies meni lierikköineen ja Aholansaaressa oli ja tavattavisa täälläkin.Olen muuten ollut Raudaskylässäkin herättäjäjuhlilla. No minä voin katsastaa, kuka oli sinua ennen. Olen tavallisesti luotettavalta taholta kuullut, että puheistasi ei aina saa selvää, mutta jos puhut niin kuin päreissäsi kirjoitat, en yhtään ihmettele. Se tavallisesti luotettava taho ei ole oppilaasi eikä kollegasi.
A-K.H
Lauri Jäntti oli 1988-97 ja vuosina 97-99 Ari Kankkunen. Minä aloitin 2000. Puhun yksinkertaisesti ja tarkoitan mitä sanon, mutta en puhu ulkolukuna mitään enkä koskaan peetä. Olen saanut tästä kritiikkiä.
Minusta vaikuttaa että AKH yrittää pitää sinut toivomassaan roolissa, kun noin pahasti sivaltaa muun alueen mietteitä kuin filosofiaa. Huh, ankeaa.
JA Rauno: intohimoisena kyökki-etymologina sanoisin, että se on runouden ja ymmärryksen kehto, mistä sanat ja nimet tulevat, eikä laisinkaan turhaa!
Soli.
Kiitoksia taustatuesta, Antaa tulla lunta tupaan vaan. Tämä on erittäin hyvää keskustelua.
Ripsa
Nimi sisältää jotakin. Se ei ole pelkkä leima.
Kaikki.
Seuraavat kommentit, mikäli niitä tulee, tulevat julki aamulla. Menen nyt maate.
PJ
Kiitti muistinvirkistyksestä. Tarkoitin tietysti Baskervillea ja käytin ruusua omassa kontekstissani ;)
*
Tämä lienee hyväkin esimerkki siitä, miten voi kirjoittaa 'oikein väärin'.
Toivottavasti Mika Sipura lukee ko. muistinvirkistyskohdan. Saa siitä vahvistusta käsitykselleen epäonnistuneesta tai ainakin holtittomasta argumenttien käytöstäni..;)
*
Mutta tosiaan. Jos Mika haluaa ymmärtää 'virallista' filosofiaa ja/tai teologiaa, niin lukekoon mm. sinun lastujasi.
Sinullahan ei ole ainakaan liikaa papillista 'painolastia' harteillasi - mikä ilman muuta ärsyttäisi suurinta osaa empiiriseen tietoon 'uskonsa panevia'.
*
':vesi - ilma - tuli - maa. Esisokraatikoilla oli ne. Meillä ei ole edes niitä.'
Niinpä. Tuota pitkälti tarkoitin. Meillä on enää vain osiinsa 'räjäytetty' ja tutkittu maailma - ei minkäänlaista suhdetta Olemisen 'kokonaisuuteen'.
Nimi on siis asian/ilmiön/olion omistamista. Itselleen saamista.
Mutta jos on oma nimi niin asia muuttuu hankalaksi. Aina on kysyttävä itseltään että kuka puhuu, ellei joku muu kysy.
Hyvää yötä ja noustessasi levolta ollos nukkunut hyvin ja herännyt tietoisena siitä, että mikään ei ole niin vanha kuin eilinen blogi ja tänäinen sanomalehti huomenna.
minusta tää on mielenkiintoinen ja perustavaakin laatua
meillähän on sanat kuten sanoimme
eli nimet
mutta tietysti niitä voi elää käyttämättä
eikä maailma ole niin kuin se on tahdon paaaljon enemmän ja sainkin
identiteetti on piru rajatessaan
rakastellessa siitä Voi tulla kaiken vastaus
(soli minustakin akh on ankea tyyppi suurin piirtein)
missäs olimmekaan
ateenan arkkipiipalle kävi muuten köpelösti
taitaa olla menenytta miestä
Siiri
Mikäs Ateenan miehelle tuli?
arkkipiippa..joutui riitoihin mieheni kanssa, joka käski häntä eroamaan postoltaan
..ja nyt piispalle etsitään sijaista...samoin tullee esille kirkon ja valtion ero aikanaan
Siiri
No sinähän se varsinaisen kirkkoruhtinaan kanssa elät. Onko Ateenassa muuten lämmin? Olin siellä 7 vuotta sitten näihin aikoihin, sumua tai saastetta ei juurikaan ollut ja näkymät Akropolikselta ja Likavittokselta olivat ylen upeat.
Hei hyvä Petri ja muut arvon
keskustelijat,
Kiitos pohdinnoista.
Kyllä identiteettikysymykset
ovat monessakin mielessä
tärkeitä pohdinnan aiheina.
Ajatellaan esimerkiksi sitä,
kuinka paljon nykyään diagno-
soidaan erilaisia psyykkisiä
ongelmia, myös lukioikäisillä.
Miksi ei sitten voisi miettiä
niitä myös filosofisesti, mielen-
filosofiassa ja muutenkin.
Ystävällisesti Matti
Lähetä kommentti