Sinuhe, hän joka porasi kalloja, tiesi, etteivät maailman kysymykset siitä sen kummemmiksi muutu.
Henkisten toimintojen paikantumisen aivoihin keksi Alkmeion, 500 eKr., en tiedä, olivatko egyptiläiset tässä häntäkin pidemmällä.
Tarkemmat paikannukset esittelivät antiikissa joitakin vuosisatoja myöhemmin Galenos ja Nemesius Emesalainen.
Ihailen nykyistä aivokirurgiaa, täsmälääkkeitä, erilaisten toimintojen keskusten tunnistamisia jne. Samalla kuitenkin ihmettelen, ollaanko aivotutkimuksen alalla seisty 1500 vuotta tumput suorina ihmetellen, kun ei loppujen lopuksi alalla ole niin vietävän pidemmälle päästy siitä, mitä jo antiikissa tiedettiin.
Vielä 100 vuotta sitten filosofiaa opetettiin siten, että ensin kerrottiin tässä olevan Platon ja Aristoteles ja sitten hypättiin Descartesiin.
1900-luvun filosofianhistoriallisen tutkimuksen merkittävin tulos lienee ollut, että tämä oli virhe. Uuden ajan innovaatiot ovat kyllä innovaatioita, mutta niissä on sellainen pieni paha vika, että samat asiat keksittiin jo keskiajalla.
Onkohan lääketieteen historian, yleisen tieteenkäsityksen puolella hieman sitä vikaa, että ollaan vielä 1800-luvun lopun juoksuhaudoissa ja kuvitellaan, että tässä on kovasti eteenpäinkin menty? Tosiasiassa kyse on siitä, että intellektuaalisella ja teoreettisella tasolla ei ole edistystä kovinkaan huomattavasti tapahtunut, sovellusten alueella kyllä.
Ja sitten mennään jo tuhmalle alueelle. Lääketeollisuus on kovaa kauppaa, joka tarvitsee yhtäältä hyväntekijän ja toisaalta tieteentekijän roolin. Siinä ruljanssissa voi näin kateellisen humanistin näkökulmasta käydä niinkin, että pikkutekijästä valetaan suuri sankari. Isot rahat juoksevat ja niin myös isot puheet. Vai?
Mitä mielen ja aivojen suhteeseen tulee, meillä on kolme historiallista ratkaisua tarjolla. Materialismi, esimerkiksi Hobbesin muotoilemana, tarkoittaa sitä, että aivot ja mieli ovat identtiset. Spinoza taas esitti, että kyseessä on sama asia, mutta eri näkökulma. Descartesin mukaan kyseessä on kaksi eri asiaa, jotka toimivat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
Hieman myöhäisempää perua on konstruktionismi. Henki on jotakin ruumiiseen palautumatonta, joka kuitenkin syntyy ja kehittyy ruumiillisen pohjalta. Viime vuosisadalla tunnetut filosofiset kiistakumppanit Popper ja Wittgenstein olivat molemmat konstruktivisteja. Wittgensteinille kieli on ihmisen luonnonhistoriaa, mutta ei palaudu luontoon vaan on sitä, mitä ihminen hengellään tekee. Popperin maailma 3 on materiaalisesta ja psyykkisestä maailmasta ilmentynyt eli emergentti todellisuuden tasonsa, jota ei voi palauttaa sinne, mistä se on tullut.
Paha juttu materialismille, että se ei ole totta ainakaan reduktionistisessa merkityksessä. Kyllä tämän on jo kapitalistinenkin tiedemies myöntänyt, kuten popparikirjoittajista vaikkapa Damasio. Jos mittaat, mikä on ilo, voit saada saman aivofysiologisen prosessin kuvauksen kuin mitatessasi, mikä on suru. Tai hetken kuluttua saat aivan toisenlaisen aivofysiologisen prosessin kuvauksen, vaikka mittasitkin sitä samaa iloa.
Se väite, että Jumala asuu aivokurkiaisessa on ihan puhdasta potaskaa asian tieteellisessä merkityksessä. En oikeastaan ymmärrä, mitä metaforistakaan merkitystä tällaisella ajatuksella olisi. Ainakin ennen oli sellainen Skepsis-yhdistys, tieteellisen totuuden vartijalauma, joka antoi huuhaapalkintoja. Jos olisin Skepsiksen jäsen, antaisin huuhaa-palkinnon moisesta.
Sepä olisi somaa sikälikin, että kun totuuden omistaja rankaisee alueelleen saapunutta puutaheinää esittävää tahoa, on tällöin kaksi vetelää vastakkain.
Ne materialistit, jotka edelleen koettavat pitää reduktionismin pelastusrenkaasta kiinni, vaikka putosivatkin tutkimuksen laivasta, sanovat, että ei vielä, mutta tulevaisuudessa, kunhan tiede edistyy, sitten voidaan redusoida.
Ne materialistit, jotka käsittävät tämän turhaksi rimpuiluksi kertovat, että ei, ei redusoida vaan eliminoidaan. Myönnetään se kylmä empiirinen tosiasia, että mielen toimintoja ei voi palauttaa aivotoiminnoiksi eikä tutkia sellaisina. Mutta ajatellaan kokonaan toisella tavalla: mieli ja sen toiminnot on samanlainen keskiaikainen harha kuin vesi. Ei ole vettä. Oikeasti on H2O. Ei ole mieltä. On vain aivot.
Itse ajattelen näin. On uskottavaa, että kun ajattelen tai tunnen, aivoissani tapahtuu jotakin eli henkisellä toiminnollani on psykofyysinen korrelaatti. Näiden suhde ei kuitenkaan ole yksi-yhteen.
Mieltä tai psykologisia käsitteitä koskeva terminologia on, kuten Wittgenstein asian ilmaisi, yhtä robustia kuin pyykkimuijien puheen. Siksi en normaalissa kielenkäytössä pidä ongelmallisena sanojen mieli, sielu ja psyyke sekoittumista. Ymmärrän kyllä suurin piirtein mitä tarkoitetaan.
Jos kirjoitan filosofisen artikkelin, tarkoitan psyykkisellä psykofyysistä lähinnä psykiatrian kohteena olevaa ihmisen mielen ulottuvuutta. Mieli on minulle laajempi käsite, jonka piirissä tutkin ajattelun, tahtomisen ja tunteen käsitteitä. Henki liittyy joissakin yhteyksissä kulttuuriseen toimintaan, joissakin toisissa yhteyksissä uskonnolliseen ulottuvuuteen.
Joku Paavali oli tässä aika selvä. Ihminen on ruumis, sielu ja henki. Sellaisena hän on yksi ja kokonainen. Kun puhumme itkemisestä, puhumme sielusta. Kun puhumme uskosta Jumalaan, puhumme hengestä.
Henkisten toimintojen paikantumisen aivoihin keksi Alkmeion, 500 eKr., en tiedä, olivatko egyptiläiset tässä häntäkin pidemmällä.
Tarkemmat paikannukset esittelivät antiikissa joitakin vuosisatoja myöhemmin Galenos ja Nemesius Emesalainen.
Ihailen nykyistä aivokirurgiaa, täsmälääkkeitä, erilaisten toimintojen keskusten tunnistamisia jne. Samalla kuitenkin ihmettelen, ollaanko aivotutkimuksen alalla seisty 1500 vuotta tumput suorina ihmetellen, kun ei loppujen lopuksi alalla ole niin vietävän pidemmälle päästy siitä, mitä jo antiikissa tiedettiin.
Vielä 100 vuotta sitten filosofiaa opetettiin siten, että ensin kerrottiin tässä olevan Platon ja Aristoteles ja sitten hypättiin Descartesiin.
1900-luvun filosofianhistoriallisen tutkimuksen merkittävin tulos lienee ollut, että tämä oli virhe. Uuden ajan innovaatiot ovat kyllä innovaatioita, mutta niissä on sellainen pieni paha vika, että samat asiat keksittiin jo keskiajalla.
Onkohan lääketieteen historian, yleisen tieteenkäsityksen puolella hieman sitä vikaa, että ollaan vielä 1800-luvun lopun juoksuhaudoissa ja kuvitellaan, että tässä on kovasti eteenpäinkin menty? Tosiasiassa kyse on siitä, että intellektuaalisella ja teoreettisella tasolla ei ole edistystä kovinkaan huomattavasti tapahtunut, sovellusten alueella kyllä.
Ja sitten mennään jo tuhmalle alueelle. Lääketeollisuus on kovaa kauppaa, joka tarvitsee yhtäältä hyväntekijän ja toisaalta tieteentekijän roolin. Siinä ruljanssissa voi näin kateellisen humanistin näkökulmasta käydä niinkin, että pikkutekijästä valetaan suuri sankari. Isot rahat juoksevat ja niin myös isot puheet. Vai?
Mitä mielen ja aivojen suhteeseen tulee, meillä on kolme historiallista ratkaisua tarjolla. Materialismi, esimerkiksi Hobbesin muotoilemana, tarkoittaa sitä, että aivot ja mieli ovat identtiset. Spinoza taas esitti, että kyseessä on sama asia, mutta eri näkökulma. Descartesin mukaan kyseessä on kaksi eri asiaa, jotka toimivat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
Hieman myöhäisempää perua on konstruktionismi. Henki on jotakin ruumiiseen palautumatonta, joka kuitenkin syntyy ja kehittyy ruumiillisen pohjalta. Viime vuosisadalla tunnetut filosofiset kiistakumppanit Popper ja Wittgenstein olivat molemmat konstruktivisteja. Wittgensteinille kieli on ihmisen luonnonhistoriaa, mutta ei palaudu luontoon vaan on sitä, mitä ihminen hengellään tekee. Popperin maailma 3 on materiaalisesta ja psyykkisestä maailmasta ilmentynyt eli emergentti todellisuuden tasonsa, jota ei voi palauttaa sinne, mistä se on tullut.
Paha juttu materialismille, että se ei ole totta ainakaan reduktionistisessa merkityksessä. Kyllä tämän on jo kapitalistinenkin tiedemies myöntänyt, kuten popparikirjoittajista vaikkapa Damasio. Jos mittaat, mikä on ilo, voit saada saman aivofysiologisen prosessin kuvauksen kuin mitatessasi, mikä on suru. Tai hetken kuluttua saat aivan toisenlaisen aivofysiologisen prosessin kuvauksen, vaikka mittasitkin sitä samaa iloa.
Se väite, että Jumala asuu aivokurkiaisessa on ihan puhdasta potaskaa asian tieteellisessä merkityksessä. En oikeastaan ymmärrä, mitä metaforistakaan merkitystä tällaisella ajatuksella olisi. Ainakin ennen oli sellainen Skepsis-yhdistys, tieteellisen totuuden vartijalauma, joka antoi huuhaapalkintoja. Jos olisin Skepsiksen jäsen, antaisin huuhaa-palkinnon moisesta.
Sepä olisi somaa sikälikin, että kun totuuden omistaja rankaisee alueelleen saapunutta puutaheinää esittävää tahoa, on tällöin kaksi vetelää vastakkain.
Ne materialistit, jotka edelleen koettavat pitää reduktionismin pelastusrenkaasta kiinni, vaikka putosivatkin tutkimuksen laivasta, sanovat, että ei vielä, mutta tulevaisuudessa, kunhan tiede edistyy, sitten voidaan redusoida.
Ne materialistit, jotka käsittävät tämän turhaksi rimpuiluksi kertovat, että ei, ei redusoida vaan eliminoidaan. Myönnetään se kylmä empiirinen tosiasia, että mielen toimintoja ei voi palauttaa aivotoiminnoiksi eikä tutkia sellaisina. Mutta ajatellaan kokonaan toisella tavalla: mieli ja sen toiminnot on samanlainen keskiaikainen harha kuin vesi. Ei ole vettä. Oikeasti on H2O. Ei ole mieltä. On vain aivot.
Itse ajattelen näin. On uskottavaa, että kun ajattelen tai tunnen, aivoissani tapahtuu jotakin eli henkisellä toiminnollani on psykofyysinen korrelaatti. Näiden suhde ei kuitenkaan ole yksi-yhteen.
Mieltä tai psykologisia käsitteitä koskeva terminologia on, kuten Wittgenstein asian ilmaisi, yhtä robustia kuin pyykkimuijien puheen. Siksi en normaalissa kielenkäytössä pidä ongelmallisena sanojen mieli, sielu ja psyyke sekoittumista. Ymmärrän kyllä suurin piirtein mitä tarkoitetaan.
Jos kirjoitan filosofisen artikkelin, tarkoitan psyykkisellä psykofyysistä lähinnä psykiatrian kohteena olevaa ihmisen mielen ulottuvuutta. Mieli on minulle laajempi käsite, jonka piirissä tutkin ajattelun, tahtomisen ja tunteen käsitteitä. Henki liittyy joissakin yhteyksissä kulttuuriseen toimintaan, joissakin toisissa yhteyksissä uskonnolliseen ulottuvuuteen.
Joku Paavali oli tässä aika selvä. Ihminen on ruumis, sielu ja henki. Sellaisena hän on yksi ja kokonainen. Kun puhumme itkemisestä, puhumme sielusta. Kun puhumme uskosta Jumalaan, puhumme hengestä.
8 kommenttia:
..jumala asuu aivokurkiaisessa..
ne vetelät on elämän Syy
onks toi paavali joku ateisti
Hei hyvä Petri,
Kiitos aivoituksistasi.
Oletko yhdistelemässä näistä
kirjaa tai artikkelia?
Meiltä saat "hyvät"? kontribuutiot;)
Ystävällisesti Matti
Petri, anteeksi nyt, mutta sinä menet pikajunan vauhtia eikä tässä pysy mukana!
Piti sanomani toissapäiväiseen Absolutely-kommenttiisi minulle vielä se, että Mies kertoi surullisen ja absurdin kertomuksen siitä millä tavalla HÄN tuli menneeksi traktorin ja peräkärryn kyydissä Seinäjoelle Nurmosta.
Kyllä, kysymyksessä olivat minun sukulaiseni. Mutta kovin hurskauttava ei ollut matka, sillä peräkärryyn lastattiin kolmen miehen voimin yksi navetallinen (no, melkein) Alkon pulloja ja vietiin Seinäjoen Alkoon. Silloin Nurmossa ei Alkoa vielä ollut.
Alkon myyntivirkailijat eivät olleet järin ilahtuneita ja ohjasivat traktorin takaovelle.
Kirjoitin omaan päreeseeni taas kommentin juttuusi.
Ripsa
Voi kauhia paikka, just tuollaasta ma tarkootin. Surullista siinä on se, että moni talo on lentäny kaares pusikkoho.
Pikajunasta tuli mieleen yksi Flankkumäki, nappikauppias, joka oli menossa Seinäjoelta Kouraan. Junassa selvisi, ettei se pysähdykään Kourassa. Flankkumäki sopi konduktöörin kanssa, että juna hiljentää Kouran kohdalla ja Flankku hyppää kyydistä. Näin tapahtui. Kun Flankkumäki hyppäsi, niin kapsekki aukesi ilmassa ja napit lentelivät ympäri Kouran asemalaituria. Flankku keräsi muutaman napin, istui kapsekkinsa päälle ja huusi junanperältä katsovalle konduktöörille suuren maailmanmiehen elkein kättään heilauttaen: Selvä mun puolesta!
pirjo;112Hei hyvä Petri,
Kiitos myös viimeisestä Jeesuksen
ja Konfutsen viisauksista.
Näistä sielu, mieli, ruumis -
kategoroinneista? olen melko lailla
samaa mieltä.
Popper ja Wittgenstein konstruktivisteja? Ok, mutta
ei kai vahvassa mielessä.
En itse myöskään innostu neuroteologiasta, enkä siitä,
että ylipäätään uskontiede tai teolologia hakee
uskottavuutta tieteiden parissa
sillä, että yrittää saada uskonnollisille uskomuksille
neurotason evidenssiä.
Mitä siitä, vaikka uskonnollinen usko olisi
myös psykologinen tai neurologinen
ilmiö. Siitä ei voida päätellä kiinnostavaa, ei mitään Jumalan eksistenssistä. Tämän jo maineikas
tiedemies, yliopiston rehtori ja
kansleri sekä arkkipiispa, joka
toimi myös vuosikausia Luterilaisen
maailman liiton (LML) presidenttinä, selkeästi tajusi kuunnellessaan nuorena opiskelijana sukulaisensa, kuuluisan psykologian ja myöhemmin filosofian professori, Eino Kailan luentoa.
Ystävällisesti Matti
Matti
Etiikassa oli parikymmentä vuotta sitten keskustelu rikollisgeenistä. Vähitellen se laantui tyyppien hiipiessä kammioihinsa toivoen, etteivät jäisi kiinni siitä, että olivat moiseen haksahtaneet. Neuroteologia on minusta tuon keskustelun sukulainen, diletantismia ja trivial pursuit-tason ajattelua, joka ei vie mitään sen kummemmin eteen kuin taaksekaanpäin vaan liikkuu kokonaan vakavan kysymyksenasettelun ulkopuolella.
A talent for religion? Some have some dont. its better than sex, a brain region is linked, to it...
Lähetä kommentti