Eilen minulla oli otsaa väittää, että joidenkin mielestä ajatus, jonka mukaan kolme on yksi, on paradoksi.
En tiedä, miten paradoksi määritellään, joten ei näihin puheisiin niin paljon ole luottamista. Leväperäisessä teologisessa kielessä paradoksi on usein käsitys ja väite, jonka mukaan jokin on jotakin muuta kuin mitä se on, esimerkiksi Jumala rakastaa vihaamalla tai olemme iloisia surullisesta asiasta eli Jeesuksen ristinkuolemasta. Sofistikoituneempi uskonnonfilosofinen paradoksi on puolestaan teodikea, jonka ensimmäiseksi esitti Epikuros: jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miten on mahdollista, että maailmassa on pahaa?
Liekö näiltä pohjilta Kirsi Kunnas muotoillut hellyttävimmin: joka pitsaa säästää, se lastaan vihaa.
Antaessaan näet saa.
Iskelmätaivaan paradoksi taas on esimerkiksi tämä: miksi naiset aina rakastuvat renttuihin?
Jostakin luin määritelmän, jonka mukaisesti paradoksissa tosi väite johtaa epätoteen päätelmään, mutta kaiketi asia on myös vice versa eli epätosi johtaa toteen.
Esimerkkejä paradokseista tulee mieleen sen sijaan runsaammin.
Zenonin ovat tunnetuimmat.
Jänis ei saa edellään olevaa kilpikonnaa kiinni, koska ennättäessään paikkaan, jossa kilpikonna on, kilpikonna on siirtynyt jo eteenpäin. Nuoli pysyy paikallaan, koska jos tarkastelemme lentävää nuolta, on sen liikkeen vauhti jokaisessa tarkasteluhetkessä 0. Kun olemme liikkeessä, meidän on saavuttava ennen perille pääsemistä puoliväliin loputtomasti ja näin liike ei pääse edes alkuunsa.
Hilbertin hotelli on mahtava, sillä siinä on (numeroituvasti) äärettömän monta huonetta. Se on kuitenkin varattu täyteen. Mutta kun sinne saapuu äärettömästi uusia asiakkaita, täynnä olevan hotellin isäntä on riemullisessa tilaisuudessa tarjota näillekin huoneet, sillä hän majoittaa vanhat asukit äärettömiin parillisiin huoneisiin ja uudet asukit äärettömiin parittomiin huoneisiin.
Russellin paradoksi on puolestaan tämä: saunottaja pesee selän vain ja vain niiltä, jotka eivät pese itse selkäänsä. Jos hän pesee oman selkänsä, hän ei pese omaa selkäänsä, mutta jos hän ei pese sitä, hän pesee sen.
Tuo on jo sellainen peso, että lukija muuttuu Buridanin aasiksi, joka kuolee nälkään, kun ei risteyksessä olevista suunnista kumpikaan viehätä, mutta samalla se tekee valinnan kulkemisensa suunnasta, joka on paikalleen jääminen.
Valinta on pakko ko köyhän kuolema.
Ne, jotka eivät tätä hyväksy ovat valehtelijoita. Toivotaan, että me kaikki olemme valehtelijoita. Siitä on se ilo, että kun katsotaan vain kaikkien puheittemme negaatiot, tiedämme, mikä on totuus. Tämän nimi on valehtelijan paradoksi, ja sen oikein ymmärtävä voi vain ihmetellä, että miten meidän kunnon miesten käy, todisesti!
En tiedä, miten paradoksi määritellään, joten ei näihin puheisiin niin paljon ole luottamista. Leväperäisessä teologisessa kielessä paradoksi on usein käsitys ja väite, jonka mukaan jokin on jotakin muuta kuin mitä se on, esimerkiksi Jumala rakastaa vihaamalla tai olemme iloisia surullisesta asiasta eli Jeesuksen ristinkuolemasta. Sofistikoituneempi uskonnonfilosofinen paradoksi on puolestaan teodikea, jonka ensimmäiseksi esitti Epikuros: jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miten on mahdollista, että maailmassa on pahaa?
Liekö näiltä pohjilta Kirsi Kunnas muotoillut hellyttävimmin: joka pitsaa säästää, se lastaan vihaa.
Antaessaan näet saa.
Iskelmätaivaan paradoksi taas on esimerkiksi tämä: miksi naiset aina rakastuvat renttuihin?
Jostakin luin määritelmän, jonka mukaisesti paradoksissa tosi väite johtaa epätoteen päätelmään, mutta kaiketi asia on myös vice versa eli epätosi johtaa toteen.
Esimerkkejä paradokseista tulee mieleen sen sijaan runsaammin.
Zenonin ovat tunnetuimmat.
Jänis ei saa edellään olevaa kilpikonnaa kiinni, koska ennättäessään paikkaan, jossa kilpikonna on, kilpikonna on siirtynyt jo eteenpäin. Nuoli pysyy paikallaan, koska jos tarkastelemme lentävää nuolta, on sen liikkeen vauhti jokaisessa tarkasteluhetkessä 0. Kun olemme liikkeessä, meidän on saavuttava ennen perille pääsemistä puoliväliin loputtomasti ja näin liike ei pääse edes alkuunsa.
Hilbertin hotelli on mahtava, sillä siinä on (numeroituvasti) äärettömän monta huonetta. Se on kuitenkin varattu täyteen. Mutta kun sinne saapuu äärettömästi uusia asiakkaita, täynnä olevan hotellin isäntä on riemullisessa tilaisuudessa tarjota näillekin huoneet, sillä hän majoittaa vanhat asukit äärettömiin parillisiin huoneisiin ja uudet asukit äärettömiin parittomiin huoneisiin.
Russellin paradoksi on puolestaan tämä: saunottaja pesee selän vain ja vain niiltä, jotka eivät pese itse selkäänsä. Jos hän pesee oman selkänsä, hän ei pese omaa selkäänsä, mutta jos hän ei pese sitä, hän pesee sen.
Tuo on jo sellainen peso, että lukija muuttuu Buridanin aasiksi, joka kuolee nälkään, kun ei risteyksessä olevista suunnista kumpikaan viehätä, mutta samalla se tekee valinnan kulkemisensa suunnasta, joka on paikalleen jääminen.
Valinta on pakko ko köyhän kuolema.
Ne, jotka eivät tätä hyväksy ovat valehtelijoita. Toivotaan, että me kaikki olemme valehtelijoita. Siitä on se ilo, että kun katsotaan vain kaikkien puheittemme negaatiot, tiedämme, mikä on totuus. Tämän nimi on valehtelijan paradoksi, ja sen oikein ymmärtävä voi vain ihmetellä, että miten meidän kunnon miesten käy, todisesti!
24 kommenttia:
Hei hyvä Petri,
Kiitos paradokseista. Kyllähän
se näin menee. Hillbertin hotellin
asukkaiden poistuminen, hotellin
tyhjentäminen asukkaista, tuottaa
myös vastaavasti jänniä juttuja.
Musta tuntuu, että oon toisinaan Buridanin
aasi muun aasiuden lisäksi;)
Joskus ei oikein mikään nappaa,
edes nippa nappa.
Tämän loppujutunkin vielä kunnon miesten riesaksi heitit. Eikö muutenkin jo kunnon miehillä ole vaikeaa!
Toisaalta siitä kunnollisuudesta
pääsee helposti eroon, mutta ei senkään todennäköiset seuraukset( jos niitä rajoittamattomasta potentiaaleista voidaan edes kalkyloida) ole kovin mieltä ylentäviä.
Siitä Hegel-jutusta vielä sen verran, että halusin sillä vain
tuoda esiin myös sen, että opettaminen ( onko se ylipäätään mahdollista ilman dialogia)
on varsin vaikeaa, jos antaa itseään fiksuimpien opis-
kelijoiden melko vapaasti prosessoida juttuja.
Näyt, Petri, saaneen varsin filosofisen vaihteen päälle. Pian on varmaankin tulossa jokin tiiliskivi Augustinuksen filosofian "valkoisista" alueista.
Jos niin, odotan sitä innolla. Odotusarvioni: Kovan tason tutkimus!
PS: Kontribuoin mielelläni, jos siihen on mitään mahdollisuuksia, edes miltään osin.
Minusta kaikenlainen vuoropuhelu jopa tällaisenaankin tekee meille kaikille pääosin hyvää - olen sen suhteen, vaikkakin naivisti bona fide, vaikka kuka tahansa mitä tahansa sanoisi yrittäen pilata jo nyt mahdollisuudesta iloisemiseni,
iloitsemisemme.
Ystävällisesti ja kunnioittavasti Matti
Matti
Tiiliskivi tulee, mutta ei pian. Lisäksi se on toivoakseni tiiviskivi.
Sitä näköjään joutuu rooliensa vangiksi.
Yksi vakava määritelmä paradoksille lienee, että kaksi itsessään johdonmukaista lausetta ovat keskenään ristiriidassa.
A-K.H
Tuo on dilemma.
Don Jusa
Usein sanotaan noin. Mutta ajattele seuraavaa: "suru on ilo".
Kommentti tähän mainioon tekstiin löytyy omasta blogistani.
Rauno
Kommentti kommenttiisi löytyy kommenttiosiostasi.
Hei hyvä Petri,
Kiitos. Hyvä, että tiiliskivi
on tulossa - kulmakiveksi varmaan.
Ystävällisesti Matti
Onneksi tällaiset miettelyn vaivat ovat meille yksinkertaisille sieluille ihan kakunpaloja. Jumalamme on yksisilmäinen kolmio. Ehä siinä mitä:-)
Kuten tyttäreni tietää: "Jumalan suuri suunnitelma oli se, että hän halusi alapuolelleen vähän vilinää."
kylän parturi ajaa parran kaikilta muilta kylän miehiltä jotka eivät itse aja pertaansa paitsi itseltään
verification huom! barbar
entäs ne joille ei kasva partaa
Siiri
Ne muut ovat ehkä naispuolisia.
hei! ajattelin kysyä, tunnetko sinä ihmisiä joilla on joku 'kokemus' jumalasta tai ihan vain noita 'uskovaisia', mitä heid'n uskonsa käytännössä on?
Tunnen kyllä, mutta en sellaisia, joita Jumala on kävellyt vastaan ja esittäytynyt. Uskovaisia on monenlaisia: joillekin Jumala ikään kuin värjää elämän, toisille Hän on lähellä iltaisin kun menee nukkumaan ja kolmansille jouluna.
siis suhteellisen kaukana
'kaukaisia' kokemuksia...
entä kertomuksia jumalakokemuksesta, 'ihmeitä' , ihmisiä, joista Näkyy usko?
mikä sinusta on myönteinen uskon näkymismuoto
Sirri
Taisin joskus mainita William Jamesin kirjasta Uskonnollinen kokemus. Sen alaotsikko on "ääreismuodoissaan". Siinä on paljon kertomuksia välittömistä uskonnollisista kokemuksista. Pyhä Jeesuksen Teresa (Avilan Teresa) ja Ristin Johannes tulevat tietysti mieleen historiallisina tuttavina henkilöistä, jotka ovat uponneet Jumalaan.
Tuo kysymys uskon hyvästä ilmenemismuodosta, miltä usko näyttää? on niin vaikea, että sitä pitää miettiä. Ehkä laupias samarialainen on hyvä uskon demonstraatio. Kirjailija Juhani Rekola oli luultavasti uskovainen. Hän oli loistelias esseisti, joka toimi Tukholmassa kappalaisena erityisalana Slussenin sissit.Kun hän kuoli, pojat veneen alta tulivat pappinsa hautajaisiin ja lauloivat Kulkurin valssin.
'jos ei jumala auta niin rekola auttaa'
onko se niin ett' jumala on tunteen jumala ja jollain lailla Järjettömyyden jumala/ eihän hän (paljon ainakaan) järkeemme ole vedonnut
ja että voimme hallita maailmaa paremmin ateisteina, mitä käytäntöön tulee......
Eri aikoina tulkinta jumalasta näyttää vaihtelevan noissa kategorioissa. Aristoteelisessa filosofiassa jumala on järjen jumala, Vanhan testamentin juutalaisuudessa irrationaalinen. Myöhäiskeskiajalta lähtien jumalan olemukseksi ryhdyttiin ajattelemaan tahto. Yhteys Tahtoon syntyy tunteiden muovaaman inhimillisen tahdon piirissä.
mihin jumala tarvitsee jumalattomia
miksi hän piilottelee
ja on puolueellinen
miksi puhumme'Hänestä'?
No ehkä kyseessä on kosminen asuntopolitiikka: jotenkin pitää Elysionin kukkulat asuttaa, kun tulivat kerran tehdyiksi.
Mihin ihminen tarvitsee ihmistä? Yksinäisyyteensä? Miksi puhumme toisillemme? No, ehkä tämä on antropomorfismia, joka ei sovellu tähän teemaan. Kysyt niin vaikeita, että ei Jumala kysymystesi valossa ainakaan mikään vastaus ole, kysymys pikemminkin. Jos Jumala on luoja, niin luovuuteen kyllä kuuluu olennaisesti uusien kysymysten esittäminen, pikemminkin kuin vastausten. Puhumme Hänestä koska kysymme.
niinno minusta normaalijumalaton elämä on mielenkiintoisempaa
tuota..nistä iliossinin kukkuloista
jonne oikeamielisten määrä päätyy.
jaa no empä sanokaan mitään
varmaan puhuitkin Champs-Elyseestä!
Lähetä kommentti