Katselin tuossa professori Raija Sollamon jäähyväisluennon, joka on tallennettuna esimerkiksi osoitteessa http://www.teologia.fi/.
Sollamo toimi Raamatun alkukielten apulaisprofessorina, professorina, teologisen tiedekunnan dekaanina ja Helsingin yliopiston 1. vararehtorina sen kauden, jonka itsekin elelin Alma Materin suojissa.
Ensimmäinen muistoni hänestä on syksyltä 1985, jolloin suoritin hänelle kreikan alkeiskurssin. Huomasimme kämppikseni kanssa joulukuussa, että tällainen kurssi on ollut ja että tentti on viikon päästä. Päätimme opiskella kielen. Luimme alkeiskirjaa 5 vuorokautta nukkumatta välillä hokien taivutusmuotoja hoo, tuu too, toon, hoi, toon, tois, tuus, ai, toon, tais, taas, omai, ee, etai, ometa, este ontai jne. Torstain ja perjantain välisenä yönä kämppis meni hetkeksi nukkumaan. Nukahdettuaan hän nousi vuoteessaan pystyyn ja murjaisi: hoo, tuu, too, toon, sano sika.
Saimme tentistä kakkoset. Kaverini meni hakemaan merkinnän Sollamolta. Hän lausui tälle: Petri käski kysymään, voiko tätä kreikkaa tulevaisuudessakin opiskella siten, että ei käy luennoilla? Sollamo oli naureskellut, että ilmeisesti.
Nenäkkäitä oltiin.
Myöhemmin pääsin oikein samaan valokuvaankin. Otava teki lukion uskonnon oppikirjoista teoksen Uskonnon Käsikirja. Esitimme Heinimäen kanssa Otavan tietokirjaosaston päällikölle Vahtolalle, että sen nimi olisi Immanuaali, mutta se ei arvokkaan kustannustalon ohjelmaan käynyt. Valotan salaisuuden verhoa, että olen tuossa kymmenkunta vuotta vanhassa huonossa kuvassa kuin Vermeerin maalaus vasemmalla tuo tumma poika. Takana on Ismo ja edessä Jaakko. Taisin veistellä kuvanottohetkellä jotakin sellaista, että laittakaa kuvateksti, ettei me teidän rahojen perään olla, mikä Sollamoa tuntui huvittavan.
Raija Sollamo mainitsee esitelmässään ryhtyneensä Septuagintatutkijaksi Ilmari Soisalon-Soinisen toiveesta. Hän lausuu miettineensä sitä, että kun ei tästä alasta ole mitään hyötyä. Soiski oli selittänyt, että on olemassa myös tieteen sisäinen hyöty. Hieman surullisemmin hän oli lausunut maksaneensa isot oppirahat siitä, että oli ryhtynyt alalle, jota Suomessa ei ole. Hän toivoi, että seuraajilla olisi helpompi kulkea. Sollamoon tämä inhimillinen puoli Soiskin puheessa oli tehnyt sikäli suuren vaikutuksen, että hän oli päättänyt ryhtyä alalle.
Esitelmässä kiinnittää kaksi asiaa huomiota. Tultuaan nimitetyksi apulaisprofessoriksi Sollamo oli pian huomannut, että yliopistovirassa ei ole aikaa tutkimukselle. Niinpä hän hakeutui päätoimiseksi raamatunkääntäjäksi. Tultuaan valituksi vararehtoriksi hän taas joutui toteamaan haikeasti, että hyvästit tutkimukselle.
Tämä pitää paikkansa ja on sangen ikävä akateeminen paradoksi, joka ei tee yliopistoviroista houkuttelevia tutkijoiden kannalta. Jos professoriksi tulee valituksi, se tietysti takaa elannon ja eläkkeen ja antaa gloriaa tieteenalan kymppinä, mutta heti pyritään tutkimusvapaalle, kun siihen tulee mahdollisuus.
Professorinvirkaan pyrky on kovaa peliä, jossa on henki lähteä. Muistan, vaikka en mielelläni, taistot, joihin Sollamo viittaa. Hänen dekaanikautenaan tiedekunta riitaantui itsensä kanssa ja klikkiytyi parin professorinvirantäytön takia. Sollamo ihmettelee, valittiinko hänet dekaaniksi siksi, että hän oli hyvissä väleissä ihmisten kanssa, kun hän muutoin oli näiden asioiden suhteen avuton.
Hyvän neuvon hän oli saanut liikkeenjohdossa kokeneelta aviomieheltään: ”Rupea niin veemäiseksi, että kaikki liittoutuvat sinua vastaan. Näin saat tiedekunnan yhtenäiseksi.”
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin täältä alta otsikon, joka ei ollut kirjoitusvirhe.
Sollamo toimi Raamatun alkukielten apulaisprofessorina, professorina, teologisen tiedekunnan dekaanina ja Helsingin yliopiston 1. vararehtorina sen kauden, jonka itsekin elelin Alma Materin suojissa.
Ensimmäinen muistoni hänestä on syksyltä 1985, jolloin suoritin hänelle kreikan alkeiskurssin. Huomasimme kämppikseni kanssa joulukuussa, että tällainen kurssi on ollut ja että tentti on viikon päästä. Päätimme opiskella kielen. Luimme alkeiskirjaa 5 vuorokautta nukkumatta välillä hokien taivutusmuotoja hoo, tuu too, toon, hoi, toon, tois, tuus, ai, toon, tais, taas, omai, ee, etai, ometa, este ontai jne. Torstain ja perjantain välisenä yönä kämppis meni hetkeksi nukkumaan. Nukahdettuaan hän nousi vuoteessaan pystyyn ja murjaisi: hoo, tuu, too, toon, sano sika.
Saimme tentistä kakkoset. Kaverini meni hakemaan merkinnän Sollamolta. Hän lausui tälle: Petri käski kysymään, voiko tätä kreikkaa tulevaisuudessakin opiskella siten, että ei käy luennoilla? Sollamo oli naureskellut, että ilmeisesti.
Nenäkkäitä oltiin.
Myöhemmin pääsin oikein samaan valokuvaankin. Otava teki lukion uskonnon oppikirjoista teoksen Uskonnon Käsikirja. Esitimme Heinimäen kanssa Otavan tietokirjaosaston päällikölle Vahtolalle, että sen nimi olisi Immanuaali, mutta se ei arvokkaan kustannustalon ohjelmaan käynyt. Valotan salaisuuden verhoa, että olen tuossa kymmenkunta vuotta vanhassa huonossa kuvassa kuin Vermeerin maalaus vasemmalla tuo tumma poika. Takana on Ismo ja edessä Jaakko. Taisin veistellä kuvanottohetkellä jotakin sellaista, että laittakaa kuvateksti, ettei me teidän rahojen perään olla, mikä Sollamoa tuntui huvittavan.
Raija Sollamo mainitsee esitelmässään ryhtyneensä Septuagintatutkijaksi Ilmari Soisalon-Soinisen toiveesta. Hän lausuu miettineensä sitä, että kun ei tästä alasta ole mitään hyötyä. Soiski oli selittänyt, että on olemassa myös tieteen sisäinen hyöty. Hieman surullisemmin hän oli lausunut maksaneensa isot oppirahat siitä, että oli ryhtynyt alalle, jota Suomessa ei ole. Hän toivoi, että seuraajilla olisi helpompi kulkea. Sollamoon tämä inhimillinen puoli Soiskin puheessa oli tehnyt sikäli suuren vaikutuksen, että hän oli päättänyt ryhtyä alalle.
Esitelmässä kiinnittää kaksi asiaa huomiota. Tultuaan nimitetyksi apulaisprofessoriksi Sollamo oli pian huomannut, että yliopistovirassa ei ole aikaa tutkimukselle. Niinpä hän hakeutui päätoimiseksi raamatunkääntäjäksi. Tultuaan valituksi vararehtoriksi hän taas joutui toteamaan haikeasti, että hyvästit tutkimukselle.
Tämä pitää paikkansa ja on sangen ikävä akateeminen paradoksi, joka ei tee yliopistoviroista houkuttelevia tutkijoiden kannalta. Jos professoriksi tulee valituksi, se tietysti takaa elannon ja eläkkeen ja antaa gloriaa tieteenalan kymppinä, mutta heti pyritään tutkimusvapaalle, kun siihen tulee mahdollisuus.
Professorinvirkaan pyrky on kovaa peliä, jossa on henki lähteä. Muistan, vaikka en mielelläni, taistot, joihin Sollamo viittaa. Hänen dekaanikautenaan tiedekunta riitaantui itsensä kanssa ja klikkiytyi parin professorinvirantäytön takia. Sollamo ihmettelee, valittiinko hänet dekaaniksi siksi, että hän oli hyvissä väleissä ihmisten kanssa, kun hän muutoin oli näiden asioiden suhteen avuton.
Hyvän neuvon hän oli saanut liikkeenjohdossa kokeneelta aviomieheltään: ”Rupea niin veemäiseksi, että kaikki liittoutuvat sinua vastaan. Näin saat tiedekunnan yhtenäiseksi.”
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin täältä alta otsikon, joka ei ollut kirjoitusvirhe.
10 kommenttia:
Hei hyvä Petri,
Kiitos mieluisista muisteluistasi.
En ymmärtänyt valitettavasti,
mitä hyötyä siitä voisi olla,
että saa tällä tavoin tiedekunnan yhtenäiseksi ja näin yhtenäisesti itseään vastaan. Minusta parempi ratkaisu
on se, että saa ihmisiset avainasemissa olevat tyypit.
Heidän kautta voi pelata helposti
tehden aika lailla "varmoja" siirtoja. Mutta mistä minä tiedän,
kun en ole ollut kauaa suoranaisesti rehellisessä bisneksessä, vaan vain "koulu -ja
sairaalabisneksessä".
Muuten me olemme kaikki tai ainakin minä, aika v-mäisiä, ettei sellaiseksi tarvitse erikseen ryhtyä;
Ystävällisesti Matti
Kaverini Eve, jota tosin en vuosiin ole nähnyt, kirjoitti Toope-tonttu näytelmän, jossa vuorosanoihin oli kätketty määräisen muodon artikkelit. Se meni jotenkin - yli 10 vuoden takaa muistinvaraisesti lausuttuna, nyt kun pasahti päähän - niin, että Toope-tonttu horjahtaa portaissa ja pudottaa pullon maahan, jolloin hän huudahtaa:
- No voi sun toteemipaalu! Toonikumijuomani toiskahti tantereeseen.
Paikalle osuu "Heebo", joka sanoo:
- Toope-tonttu! Tais toonikumijuoma toiskahtaa taas!
Tähän Toope-tonttu:
- Hei Heebo, tees teetä!
Tai jotenkin näin se meni. Siitä tuli myös video.
Matti
Yhteinen uhka yhdistää. Tuo v-mäisyysasia, suomennanpa sen tässä vähän huonosti inhottavuudeksi kyllä sisältää yhden filosofistyyppisen ongelmankin: jos käyttäytymistä tulkitaan jonkinlaisessa inhottavuuden koordinaatistossa, inhottavuutta välttävä henkilö voi olla erittäin inhottava. Viime kädessä asia johtaa pahuuteen. Kun nyt tässä näistä akateemisista mustelmista tuli puhetta, niin kerronpa sellaisen muiston Oiva Ketosesta, että hän kerran keskustellessamme hänen työhuoneessaan painotti kovasti sitä, että ihmisen tulisi tiedostaa itsessään tietty määrä pahuutta, jota hän ei voi välttää. Tämä pahuus, josta hän puhui, oli mielestäni hänelle jotenkin filosofisinen käsite eikä hän ensisijaisesti tarkoittanut sillä jotakin sellaista pahuutta, jota esimerkiksi Martti Lindquist, hänkin professoreita, jonka luennoilla istuin, käsitteli sittemmin terapiaa koskevissa kirjoissaan.
Don Jusa
Aivan päivänkirkasta koineen kreikkaahan tuo on, aivan kuten tuon kuvassasi olevan Kustaa "kommunistit älköön vaivatuko" Vannaksen murre: oon toon veikkoo, soot toon veikkoo, soon toon veikkoo, moomma toon veikkoot, ootta toon veikkoot, ovat toon veikkoot. Luultavasti juuri tästä syystä puolet papeista on Etelä-Pohjanmaalta, ne puhuvat kreikkaa äidinkielenään.
Hei hyvä Petri,
Kiitos paljon vastauksestasi!
Anteeksi, että en vieläkään
ymmärtänyt. Mitä hyötyä on saa-
da yhtenäinen tiedekunta itseään
vastaan? Ellet sitten tarkoita,
että sen sellaisena voi helposti sitten hajottaa ja pelotella heikoksi puuttumalla sen yksilöedustajien mahdollisuuteen vaihtaa työpaikkaa, käymällä kehityskeskusteluja.
Tai, jos pointtisi olikin siitä,
että onkin inhottava vain muiden tiedekuntien edustajia kohtaan,
eikä omia kohtaan, niin silloin
tietenkin oma tiedekunta aktivoituu
pitämään sen johtajan, heikonkin,
puolta ja näin syntyy yhtenäinen
rintama ( ei hyvä sanavalinta).
Itse ajattelen itse asiassa vakaumuksellisesti ( hassu sanonta tämäkin näinä päivinä, mutta haluan sitä, vaikka viimeisenä mohikaanina käyttää) niin, että hyvä tuottaa hyvää ja paha pahaa. Hedelmistään puu tunnetaan.
Parasta taktikointia onkin se,
että ei taktikoi ( onhan sekin
paradoksaalisesti taktiikka).
Rehellisyys maan perii. Ja valta
sokaisee ja suuri valta varmasti.
Todella suuret eivät vinoile kuin
itselleen, jos sitäkään, koska
itsekin on Jumalan työtä, oikea
taideteos, MUTTA radikaali paha
taitaa asua meissä ja meillä on myötäsyntyinen taipumus pahaan, enkä tiedä, onko se edes vapaa
valinta numenaalisessa maailmassa,
kuten yksi Immanuel ( alunperin
Emanuel) sanoi - who knows?
Joka päivä sitä yrittää jotain oppia.
Ystävällisesti ja kunnioittavasti Matti
Ja verbi "olla oikeassa" taipuu Etelä-Pohjanmaan murteella tunnetusti näin:
moon oikeas
soot vääräs
son vääräs
moomma oikeas
tootta vääräs
noon vääräs
kiva kuva, muuten.
Mietin tässä vähän v-mäisesti että onkohan mt ollut hoitaja- vai potilaspuoella.
Ystävällisesti kalevi.
Mietin, että missä olen tuon vappunaamarin ennen nähnyt, mutta Heinimäkihän se siinä, mikä taisi lastussa tulla sanotuksikin.zyzxrb
A-K.H
Ai sait selvää. Ajattelin, ettei kuvasta kovin hyvin tunnista ketään. No, kuva on markkinointitarkoituksiin tehty, joten se on julkinen. Itse asiassa tekijänoikeutta minulla ei ole kuvan osalta sen kummemmin Heinimäen kuin omaankaan naamaani, mutta täytyy maksaa sakot, jos Otavan käyttämä valokuvaaja tulee niitä perimään.
Lähetä kommentti