keskiviikkona, syyskuuta 05, 2007
Viulu viululta pois
Tilanteen pakosta ryhdyin sellonsoiton opettajaksi ja tarkistin f-avaimen määrittävän äffän neljännelle viivalle tälle syväsointuiselle instrumentille, jossa kenttälakin liikkuvat osat lippa, läppä, koppa ja kokardi ovat C, G, d ja a. D:n ja a:n soittaessa pitkiä taa taa taa taa ja sitten titi ja laske neljään taaaaaaa, lauloin ”pienen pieni veturi” ja loihdimme näin yhteisen sävelteoksen oppilaan kanssa.
Ei ehkä kuulosta uskottavalta, mutta se oli erittäin hauskaa. Tokko kauan maltan pysyä vierailevana sellonsoiton opettajana. Harkitsen yksityisen konservatorion perustamista.
Tämä oli vitsi.
Ensimmäisiä korkean musiikin kappaleita, joita kuulin, oli Sibeliuksen Tapiola. Siinä karhu kämmentään lyö. Sitten tuli Mendelsohnin viulukonsertto, levy, jossa musisoi Menuhin. Ja se oli menoa. Viulu oli ihmeellinen, konsertto korviini taivas.
Myöhemmin kuuntelin levyltä huikeita esiintyjiä, Oistrahit tietysti, mutta hurjin oli Jascha Heifetz ja hänen tulkintansa Sibeliuksen konsertosta. Aivan eläimellistä menoa, suosittelen. Joitakin vuosia sitten hankin cd:n, jossa on Heifetzin tulkinnat Brahmsin ja Bruchin konsertoista. Niiden valossa Sibeliuksen konsertto on Heifetzin omien tulkintojenkin joukossa taikurimainen. Toisin sanoen siis hieman petyin, vaikka toki Brahmsin konsertto sinänsä on sävelkieleltään antava.
Edellä onkin suosikkini mainitut, lisään vain Beethovenin. Makuni siis tämän musiikin alalla rajoittuu klassisiin romanttisiin viulukonserttoihin.
Koetin soittaa monta vuotta, mutta ei tullut pojasta viulistia, edes sen vertaa, että viitsisin sopivassa seurassa elvistellä, että täältä pesee, jos tahdotte tunnelmaa. Oma vika varmasti suureksi osaksi. Yksi syy oli se, että käteni ei rakenteellisesti sovi viulunkaulalle, se kipeytyy, alkaa suonta vetää, ja sormetkin on tumpulat. Ehkä tässä voi lohduttautua sillä, että olen eri poika ja älyn nopea kirjoittamaan koneella eli siis läskiksi meni.
Olisin ollut aivan mahtava maratoonari. Pahaksi onneksi jaksoin kuitenkin juosta vain 100 metriä.
No juu, ehkä varhaisella iällä Paganiniksi yrittämisestä on ollut se hyvä elämänkokemuksellinen puoli, että on otettu luulot pois ja kunnolla. Luuloja on myöhemminkin korjailtu, mutta siihen on ikään kuin tottunut.
Sen verran on jäänyt muistiin, että saan kaikista jousisoittimista yksinkertaisia melodioita irti vähintäänkin tyydyttävästi. Jousisoittimet ovat kvinttiviritteisiä, vaikka sävelkorkeuksissa on hieman eroa, soittimet ovat eri kokoisia ja niitä pidetään hieman eri asennoissa.
Yksinkertaisten melodioiden myötä huomaan, että jos olisin kohdannut saman nautinnon pienen pienessä veturissa silloin lapsena kuin nyt, olisin ehkä edennyt pidemmälle kuin siten, että tavoitin nautinnon vain Mendelsohnin viulukonsertosta.
Pitäisikö asiat aloittaa siitä, että nauttii äänestä ja yhdessäolosta vai osoittamalla vuoren huippu heti?
Olen ollut sillä kannalla, että kokonaisuus esiin, huippu näkyviin ensin. Yliopiston alkeiskursseillakin tylsistyin siitä, että ei opetettu kokonaisuuksia vaan yksityiskohtia. Oli kuin maalia olisi ruopattu mutta tietämättä mistä taulusta.
Sellonsoiton ”sijaisopettajuus” herätti kysymään, onko vakaumukseni sittenkään perusteltu. Oppia voi vähäisestäkin.
Tosin voi olla, ettei lapsilla ole aikuisten nauttiessa yhtä nautinnollista kuin aikuisilla vaan heidän mieleensä voi nousta epäilys melkoisesta tunneköyhyydestä. Heidän ovat vielä huiput.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
8 kommenttia:
tällä kommentilla on lyhyt ja yksinkertainen tavoite: kertoa miten kovasti pidän siitä tavasta, jolla saat lukijan kiinni sanoillasi.
hyvän postauksen laita lieneekin kuin perinteisen hääpuvun: jotakin uutta, jotakin vanhaa, jotakin lainattua ja jotakin sinistä.
Kafkaesque
Kösönöm ja mukavaa matkaa!
Kari Suomalainen päätti oppia 50-vuotiaana soittamaan fagottia, ja oppi myös.
Viulun rääkkääminen on hirveää kuunneltavaa, mutta nokkahuilun vinguttaminen laukaisee aggression.
Siis jos joudun kuuntelemaan harjoittelua.
Koulussa jouduin rääkkäämään harmonia. Missä lienen oppinut. Ensimmäinen neliäänisesti soittamani tsibale oli Tiedän paikan armahan... Hah hah.
A_K.H
...koulun hammashoitolan./ Siellä hampaat revitään,/ikenevät vaan jätetään..."
Tässä levyvinkki mielestäni hienosta Sibeliuksen viulukonserton taltioinnista:
Leonidas Kavakos, Lahden kaupungiorkesteri & Osmo Vänskä; BIS, levytysvuosi 1990.
Levyllä mukana sekä konserton kiinnostava ensimmäinen versio vuosilta 1903/1904 sekä lopullinen ja hiottu versio vuodelta 1905.
terv., Salla T.
Hei Salla, mukava kuulla sinusta. Olen kuullut Kavakosiakin, myös tämän levytyksen, silloin aikanaan, jossa ensimmäinen versio on minun korviini kovin toisenlainen kuin se valmis, mutta enpä ole tullut hankkineeksi kotikokoelmaan. Hyvä kun muistutit.
Hei Petri!
Nyt on ilmestynyt levy, jolla Lisa Batiashvili ja RSO (& Sakari Oramo) soittavat Sibeliuksen ja Magnus Lindbergin konsertot, lauantain Hesarissa oli kehuja. Ainakin takavuosina Batiashvili soitti Sibeliusta unohtumattoman ihanasti!
Sibelius vertasi joskus musiikkiaan raikkaaseen veteen. Siinä konserton alkuperäisversiossa on mukana "limonaatia", jonka Janne päätyi suodattamaan pois, ja se oli tyylin yhtenäisyyden ja muodon kannalta kaunis ratkaisu.
Sibeliuksen konsertolla oli ratkaiseva merkitys aikoinaan sille, että aloin itse soittamaan viulua. Olin kuunnellut konserton levytystä ennen kuin sain viulun käteeni aloitettuani koulun (kodin LP-levyllä Tossy Spivakovski soitti soolo-osuuden). Sibelius mielessäni (ja Mendelssohnin jelpatessa) jaksoin kahlata viulukoulut ja etydit läpi matkalla kohti "oikeaa musiikkia."
terv., Salla T.
Hei Salla
Batiashviliä en olekaan kuullut kuin televisiosta. Myöskään Lindbergin konserttoa en tunne, joten vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Olihan minulla näköjään kotona Kavakosin levytys, eräässä Vänskän kokoomalevyssä, josta olen kuunnellut kaikkea muuta, koska muu perhe on kyllästynyt viulukonserttovouhotukseeni. Kavakosin tulkinnassa on kieltämättä aika paljon samaa hurjuutta kuin Heifetzin tulkinnassa. Se on jollain tavoin -tekisi mieli sanoa - musikaalisempi. Heifetz on "Heifetz tulee ja tappaa". Tuossa blogitekstissä sekoitan asioita, Brahmsin konserton lisäksi kyseessä Heifetzin levyllä ei ole Bruch, joka on makuuni hieman pikkusievä täytekappale, vaan Tsaikovsky. Kuuntelin sen tässä uudestaan ja hieman pettymyksen tunteeni laantui; eläimellistä oli.
On minulla Miriam Friedin, P. Zukermanin ja Ida Haendelinkin tulkinnat. Sibelius-viulukilpailun katselen yleensä televisiosta ja jaksan kuunnella loputtomasti peräjälkeen samaa kappaletta. Tunnelma on silloin vähän samanlainen kuin Ainolassa. Jean itse kuunteli radiota kauhean kovaa ja Aino istui perähuoneessa kädet korvilla.
Kiva kuulla tuosta Sibeliuksen konserton vaikutuksesta soittamiseesi. Itse tahdoin kapellimestariksi.
Lähetä kommentti