keskiviikkona, syyskuuta 12, 2007

Totuus ilman käsitystä




Ensihätään ei pulpahda mieleen puhua juutalaisesta filosofiasta samassa merkityksessä kuin länsimaisen filosofian historia puhuu filosofiasta.

Filon Aleksandrialainen on poikkeus, tämä platonisti, jonka intellektuaalisen perinnön loistossa i kristinuskoon kääntyvät herraspojat oppivat käyttämään omia aivojaan. Islamilaisilta ajattelijoilta ja Aristoteleelta saivat keskiajalla vaikutteita Salomon Ibn Gabirol sekä Mooses Maimonides. Molemmat vaikuttivat kristilliseen skolastiikkaan ja olivat näin suuressa huudossa eli katu-uskottavia keskiajalla.

Sittemmin on ollut monenmoista. Spinoza tai myöhemmin Husserl olivat juutalaisia, mutta heidän filosofiaansa ei tulisi mieleen luonnehtia erityisesti juutalaiseksi filosofiaksi. Sama pätee Coheniin, Horkheimiin tai vaikkapa Marxiin. Selvästi juutalainen filosofi on Martin Buber, ehkä Levinaskin. Mutta kun Putnam ja Nussbaum joskus totesivat jostakin, että juutalaisina filosofeina heitä loukkaa sejase, moni mietti, että enpä ole tullut tuosta vinkkelistä asiaa teidän osaltanne ajatelleeksi.

Mooses Maimonides on perskohtaisestikin kiinnostava tapaus, sillä huoneessani asuu samanniminen kissa. Se tosin uskoo vaikuttaneensa ennen jumalana Epyktissä.

Maimonides kirjoitti teoksen Erehtyväisten opas, jonka skolastikot tunsivat nimellä Doctor Perplexorum sekä tietysti paljon muuta, ja risat.

Maimonideen ajattelun on katsottu edeltäneen Tuomas Akvinolaista sikäli, että teologialle muodostetaan järkevä pohja Aristoteleen filosofiassa. Maimonides esimerkiksi esitti samanlaisia jumalatodistuksia kuin Tuomas.

Katolinen filosofianhistoriallinen tutkimus (Copleston) esittää, että Maimonides oli kallellaan negatiiviseen teologiaan Tuomasta voimakkaammin. En ole aivan vakuuttunut tästä erosta: Tuomas oli apofaattisempi ajattelija kuin millaisena hänet yleisesityksissä esitellään. Pitäisi näemmä tutustua esimerkiksi tuollaiseen vanhaan tutkimukseen kuin Guttmann, Verhältniss des Thomas v. Aquin zum Judentum (Breslau, 1891) ja katsoa, että löytyisikö tästä aihe annettavaksi jollekin nuorelle eläimelle, joka jaksaa vielä paiskoa töitä älyn laboratorioissa.

Toisaalta Maimonides ennakoi Ockhamia. Jotkut asiat ovat vain ilmoitustotuuksia, vaikka Aristoteles olisikin osoittanut ne järjettömiksi. Näin on laita maailman luomisen eli ajallisuuden osalta ja niin muodoin myös ihmeiden osalta.

Päälinja on kuitenkin selvä: jos Aristoteles ja kirjoitukset törmäävät, on Arska oikeassa ja kirjoitukset oikeassa vain sikäli, että ne on tulkittava allegorisesti. Näin siis veto lyödään prima facie Aristoteleen puolesta.

Mutta onko allegorisen tulkinnan takana jokin totuus, jota emme tiedä? On. Tämäkin haiskahtaa vähän nominalistiselta näkemykseltä. Sen mukaan kun kyllä taidamme Kaanaan kieltä, eli voimme käyttää pyhää syntaksia (sanasto + kielioppi), mutta emme ymmärrä, mitä tämä kieli merkitsee eli toisin sanoen emme taida semantiikkaa.

Vitsi muodostuu siitä, että henkilö voi olla täysin oikeassa vaikka hänellä ei olisi hölkäsenpöläyksen vertaa totuudesta käsitystä. Hän toistaa totuuden ja ei muuta kuin totuuden kuin Arvi Lind voimansa päivinä.

Niin Jeesuskin opetti. Hän oli juutalainen, mutta ei taatusti filosofi.

16 kommenttia:

siiri kirjoitti...

kiitos lastuistasi..mietin mistä tuon tyypin tunsin, filonin
hänhä kertoikin ettei jumala luonut ainetta
koska aine vastustaa yhteyttä jumaluuteen..right?

meillä on vaalit loppusuoralla 16.9 näkyy tuleeko uuudet vaali t heti perään
pääministeri sanoo että jollei saa ääniä, hän julistaa uudet vaalit

jarvelainen kirjoitti...

Siiri
Tuohan kuulostaa jo ihan avoimelta demokratialta: kerrotaan avoimesti, mitä tapahtuu (ellei totella).

siiri kirjoitti...

anarkisteja on piiloissa paljon

mattitaneli kirjoitti...

Hei hyvä Petri,

Kiitos parina viime päivinä olleista erittäin kiinnostavista
kirjoituksistasi ( muutkin monet ovat olleet hyviä ). Myös Don Jusan
pointit ovat olleet valtavan inspiroivia.

Tuo loppu on kyllä erikoinen.
"Hän oli juutalainen, mutta ei taatusti filosofi".
Jeesus oli juutalainen tietenkin
loppuun saakka, mutta se, että
filosofina sanot, että hän ei ollut filosofi tuntuu hieman oudolta.
Mistä Sä sen tiedät, ettei ollut.
Eettikko parhaasta päästä;)

Muuten tuo teema, mitä kuljetat hienosti, että syviä yhteyksiä löytyy paljon muslimien ja kristittyjen ja tietenkin kristittyjen ja juutalaisten
sekä niiden kaikkien kolmen uskonnon piirin kuuluvien ajattelijoiden välillä, on tärkeä.
Joku voisi sanoa, että akateemiset
ylipäätään muistuttavat kaikkialla
paljon toisiaan erilaisista taustoistaan huolimatta. Kun mennemme ruohonjuuritasolla saatta myös olla näin,mutta "poliittisten" toimijoiden tasolla nämä erimielisyydet ja erilaisuudet näkyvät, "toiseus"
saa niissä negatiivisen painolastin. Voisko tällä tehdä jotain?


Ystävällisesti ja kunnioittavasti Matti

jarvelainen kirjoitti...

Olen filosofi, koska ei paukut riittäneet teologiksi, jota pidän paljon jalompana alana. Jeesus oli puuseppä ja parantaja, joka julisti lähelle tullutta Jumalan valtakuntaa tyhmille eikä viisaille. Kun lukee evankeliumit, niin ei niistä minulle oikein filosofisia ideoita irtoa, uskonnollisia kyllä. Paavalilla on jonkin verran enemmän filosofista tartuntaa, mutta ei tämä asia häntä kauheasti väritä.

Mielestäni uskontodialogia kannattaisi käydä oppihistorian alueella. Pääsisi paljon syvemmälle kuin vain ekumeenissa coctail partyissä ihastelemaan, kuinka ihmeellistä on, että me kaikki uskomme Jumalaan.

siiri kirjoitti...

niinno petrillä on joku käsitys vilosofista
ja se ajatus yhteisen uskon ihastelusta,osui oikeaan
tosin
kaukana kotimaasta on hyvinkin toisilleen kaukaisia uskoja, joiden on hyvä cocteilin ääressä rauhoittua
tosi hyvä
aseet ovatkin yksin vaihtoehto

jarvelainen kirjoitti...

Viittaan filosofiaan tietysti 1900-luvulla analyyttisesti painottuneen filosofisen koulutuksen saaneena henkilönä, jonka mielestä filosofiaa on se, mikä on esitelty Coplestonin sarjassa History of Philosophy. Kestiystävyydelle kaikki kunnia!

tyhm' kirjoitti...

meinaatko ett' jos jeesus olisi tuntenut antiikkia,sanoma olisi muuttunut

tyhm' kirjoitti...

ja olisiko tunnustuksellinen pappisseminaari kirkon kannalta edullisempi

tyhm' kirjoitti...

oletko Sinä sitten niin sanotusti
tämän maailman viisas vai vain vaatimaton? sanoudutko irti teologin identiteetistä, koska se vaatii jotain?

Rauno Rasanen kirjoitti...

Petri

Viimeisimmät päreesi ovat olleet loistavia.

Jatka samaa linjaa. Viis siitä miten paljon tai vähän niillä on lukijoita.

Pedagogiikka tärkeintä - ei (vain)didaktiikka!

(Em. on contra Kemppinen, jota tosin/toki arvostan Blogistanin Kinginä.)

jarvelainen kirjoitti...

tyhm'
Adolf von Harnackin väitteen mukaan kristinuskon sanoma muuttui, kun se tutustui antiikkiin. Teesi on radikaalitulkinta, jota vain osa tutkijoista kannattaa. Jeesuksesta en usko, että hän oli lahjottavissa mihinkään suuntaan.

Olen opettanut vierailijana parissa pappisseminaarissa ja mielestäni ne ovat mainettaan parempia. En silti usko, että kirkolla on syytä muuttaa näkemystään, jonka mukaan teologia on tiede, jota opetetaan riippumattomissa tiedekunnissa.

En niinkään sanoudu irti teologin identiteetistä kuin vain totean kylmästi, että olen pärjännyt paremmin helpommalla alalla, filosofiassa, ja teologina olen melko surkea.

jarvelainen kirjoitti...

Rauno
Kiitos ja taistellaan!

a-kh kirjoitti...

Meni filosofian historian luennoksi. Martin Buber on omalla tavallaan kiinnostava.

tyhm' kirjoitti...

muistutat mua yhdestä koulukaverista
joka oli nero sanan.. varsinaisessa
merkityksessä
uskonto oli hänelle hyvin vaikea oppiaine

tyhm' kirjoitti...

upeeta kun näitä luentoja saa ihan päivittäin