perjantaina, syyskuuta 28, 2007

Isoveli valvoo




Tarjoan tässä omenoita niille halukkaille, jotka tuntevat tarvetta rypeä synnissä.

Se lienee kiehtovin pala tätä postausta.

Tapahtui nimittäin eilen, että asetin lukijat silmäini eteen. Huomasin muutaman blogin kommenttiosioista, että sellainen Site Meter on ihkun hottia eli siis ihanan kuumaa.

Tutustuakseni sen toimintaan sekä myös siihen, miten tällaisia ilmaispalveluita netissä siirretään, etsiydyin Site Meterin sivulle ja kirjauduin sisään. Sitten atsoin ohjeet, jotka oli laadittu ärtsyn selvästi: kopioi koodi oheisesta laatikosta, tallenna se työpöydällesi, avaa blogger, valitse ulkoasu, sieltä lisää sivuelementti ja siitä toiminto lisää htlm javascript, liitä koodi sisällys –osioon.

Olen sikäli tumpelo, etten kylläkään osannut leikata koodia työpöydälle noin vain. Tulostin sen ja kirjoitin sitten käskettyyn osioon. Hoc est: Site Meter ilmestyi tuonne alakertaan.

Kun klikata ryömin sisään, oli ihmetykseni suuri: tällaiset luvut koko kansan nähtävissä. Kylmänviileän harkinnan ja terävän salapoliisiälyni ansiosta huomasin kuitenkin ohjeen siitä, miten tiedot saa salatuksi. Lukuja ja niiden taakse kätkeytyviä yhteystietoja ei blogini osalta saa high hide –käskyn seurauksena kukaan selville, lukuun ottamatta hakkereita.

Mitä tällainen toiminto kertoo?

Esimerkiksi sen, että klo. 11.39-18.04 välisenä aikana tätä blogia vilkaisi 30 katsojaa, jotka lukijat yhteensä 80 postausta. Näen palvelimet, joista blogiin on tultu, mutta minulla ei ole keinoja nähdä, kuka on kyseessä. Palvelimien perusteella tiedän, että eilisen iltapäivän aikana lukijoina oli evankelis-luterilaisen kirkon, Helsingin, Joensuun ja Tampereen yliopistojen sekä Åbo Akademiin väkeä sekä eräitä muita. Osasta palvelu ilmoittaa sijainnin osalta luonnehdinnan unknown.

Että sellaista tirkistelyä. Ottakaapa lisää omenoita.

Mitähän näillä tiedoilla oikeastaan tekee, kysyn suuressa ja vapajavaisessa yksinäisyydessäni Juicen laulua hyräillen: Heijuu ja elämänuraa, taaksesi katsot ja huudat huraa…Kohderyhmälle kulutustavara, projektipäällikön mieli on avara…

Voisin tietysti ryhtyä suunnittelemaan kirjoituksiani jollekin tietylle yleisölle kelpo mittarin antamien tietojen valossa. Mutta epäilenpä, että rahkeeni eivät yltäisi kohderyhmät mietittynäkään sanottavan mediaseksikkäisiin ulostuloihin.

Tai ehkä voisin Site Meteriin viitaten mainostaa. Olettakaamme, että nuo 30 iltapäivällä pistäytynyttä henkilöä ovat vakinaisia ja ainoita lukijoita. Siis henkilöitä, joiden elämänmuotoon kuuluu ajatuksen ”ryntäänpä katsomaan Miettelijän päiväkirjan” tietoisuuden sisällöksi päästäminen noin klo. 11.30-18.00 välisenä aikana. Tehtynä näin viikon jokaisena päivänä kokonaismääräksi tulee 210 lukijaa. Kuukaudessa lukijoita on 900 ja vuodessa 10 800. Mikä menestys! Se on tosin vuodessa vain sama määrä kuin eniten luetuissa ja lukijamääriään esillä pitävissä blogeissa viikossa, mutta tämähän ei olekaan suurmiehen tai –naisen ylläpitämä palsta. Joka tapauksessa aika hyvin, kun todellinen lukijamäärä tässä optiossa on kuitenkin 30. Sadalla lukijalla saa jo yli 30 000 lukijaa vuodessa ja 1000 päivittäisellä lukijalla yli 300 000 eli parissa vuodessa kokonaisen kansakunnan ja …ei itku, (lopeta, lääkäriin!) hiipii Gogolin Kuolleet sielut mieleen.

Ja sekin hiipii mieleen, kun eräässä kulttuuritoiminnan kannalta ylen hiljaisessa kaupungissa kerrottiin, että kaupunki on merkittävämpi kulttuurikaupunki kuin esimerkiksi Wien, sillä kulttuuritapahtumiksi laskettuja toimintoja on asukastiheyteen nähden enemmän kuin siellä.

Miettelijän päiväkirjan profiilin katselussa on luku, joka ylittää 3000. En tiedä, miten se on syntynyt. Se on pyörinyt siihen summaan vuoden kuluessa. Luulisin, että lukijat ovat väkeä, jonka pieni otos eiliseltä näytti. Mainittujen tahojen lisäksi on kirjoittamisesta kiinnostuneita ihmisiä sekä satunnaisia kävijöitä, joista osa viskaa läppärin seinään tänne alhoon eksyttyään.

Siihen suuntaa siis veikkaisin. Sanotaan sata. Tämä voi liittyä siihen, mikä Site Meterin suomassa tiedossa olisi ehkä kiinnostavaa. Jos keskimäärin 100 päivittäistä lukijaa osoittautuisi likimäärin todeksi, en olisi yllättynyt. Jos taas lukijoita osoittautuisi olevan 7 miljoonaa, saattaisin kyllä, kerrottakoon se rehellisesti, rykäistä.

Ehkä olisi hauska tietää, lukeeko tätä kukaan aamun sanomalehden rinnalla tai sijasta tai lukeeko joku öiseen aikaan pärelampun valossa. Tai onko lukijoita, jotka lukevat kerran kuussa ja toteavat, että täytyypä varata aikaa jälleen kuukauden päästä, jotta näkee, onko täällä lehtikään liikahtanut.

Jos jaksoit lukea tähän asti, olet omenasi ansainnut.

Lisäys klo. 11.41:

Site Meterin tulos 27.9. klo. 11.38 - 28.9. klo. 11.38 väliseltä ajalta

VISITS
Total
76
Average Per Day
57
Average Visit Length
6:11
Last Hour
5
Today
19
This Week
57


PAGE VIEWS
Total
200
Average Per Day
142
Average Per Visit
2.5
Last Hour
17
Today
58
This Week
142

16 kommenttia:

Tuomo Lindgren kirjoitti...

Ilmoittautuminen "isoveljelle". Tunnustan käyneeni täällä.

Eilen tai toissapäivänä vasta löysin blogisi. Minulla on isämeidän rukousta käsittelevä kirjasti (joo, olen lukenut sen. Autiolle saarelle ottaisin silti Saranevan kirjan, josta pidän erityisen paljon. Älä ota tätä pottuiluna. Saraneva oli kohtalaisen paljon vanhempi kirjoittaessaan kirjansa, kuin sinä.)

Muistan opiskeluaikana sinut tiedekunnasta teffiläisenä. Ehkä siksi linkitin sivusi blogiini. Olen saman laitoksen kasvatti, joskaan en kovin korkealle oksalle ole pesääni tehnyt.

jarvelainen kirjoitti...

No terve vaan! Kävin blogissasi. Juhani Rekola on hieno!

Iines kirjoitti...

Ansaitsin juuri omenan. Minä olen sitten se Pori, vaikken ole Porista. Näetköhän minut uudesta mittaristasi?

Minusta on muuten ihan lukijaystävällistäkin pitää SiteMeteriä blogissaan. Näkee summittaisen kävijämäärän, ja tietää, kannattaako blogiin yleensä panostaa.

jarvelainen kirjoitti...

Iines
Äsken kävin mittarilla. Poripa se siellä. Sikäli valaisevaa, että mietin tänään, mikä on se pikkukaupunki, josta olet ottanut valokuvatorstain melankolia-otoksen. Itse näynnen ja näkynen mittarissasi numerosarjana, luulisin, että kun katsot detailed description (vai mikä se nyt oli), domainina saattaa lukea Lapinlahden hallintokeskus, koska käytän yhteispalvelinta. Tietysti joku muukin tämän palvelimen käyttäjä voi olla kyseessä, ymmärtääkseni IP-numerosta annetaan tietoon vain osa. Mittarin pitäminen tietysti hieman virittää mielialaa.

mattitaneli kirjoitti...

Hei hyvä Petri,


Kiitos kirjoituksestasi
sekä hauskasta että fiksusta
analyysistasi.
Minua ei tarvitse arvuutella,
kun kirjoitan varmaan melko
vanhanaikaisesti ja tylsästi
omalla nimellä ja vielä Suomen Turusta!

Yritän kuitenkin parhaani siinä,
etten olisi kaikin tavoin tylsä
tyyppi;)

Muuten olette kai huomanneet,
että filosofia-portaali( www.filosofia.fi) on avattu.
Siellä on paljon hyvää aineistoa
myös ulkomaisista jutuista -filosofiablogeistakin. Ole ystävällinen ja tsekkaa Petri ja tietty muutkin arvon dialogisoijat.
Kiva kuulla kommenttiasi.




Ystävällisesti Matti Taneli

mattitaneli kirjoitti...

Hei Petri ja muut arvon dialogisoijat,


Kiitos paljon jutuistanne. Myös Lundgrenin Saranevaa koskevasta vinkistä. Itse olen ollut myös kiinnostunut Juhani Rekolasta,
vaikka olen lukenut häntä tai hänestä aivan liian vähän.
Iines vaikuttaa myös kommenteillaan ja analyyseillaan varsin kiinnostavalta. Hänen blogeissaan olevat kuvat, oikeastaan taideteokset vetävät enemmän kuin
vertoja Petrin vastaaville. Petrin
kuvat ovat myös taidokkaita, olen
niistä ollut myös varsin imponoitunut, joten suurkiitos - Teille molemmille!

Muuten alkoi tuossa vähän huvittaa omat jutut. Peräänkuulutan usein vuoropuhelua,
puhun dialogisoimisesta, MUTTA
en oikein ole siinä onnistunut.
Mutta ei mua voi masentaa, vaikka
näyttää siltä, että dialogisoin
enemmän itseni kuin muiden kanssa.
Olenkohan dialogissa sisäisen opettajani kanssa; Sorry, nyt taisin "vähän" liioitella.
Joka tapauksessa toivon, että otatte kantaa myös siihen, miksi
vuoropuhelu on niin vaikeaa. Miksi
on niin vaikeaa huomata olevansa
väärässä tai ei niinkään väärässä
vaan tarkastella asiaa tai ilmiötä
omasta, muista mahdollisesti eroavasta synvinkkelistä. Oppia
ikä kaikki -myös oppia dialogisoimaan tahtoisin niin ja
saada muut myös siitä inspiroitumaan, sen mun yksi pia desideriani -kaikella kunnioituksella kaikkia Teitä kohtaan.


Ystävällisesti ja kunnioittavasti Matti

a-kh kirjoitti...

Ottakaapa lisää omenia, te, jotka tunnette tarvetta synnissä rypien lähteä täältä.

Ystävällisesti ja kunnioittavasti mattitaneli on vaihtamassa kuosiaan. Pidä vain entinen nuttusi. On körttiläisillä kotoisampi olo. Raunosta en kyllä tiedä.

Ota, iines, vielä yksi omppu, etteivät taudit leviä suusta. Porkkana on paras hammasharja ja omena seuraavaksi paras.

Selvitysmies kirjoitti...

Isoveljet ja valvojat, miksi tämän blogin pitää olla googletilillisten salaseura? Minulla on vain tämä sivupersoonatili, jolla päästä kommentoimaan. Ajattelin luoda tilin omalle nimelleni, mutta tämä Blogger ehdottaa vain jotain hämärää, että luo blogia ja on oltava jo spostiosoite, ja kysyy salasanaa -minkä salasanaa, olemassaolevan vai että pitää keksiä uusi? En tajua!

Ripsa kirjoitti...

Koska olet Petri jossain satojen kilometrien päässä, niin ei kai auta kuin marssia torille huomenna omenoita saadakseen.

En tunne ketään jolla olisi omenapuu.

Tekee mieli omenapiirakkaa. Mies on yhtä amerikkalainen kuin apple pie, joten pakko se on.

a-kh kirjoitti...

Mitä dialogiin ja filosofiaan tulee, niin suosittelisin Matteukselle Ossi Kettusen Kristityn vapauden ja sidonnaisuuden dialektiikka Martti Lutherin reformatorisessa teologiassa 1518/19-1546. Iltalukemiseksi suosittelen Manserin Das Wesen des Thomismus, mutta jos haluat oikein kunnolla aivojasi rassata, niin ota käsittelyyn Paloheimon Kotieläinhoidon perusteet.

jarvelainen kirjoitti...

Veela
Käsittääkseni saat keksiä salasanan itse. Vastaukseni muihin kysymyksiisi on, että olenpa vain tainnut painaa käskyä kyllä, kun perustettaessa on kysytty, miten kommentit tänne annetaan. Yksi syy tuohon painamiseen on ollut se, että blogin pitäjä on oikeudellisesti niin sanotussa "linnapäätoimittajan" asemassa, eli jos joku kulkija, joka pääsee tänne vapaasti, kirjoittaisi vaikkapa yllytyksen kansanmurhaan kommenttiosioon, blogin pitäjä olisi siitä rikosoikeudellisessa vastuussa.

jarvelainen kirjoitti...

A-K.H
Lisää hyviä dialogiaiheita: Tuomo Mannermaan teos Uskontiedon spontaanisuus ja reseptiivisyys Karl Rahnerin varhaisessa antropologiassa, Simo Knuuttila, Aika ja modaliteetti aristoteelisessa skolastiikassa ja Ratzingerin (paavi Benedictus) uusi teos Jeesuksesta (400 sivua vankkaa saksalaista einführungia aiheeseen). Knuuttilan teoksesta jo ensisivulta heräisi valtaisa keskustelu:"Aristoteles esittää megaralaisesta opista:'se, joka seisoo, seisoo aina ja joka istuu, istuu aina, sillä jos hän istuu, hän ei nouse. Sillä on mahdotonta, että se nousisi, joka ei voi nousta.'(Met 1047a15-17). Aristoteleen mielestä tämä on absurdia, ja siksi täytyy hyväksyä väite, että sen, joka ei ole, on mahdollista olla ja sen, joka on, on mahdollista olla olematta (Met. 1047a21-22). Mutta että mahdottomuus eroaisi mahdollisesta, on lisäksi huomautettava, että mikään sellainen ei ole mahdollista, joka ei koskaan ole aktuaalinen (Met.1047b3-6)." (Knuuttila 1975, 9)

jarvelainen kirjoitti...

Ripsa
Voisin kuivattaa sinulle omenoita ja lähettää postissa tuonnempana, niistä saa hienoja joulukuusenkoristeita

jarvelainen kirjoitti...

Mattitaneli
Viittaan A-K.H:n puheenvuoroon ja vastaukseeni siihen yllä.

mattitaneli kirjoitti...

Hei hyvä Petri ja A-k. h.,


Kiitos vastuksistanne,
hienoja aiheita.
A-k.h:lle ekaksi. Kyllä
oli inspiroiva kirjavinkki, kiitos.
Olen sitä mieltä, että Lutherin
näkemyksellä kristyistä kahden maailman kansalaisena, on kiintoisa
linkki Kantin näkemyksiin eettisestä valtiosta Jumalan valtakuntana.

Petrille: Näistäkin haluaisin dialogisoida. Knuuttila ei kai kannata täysin Jeffnerin sektoriteoriaa, vaikka pitääkin sitä parempana kuin fideistisiä
tai evidentialistisia tapoja hahmottaa ko. substanssia.
Myös piispa Huovisn artikkeli Kanavassa oli varsin kiintoisa
nykyisestä paavista ja hänen tai
pitäisikö oikeammin sanoa Ratzingerin Jeesus kirjasta, joka
lukeminen on mulla vielä vähän kesken. Immanuel ( alunperin Emanuel) Kantin "Kritik
der reinen Vernunft" ja pari muuta kritiikiä sen sijaan on
jo mulla hallinassa, hyvä niin poijaat;)

A-k.h:lle kiitos muistakin viisaista neuvoista;)

Ystävällisesti ja kunnioittvasti Matti

Ripsa kirjoitti...

Ei kuivattuja, ei! Minä en ikinä hirviä edes ostaa joulukuusta kun käy sääliksi kuusenlapset niin paljon.

Tiedän, tiedän, on olemassa joulukuusenviljelijöitä. Mutta se on niin kamala ammatti, että en voi lähteä tukemaan sitä taloudellisesti.

Kerran yksi Pojan koulukaveri toi suuren männynoksan. Se ei ollut sahannut sitä irti, vaan myrsky oli repinyt. Siihen sitten kiedottiin välkettä.

Nyt en tunne ketään joka kulkisi syysmyrskyjen perässä.

Lapsena muistan että sekahedelmäkeiton asemasta oli joskus omenalohkokeittoa riisipuuron kanssa. Mutta en syö enää edes riisipuuroa.

Syy: Poika vei omaan kotiinsa puurokattilan (semmoisen jossa on kaksi pohjaa eikä siis pala pohjaan). Ja sillä on omat lapset jotka syövät riisipuuroa.

Ihan hyvä tilanne siis.

Mitäs, lahjoita tarvitsevaisille siinä omenapuun lähettyvillä!