torstaina, syyskuuta 27, 2007

Vaikea kysymys




Eilen ylioppilaskirjoituksissa oli tehtävä, joka oli asetettu suurin piirtein näin: vertaile maailman kahta suurinta kristillistä yhteisöä, roomalaiskatolista kirkkoa ja helluntailaisuutta.

Noin se suurin piirtein menee, kun silmäilee erilaisia uskontotilastoja. Roomalaiskatolisia on reilu miljardi, helluntailaisia arvioidaan olevan laskutavasta riippuen 100 – 350 miljoonaa ja ortodokseja 220 miljoonaa. Luterilaisia on balttiarallaa 60 miljoonaa, lähinnä Saksassa, Ruotsissa ja Suomessa sekä ameriikoissa, missä luterilaisen kirkko (ELCA) on jäsenmäärältään joitakin satojatuhansia suurempi kuin meillä täällä kurjuuden, puutteen ja eristäytyneisyyden sekä kaikenlaisen mitään tietämättömyyden alhossa, köyhässä kotimaassamme Suomessa.

Helluntailaisuuden keskukset ovat Afrikassa (40 miljoonaa) ja Etelä-Amerikassa (32 miljoonaa). Euroopassa helluntailaisia on vähän, vaivaiset kolmisen miljoonaa.

Katsahdin kysymystä ja ajattelin ensin väärin, että tässähän on vähän kuin valloissa, että maailma menee kahdeksi puolueeksi, joilla ei ole kovinkaan paljon eroa. Tai vähän kuin kotimaassa, jossa on välillä keskusteltu, että tarvittaisiinko tässä muita puolueita kuin vasemmisto ja oikeisto. Että uskonnossakin maailma keskittyy kahtaalle: instituutiota, virkaa, sakramentteja ja traditiota painottavaan muotoon ja henkilökohtaista kokemusta painottavaan muotoon. Mutta tulkinta on liian yksioikoinen.

Eurooppa, Afrikka ja Latinalainen Amerikka ovat tässä keskeisempiä avainsanoja. Mutta en uskalla enkä siis taida analysoida, missä merkityksessä, koska kyseessä on luultavasti niin monisyinen ilmiö, että asian järkevä ja uskottava käsitteleminen ei nyt oikein irtoa.

Sairaan ikävää sanoa, mutta valveutuneen vastauksen laatiminen tähän kysymykseen vaatii jo niin sanottua huippuosaamista; kysymys taisikin olla jokerina.

Hyvässä vastauksessa tulisi esittää myös huomautuksia molempien taustalla olevasta kulttuuripohjasta ja pohtia, millä tavoin esimerkiksi afrikkalainen kulttuuri muodostaa maaperää helluntailaisuuden uppoamiselle juuri sinne ja mikä eurooppalaisesta kulttuurista tekee helluntailaisuutta ja protestanttisia uskonnollisia liikkeitä ylipäänsä niin vähän sulattavaksi.

Sekin kysymys herää, mikä on tämän ilmiön, helluntailaisuuden esiintyminen roomalaiskatolisuuden rinnalla suurimpana kristillisenä yhteisönä, suhde rikkaan pohjoisen ja köyhän etelän välisen suhteen kysymykseen. Sehän on monen maailmantapahtumia ja trendejä ytimellisesti seuraavan mukaan keskeisin avain pimeyden ytimeen.

Jäitä hattuun: Afrikan väkiluku on yli 900 miljoonaa henkeä. Näin helluntailaisia on 5 %, joten ei se ehkä kovin merkittävä kulttuurinen vaikuttaja ole maanosan kannalta. Uskontokarttaa katsellessa Afrikka näyttää olevan islamin aluetta päiväntasaajalta Vantaanjoen suuntaan tarkasteltaessa.

Olisikohan kaikkein yksinkertaisin vastaus se, että isoista protestanttisista yhteisöistä luterilaiset ovat niin hyvää pataa kahden perinnäisen kirkon, roomalaiskatolisen ja ortodoksisen kirkon kanssa, että luterilaisuudesta ei oikein irtoa leipää siihen nälkään, johon helluntailaisuuteen kulkeutuvat ihmiset etsivät täytettä? Näin ajateltaessa uskonnollisessa etsinnässä olisi ikään kuin aukko, jonka lähestyvillä ei ole uskonnollisen käyttäytymisen muotojen näkökulmasta erityisempää tungosta helluntailaisuuden lisäksi.

Meinaan, että se saattaa olla niin, ettei helluntailaisuuden nousu toiseksi suurimmaksi kristilliseksi yhteisöksi kerrokaan niinkään perinnäisen institutionaalisen uskonnon kanssa syntyvästä kilpailusta vaan siitä, että perinnäinen kristillinen uskonnollisuus on sikäli vankkaa, että sen todelliset vaihtoehdot ovat islam sekä uskonnottomat. Tästä katselmasta käsin roomalaiskatolisuuden ja helluntailaisuuden asettaminen samalle viivalle on hieman samalla tavalla harhaanjohtavaa kuin naispappeuden vastustajien huomautus, jonka mukaan suurin osa maailman kristityistä ei hyväksy naisia pappeina. Riittäisi tietysti sanoa, että roomalaiskatolinen kirkko ei hyväksy, ainakaan vielä.

En tahdo pelotella sinua, oi nuori abiturientti, saat varmasti hyvin pisteitä, jos olet luettelomaisesti maininnut opinkäsitteiden, institutionaalisen järjestäytymisen ja käytänteiden välillä vallitsevia eroja ja yhtäläisyyksiä ja kenties maininnut, että helluntailaiselta pohjalta syntynyt karismaattisuus on limittynyt myös roomalaiskatolisen kirkon sisälle.

Tarkoitukseni on vain vihjaista, että uskonto on kouluaineiden joukossa eräässä mielessä helppo ja toisaalta tavattoman vaikea. En osaisi antaa suoralta kädeltä kovinkaan hyvää vastausta tähän kysymykseen.

Muutoin olen sitä mieltä, että Pluto on planeetta.

6 kommenttia:

siiri kirjoitti...

niin ja mitä iloa tästä kysymyksestä on?

sinäkö se olit joka kirjoitit ameriikan room. kat kirkon elävöitymisestä latinokarismaattisuuden tuulessa..?se tuulihan on hyvin vahva
vertailu on hauskaa, mutta käytännössä
en asettelisi erilaisia uskonnollisia ilmaisuja vastakkain
traditio ja henkilökohtainen? sakramentit ja kokemus?

jarvelainen kirjoitti...

Siiri
Niin. Naljailuni kaikenlaisen mitään tietämättömyyden alhosta Suomesta oli tietysti pieni piikki ylioppilaslautakunnan suuntaan, joka mielestäni pikemminkin (dis)informoi kuin kysyy tällaisella tehtävänasettelulla.

Kapinaliitto kirjoitti...

Jos olisin abi, tuskin menestyisin. Enkä myöskään Petrin tasoisesti osaisi problematisoida tilannetta. Minusta perusvastaus, jota haetaan, on koko lailla ilmeinen: toisaalla on Paparazzi ja keskusjohto, toisaalla muunlainen organisoituminen, joka kylläkin ajan kanssa integriteettinsä tähden ajautuu tiettyyn "katolisuuteen" elikkä yleisyyteen.

Toisin kuin luterilaisuuden kohdalla, katolisen kirkon ote maalliseen valtaan heikentyi Ranskan vallankumouksen myötä ainakin osittaisesti, mikä 1800-luvulla huolestutti kovasti. Siten suhde valtioon ainakin Yhdysvalloissa yhdistää ainakin johonkin mittaan. Luterilaisuudenkin kohdalla pitää ehkä ajatella, ettei valtio ole kirkon hallittavissa vaan päinvastoin: "te itsekin erotatte regimentit, pysykää nyt vain siellä omallla puolellanne."

Mutta tulipa mieleeni: Asia, jolla varmasti on käytännössäkin ilmenevä vaikutus, on hengen ja materian suhde. Luterilaisille ja katolilaisille Khalkedon ei tuota ongelmaa, kalvinistispohjaisille liikkeille puolestaan äärettömän hengen läsnäolo äärellisessä on mahdotonta ja tällä voi olla suuri vaikutus esim. siihen, miten ajatellaan luojan olevan läsnä luodussa. Helluntailaiset tosin eivät näin filosofisesti artikuloi asioitaan. En hae tällä dogmatiikkaan kuuluvaa sakramenttikäsitystä rituaalien kannalta vaan yleistä asennetta metsän puihin ja bisnekseen.

Käytännön (seksuaali)eettiset ohjeet varmasti yhdistävät.

Sen muistan lukion historianopettajani neuvoksi, että luettelointi ei riitä vertailuksi. Pelkkä luettelo merkitsee, että vertailun suorittaminen jätetään lukijalle, mikä ei vastaa tehtävänantoa.

a-kh kirjoitti...

Lähtiköhän se karismaattisuus Amerikoissa helluntailaisuudesta vai roomalaiskatolisuudesta.

No, pensakolat Karin kulmassa sitten joskus.

mattitaneli kirjoitti...

Hei hyvä Petri,


Kiitos uskonnon yo-ainereaalin
analyysistasi.
Se, paljonko on objektiivisesti kussakin vastauksessa substanssia ei niinkään ratkaise, vaan kuinka hyvin pärjää siinä samalla kertaa vastaajien koko populaatiossa.
Arviointi on, kuten hyvin tiedät, suhteellista, so. arvosanat määräytyvät gaussin käyrän
mukaisesti. Suhteellisessa arvioinnissa on ongelmansa, mutta
niin on absoluuttisessakin. Olisiko
Sinulla jokin viisasten kivi tähän
arviointiin? Olen erittäin kiinostunut siitä. Minusta se on erittäin vaikea ratkaista niin, että kokeen tulokset olisivat intuitiivisesti oikeudenmukaisia
ja niin, että vastausten substanssin taso säilyisi jotenkin
relevanttina eli siis vastaisi sitä
intuitiota, että objektiivisesti(?) hyvistä vastauksista saa hyvät pisteet ja huonoista huonot.


Muuten oliko Sinusta, Teistä muistakin, hienoa, että Cambridgen
professori Seppo Honkapohja siirtyi
Suomen pankkiin töihin? Sieltä aika nopeasti myös G.H. von Wright
tuli aikoinaan 1950-luvulla Wittgensteinin seuraajana filosofian oppituolilta Suomeen. Martin Kusch ( Hintikan kanssa yhteistyötä kai tehnyt) on siellä,
Cambridgessä filosofian professorina, jos oikein muistan.
Hyvä niin, että on suomalaisia maailmalla. Hintikkahan on yhä Standfordissa?


Ystävällisesti Matti

jarvelainen kirjoitti...

Mattitaneli
Tuo arvostelu on niin tavattoman vaikea kysymys. Mutta gaussin käyrässäkin tietysti objektiivisestikin hyvät vastaukset saavat paremmat arvosanat ja huonot huonommat.