keskiviikkona, elokuuta 08, 2007

Totta joka sana?


Joku voi sanoa, että hänen puheestaan on joka sana totta, mutta Donald Davidsoniin tämä ei tekisi vaikutusta. Totuus kun on hänen mukaansa lauseen, ei sanojen ominaisuus.

Kiinnostava huomautus, joka muistuttaa nominalistien, ainakin William Ockhamin käsitystä kielestä - siihen ei usein kiinnitetä huomiota, kun nominalismi esitetään näkemyksenä, jonka mukaisesti yleiskäsitteet eivät ole olemassa vaan ainoastaan yksilöoliot. Ockhamin terministisessä logiikassa sanojen merkitys johdetaan lauseista. Kieli kokonaisuutena tekee elämästä merkityksellistä ihmetellessämme, että millä oikeudella sanomme kahta jänistä jänikseksi, jos vain yksilöoliot ovat olemassa.

Davidson kirjoitti vaikeatajuisia filosofisia esseitä. Yksi hänen tunnetuimmista ideoistaan on tekojen selittäminen kausaalisesti siten, että intentiot ja motiivit eivät ole vain reasons vaan causes. Mielen toiminnat ovat lailla selitettäviä, mutta laki on useimmissa tapauksissa vaikeasti ilmaistavissa. Mielen toimintoja vastaavat fyysiset toiminnot, joita niitäkin säätelevät lait.

Vastaavuudesta huolimatta emme tunne, näin luulisin Davidsonin ajatelleen, lakia, joka linkittää fyysisen ja psyykkisen toisiinsa, niin lainomaisista ilmiöistä kuin molemmissa onkin kysymys. Mielen toiminnot ovat supervenienttejä tai emergenttejä suhteessa fyysiseen. Jokaista mielen toimintoa vastaa fyysinen (aivo)toiminto, mutta emme tiedä, miten tämä vastaavuus muodostuu. Lisäksi kuvaukset aivotoiminnoista ja mielen toiminnoista ovat erilaisia.

Davidson oli Willard van Quinen oppilas. Quine oli se filosofi, joka Yhdysvalloissa liittyi Fregen ja Russelin aloittamaan niin sanottuun analyyttiseen perinteeseen. Hän opetti Harvardissa, ja melkein kaikki merkittävät amerikkalaiset filosofit olivat hänen oppilaitaan. Ehkä sen takia Georg Henrik von Wright luonnehti häntä suurimmaksi elävistä, silloin kun vielä molemmat elivät.

Quine tuli kuuluisaksi ensin logiikan tutkimuksistaan ja erityisesti paperista Empirismin kaksi dogmia. Hän arvosteli siinä loogisen positivismin piirissä kannatettua erottelua analyyttisiin ja synteettisiin totuuksiin. Analyyttinen totuus on "kaikki poikamiehet ovat naimattomia". Quinen mielestä analyyttisetkin totuudet sisältävät lausumattomia kokemukseen perustuvia ainesosia eikä näin ollen synteettisten totuuksien suhteen tehtyä kuilua voi tehdä.

Muita ideoita, joista Quine on kuuluisa, on radikaalikäännösteesi, jonka mukaisesti kääntäessämme kielestä toiseen emme voi olla varmoja, olemmeko kääntäneet kaiken. Aina voi jäädä huomaamatta merkityksiä, jotka vain äidinkieliyhteisö tuntee. Tätä näkemystä muun muassa Davidson lujasti vastusti.

Edelleen Quinen holismi merkitsi sitä, että hänen mielestään olympolaiset jumalat ja kvarkit ovat yhtä uskottavia, mutta se viitekehys, jossa kvarkit esiintyvät, on perinjuurin uskottavampi kuin se, jossa olympolaiset jumalat. Tästä syystä kvarkkeihin kannattaa uskoa. Ei sana vaan lause!

Quine ei hyväksynyt modaalilogiikkaa vaan koki sen synnissä siinneeksi. Hän onkin yksi Jaakko Hintikan voimakkaimmin arvostelemista filosofeista. Hintikan mukaan Quinea on esitelty "muka" logiikkona, vaikka hän ei ole saanut aikaiseksi alalla mitään rakentavaa. Sen sijaan Quinen esittämä kritiikki on ollut inspiroivaa.

Tietoteoriassaan Quine edusti naturalismia tai fysikalismia siten, että hänen mielestään fysiikka on tieteiden malli ja myös ihmisen tietoa koskeva tutkimus tulee suunnata sen mukaisesti. Se mitä on olemassa, on kaikki, mutta tähän ei tule lisätä minkäänlaisia kuvitelmia eli mahdollisuuksia.

Raapaisin tämän tenttivastauksen, koska eilen tulin kirjoittaneeksi blogiin Davidsonin ja Quinen nimet.

Kovia poikia! Yhtenä seurauksena on ollut se, että logiikka on muodostunut omaksi alakseen ja irronnut filosofiasta. Yhteen aikaan mitään muuta ei tehty. Oltakoon Hintikan modaalilogiikasta mitä mieltä ollaankin, mielestäni sen kiinnostavaa on se, että se pyrkii tuomaan siitä irronneen logiikan takaisin filosofian osaksi. Jos nimittäin Quinen ja kumppaneiden otetta voisi luonnehtia filosofiseksi logiikaksi, Hintikan kirjoitukset ovat pikemminkin logistista filosofiaa. Se mikä kummastakin lähestymistavasta tekee kysymyksiä herättävän ainakin kaltaiselleni maallikkolukijalle, on, että kovin vähän itse välineistöstä jää käteen. Kaikki se, mitä tuntuu kiinnostavalta, on sanottu ilman loogista välineistöäkin, kuten esimerkiksi, että koettaessamme käsittää maailmaa voimme käyttää mielikuvitusta ja kuvitella sen toisenlaiseksi kuin se on.

8 kommenttia:

Kapinaliitto kirjoitti...

Aivan vieras maailma minulle tämä, mistä tänään kirjoitat. Mieleen nousee vain pari kysymystä: Mikä on filosofian tehtävä? Mihin se vastaa? Ja jos logiikka ei ole filosofian osanen, mihin sitä tarvitaan? Ja jos logiikka on filosofian osanen, niin mikä sen asema ja merkitys siinä on?

Eilispäivän keskusteluihin liittyen perisynnin käsite jäi mietityttyämään: itsekin komppasin sitä Goldsteinin peruja olevaa näkemystä todellisuuden ulottuvuuksista, joissa henkisyys, vapaus ja käsitteellinen kieli ovat evoluutiojatkumoa niin kuin älyllinen kehitys ylipäänsä. Siten siis filosofinen potentiaalisuus on, jotta se on totta, jollain tavoin kytköksissä biologiseen DNA:han. Mutta miten uskonnollisen kielen ilmaisu perisynti pitää suhteuttaa biologiaan? Sama ongelma: miten taivas ja helvetti, pelastus ja kadotus, pitää suhteuttaa olemassa olevaan maailmaan? Lyhyt katsaus tapoihin, joilla tähän on vastattu, olisi paikallaan. Voisi koettaa itse sitten pysyä ja kartalla ja selvitellä välejään eri traditioihin siinä toivossa, että löytää oman paikkansa.

Tuntuu, että tänään on penaalissa kaikki kynät tylsiä.

Rauno Rasanen kirjoitti...

Luin äsken puoliväkisin mutta tietystä kiinnostuksesta toiseen kertaan Hintikan kokoelmateoksessaan 'Filosofian köyhyys ja rikkaus' esittämän Quine-kritiikin ja oman näkemyksensä puolustuksen - sikäli kuin siitä mitään ymmärsin, ja totta puhuen en ymmärtänytkään.

En edes Hintikan perusmotiivia sille, miksi logiikkaa tulisi uudistaa hänen ehdottamallaan tavalla.

En ymmärrä, miten se voisi hedelmällisesti hyödyttää filosofista keskustelua, joka ei lopultakaan ole spesialistien esoteerinen alue vaan jokaisen yksinoikeus - joskin ihanne olisi tietenkin, että kaikki aiheesta keskustelevat olisivat suorittaneet filosofian aineopinnot ja erikoistuneet tiettyyn teemaan tai filosofiin ;)

Aika rankka rajaus - myönnän ;(.

*
Hintikka liikkuu täysin eri maailmassa kuin minä...mitä! - tulinko tällä tavoin tahattomasti myöntäneeksi (kaiken?) modaalilogiikan oikeutuksen?

Sama se. Modaalilogiikka ei vie filosofiaa eteenpäin - se kehittää aina ja vain logiikan sisällä tapatuvaa 'pelailua'.
Olen siis samaa mieltä kuin Quine.

Kierkegaard, Nietzsche, Wittgenstein tai Heidegger eivät tarvinneet modaalilogiikkaa ajattelussaan, joka vaikutti todella syvällisesti länsimaiseen itseymmärrykseen, vaikka en kielläkkään, etteikö modaalilogiikan kehitys olisi tietyssä mielessä ikäänkuin modernin fysiikan filosofis-analoginen ekvivalentti: 'kaikki käy joskin äärimmäisen "lainalaisesti"'.

Tämä fakta riittää minulle kuitenkin perusteeksi suhtautua tuohon 'lapsineroon' - Hintikkaan - ironisesti hymyillen...

Sitäpaitsi kunnioitan jopa Rortya enemmän kuin modaaliloogikoita, jotka tuhlaavat älyllisen energiansa pelkkään sofisteraukseen (kts. sofistit).

*
Nominalistit ovat väistämättä kontekstualisteja (lause määrittää yksittäisen sanan totuuden), ja sitä tietä he myös lähestyvät lähes itsensä kumoavasti konseptualisteja - jopa realisteja.

jarvelainen kirjoitti...

Ad don jusa
Perisynnistä: Davidson sanoisi jotenkin siihen tapaan, että se, mitä teologit sanovat perisynniksi on jotakin, jolla on vastineensa DNA:ssa, mutta näiden välistä yhteyttä ei tunneta ja lisäksi DNA:n kuvaukset ja perisynnin kuvaukset ovat ihan erilaisia. Kysymyksesi alkuosasta ks. seuraavaa:

Ad Rauno
Minusta modaalilogiikka on tarpeellista sikäli kuin sillä tarkoitetaan mahdollisen, välttämättömän ja mahdollisen analyysia ja mielikuvituksen käyttöä. Sen sijaan modaalilogiikan formaalinen välineistö kuten logiikan formaalinen välineistö synnyttää minussa orpouden tunnetta, koska en keksi, mihin sitä tarvitaan. Satuin lukemaan eilen illalla Hintikan Köyhyys ja rikkaus -teosta, joten samat tuntuu olevan harrastukset - hampaat irvessä. Kaikki, mikä minuun kolahtaa Hintikan jutuissa, oli kirjoitettu luonnollisella ja ymmärrettävällä kielellä, mutta heti kun mennään formalisoimaan riippumattomuusystävällisen logiikan juttuja ja heiluttelemaan kvanttoreita, olen pihalla kuin lumiukko. Sillä, että käsitän Hintikan ideoista kuitenkin melko paljon, on yhteytensä siihen, että luonnehdin Hintikan ajattelua logistiseksi filosofiaksi enkä filosofiseksi logiikaksi. Ajattelen siis siten, että modaalilogiikka ja logiikka ylipäänsäkin on filosofian ydintä, mutta en ole innostunut sen formaalisesta välineistöstä.
P.S
Olisiko modaaliloogikko muuten Quinen kannalta pikemminkin kuin Harry Potter Lannistumaton Luke?

jarvelainen kirjoitti...

Raunolle olevan kommentin alussa toinen mahdollinen po. tietenkin mahdoton.

a-kh kirjoitti...

Perisynti on Augustinuksen hölynpölyä. Kysykää vaikka Jumalalta.

jarvelainen kirjoitti...

Ad A.K.H
Älä hyvä mies hulluja puhu ja väärin muista. Syntihän tuli jo Adamin kautta maailmaan.

Rauno Rasanen kirjoitti...

Minussa ei ole enää perisyntiä. Tuli vain helvetin kalliiksi maksaa Paaville kyseinen optio.

900000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 liiraaa.

Ja vaikka liira ei ole juuri mitään, niin kyllä nuo nollat kumma kyllä kummasti kasvattavat summaa.

Nyt olen köyhä kirkonrotta mutta täysin perisynnitön! Jippii.

Tarkoittaa myös sitä, että voin tehdä mitä mua huvittaa ilman, että siitä tulee tuonpuoleista tuomiota.
*
VATICAN INC. The best soul-care-machine in the world!

jarvelainen kirjoitti...

Ad Rauno
Pelastappa minutkin!