lauantaina, elokuuta 25, 2007

Lama?


Eräät muut sekä Anu Kantola ja Juha Siltala nostettiin äsken estradille pohdiskelemaan lamaa.

Mainitut ovat ikäpolvensa kärkeä. Kantolaa en tunne henkilökohtaisesti. Suomen Kuvalehden kolumnien perusteella pidän häntä yhtenä sukupolveni unen näkijöistä. Hänen näkökulmansa ja lauserakenteensa on sellainen, että kaltaiseni 60-luvulla syntynyt tuntee sen tutuksi. Kantolan ja kumppaneiden jo monta vuotta sitten kokoama Maailmantila ja Suomi on erinomaisen korkealaatuinen.

Siltalaa tunnen – tai tulisiko sanoa tunsin - jonkin verran; lukija lienee jo pannut merkille aikaisemmista jutuistani, etten suinkaan ole mielipide- vaan muistelmakirjailija.

Kun lähdin akateemisesta leipätyöstä apotiksi luostariin, Siltala selitti saaneensa käsityksen, että kyseessä on sinänsä ilahduttava infantiili vapauden illuusio tai jotakin vastaavaa. Juhan suullinen ilmaisu on lyömätöntä. En ole aina vakuuttunut hänen tulkinnoistaan, mutta hän kykenee loihtimaan ympärilleen tunnelman, että hän ikään kuin ainoana taitaisi selostaa aikakirjoja. Minuun illuusio uppoaa kuin häkä, esitystilanteessa. Juha on Suomen historian professori, Topelius.

Että lamasta.

Kantola huomautti, että Iiro Viinasen taloudellinen osaaminen ei ollut kaikkein huikeimmasta päästä. Kuitenkin kaikki rakastivat häntä. Kantolan mielestä kyseessä oli protestanttisen kansan samaistuminen parannussaarnaa saarnaavaan valtiovarainministeriin.

Tästä päästiin Juhan reviirille. Hän mainitsi, että uskokoon ken tahtoo, mutta lamasta on myös se teoria, että se on itserankaisua. Kun asiat alkavat mennä liian hyvin, tulee tila, jossa menestys lauletaan synniksi ja aletaan suorittaa katumusharjoituksia.

Kiinnostavia näkökulmia. Jotta en antaisi väärää todistusta, tuotiin esille muun muassa se, että kyllä rahahanan aukaisu ja ulkomaisen pääoman rooli olivat merkittäviä taloudellisia realiteetteja eli siis syypäitä.

Itselleni tuli mieleen tämä: Nyt uhotaan siellä täällä, että lama tulee. Että ylikuumentuminen valtaa alaa, korot nousevat, samalla inflaatio nostaa päätään, ulkomaisen pääoman päätösvalta lisääntyy jne.

Pielessähän asiat tietysti ovat, jos katsoo vaikkapa asuntojen hintoja, päin puuta kerrassaan ja pahasti.

(Meillä on käynyt huomaamattomasti siten, että se mikä ennen maksoi markan, maksaa nyt euron. Tämä eurooppalaistaminen on tehty taloudelle pikkuhiljaa, mutta sen lisäksi elämme Euroopan Keskuspankin johtamassa säätelyjärjestelmässä, jonka seurauksena meillä ei ole kovin yksilöllistä taloudellista kohtaloa.)

Ikävistä merkeistä päätellen ei kuitenkaan tulisi juuttua kuvitelmaan, että historia toistaa itseään.

Sanon suoraan sen: 90-luvun lamaa ei tule toista kertaa. Se ei toistu. Ei se toistu. Toistu ei se. Tulevien tilanteiden vertaaminen siihen on yhtä ontuvaa ja mautonta kuin 90-luvulla tehty vertailu talvisotaan.

Tilanne on nyt erilainen. Se voi olla parempi tai pahempi, mutta sama se ei ole. Toistan: historia ei toista itseään.

Menneisyyden tapahtumat toimivat vain metaforina nykyisyydelle. Analyyttisen puheen tasolla 90-luvun laman tuleminen uudelleen on yhtä todennäköistä kuin 50-luvun jälleenrakennuksen tuleminen uudelleen.

1990-luvun lama oli karmaiseva tarina ja tarina herättää pelkoa. Tarinan vangiksi jääminen ja kuvitelma, että tilanne toistuu, estää näkemästä.

Mielestäni laman syy oli, että mopo karkasi käsistä, lakattiin näkemästä.

Laman alkulaukauksesta on tasan 20 vuotta. Holkerin umpisokea hallitus aloitti toimintansa tuolloin. Ei pidä kertoa suurta kertomusta lamasta ja laittaa silmiä kiinni. Vaikeassa tilanteessa on parasta pitää silmät auki, katsoa.

7 kommenttia:

siiri kirjoitti...

anu kantola pitää hyvänä että rikkaiden veronalennuksista puhutaan

siiri kirjoitti...

Kaikki sanovat että meillä on valinnanveraa
jotkut luonnontieteilijät, että tahto
ei ole vapaa
mitä mieltä olet tahdosta

mattitaneli kirjoitti...

Hei hyvä Petri,


Kiitos kriittisestä kirjoituksestasi.
Näin on eli historia
ei toista itseään,
ellei sitten ajatella, että
historia toistaa itseään-
ja se on sitten eri asia;)

Muutamat akateemisetkin uskaltavat
esittää muita kuin myötäkarvaisia
näkemyksiä. Juha Siltala kuuluu ehdottomasti näihin harvoihin rohkeisiin akateemisiin.
En minä nyt kyllä tuohon itserankaisuun usko, mutta monet hänen pointtinsa
ovat kiinnostavia muun muassa se, että jos kontrollia lisätään, niin
luumoilu myös lisääntyy. Myös työelämän kurjistumisen lyhyt historia on kiinnostava, vaikka
onhan sitä aiemminkin ollut kurjaa
duunissa. Mutta on tärkeää huomata, että nytkin monella on, mutta siitä puhutaan vähän, vaikka mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet lähes eksponentaalisesti, vaikka otettaisiinkin huomioon se, että
nykyisin diagnosoitaisiinkin
herkemmin kuin aikaisemmin tiettyjä sairauksia ja häiriöitä.
Nykyään pitää vaan näyttää siltä, että hommat on hallinnassa, olla katu-uskottava.
Mopo voi karata käsistä, vaikka ennenkin olisi niin käynyt. Syytä
on todellakin pitää silmät auki ja
ryhtyä vaadittaviin toimiin. Mitä ne muuten ovat, onkin vaikea kysymys, siksi pakka voi olla sekaisin ja sen järjestäjiä ei niin
vain löydykään. Monet reunaehdot ( vähän tylsä ja liiaksi käytetty sana, mutta sopinee tähän)
on jo lyöty lukkoon, ainakin siltä
monesti vaikuttaa. Varsin vaikea on siis muuttaa "valittua" suuntaa, mutta ei se mahdotonta tietenkään ole ja mahdotonkin on mahdollista (myös esimerkiksi kirurgin työ olisi mahdotonta, jos hän ei uskoisi tiettyinä hetkinä siihen, että mahdoton on mahdollista).

Ajatelkaamme lisäksi esimerkiksi sitä, miten koulutusjärjestelmää rukataan
samaan aikaan kun kuntauudituksia tehdään. Huippuyliopistohankekin
sai suunnittelurahaa - jos oikein
muistan aika paljonkin. Senhän sanoo vajavainen järkikin, että se ei onnistu ilman rajuja leikkauksia - "maakuntayliopistot" ja muut koulutusinstituutiot pienlukioineen päivineen ovat valitettavasti tätä vauhtia historiaa ja sekään ei toistu-kai?

Ei tietenkään synkistelyllä asioita
korjata. Jotain siis tarttis tehrä.
Kenelläkään ei taida olla viisasten kiveä.

Muuten aika hyvin muistin sen Damian jutun. Katso, jos kiinnostaa
googlaamalla: Peter Damian.
Sieltä näet sitten, miten Suomen
johtavat filosofit ovat vastanneet
tänän kysymykseen, jonka esitin
"kysy filosofilta"- tapahtumassa viime vuoden filosofiapäivänä. Mitä mieltä olet vastauksesta? Minusta hyvä, mutta kyllä siihenkin voi esittää
relevanttia kritiikkiä vai mitä?
Olisi tärkeää kuulla tästäkin mielipiteesi, jos vain suinkin
haluat. Olethan itsekin alan erityisasiantuntija -huippu sellainen.


Ystävällisesti Matti

jarvelainen kirjoitti...

Ad Siiri
Tahto on monia kysymyksiä sisältävä asia. Metaforalla sydän tarkoitetaan tahton intensiivisintä osaa eli tunteita. Olen tutkinut niitä koskevia filosofisia ja uskonnollisia käsityksiä,joten tahdon osalta perustellut mielipiteeni rajoittuvat tänne. Tahdon vapaus puolestaan on niin sumea filosofinen kysymys, että on vaikea nähdä, mitä sillä oikein tarkoitetaan. Ehkä voisi puhua absoluuttisesta ja suhteellisesta vapaudesta. Absoluuttinen vapaus olisi sitä, että mikään henkilön ulkopuolinen ei vaikuttaisi häneen, että hän olisi itsensä vanki (vapaus on paradoksi, koska suurin vapaus on vankeutta). Suhteellinen vapaus olisi sitä, että henkilö voi tehdä valintoja tiettyjen reunaehtojen valossa. Tahdon vapauden yhteydessä ajattelen, että tahto on vapaa jossakin suhteellisessa mielessä.

siri kirjoitti...

entäs veronalennuksesi

siri kirjoitti...

entä sidottu tahto
johon uskon
.. jokainen pieni ja suuri liikahdus maailmassa
ja meidän mielissämme
on Jumalalta.

jarvelainen kirjoitti...

Ad Siiri
Helpotuksista en tiedä. Jumalan tahto on reunaehto. Boethius aikanaan käsitteli tätä kysymystä ja lausui, että tahto on vapaa silloin kun se on sidottu Jumalan tahtoon, joka on täydellisin vapaus. Filosofian lohdutus-teoksessa, jonka hän kirjoitti ollessaan vangittuna, hän esitti, että tosiasiassa todellisuus prosessoituu matemaattisen tarkasti, mutta subjektiivisen kokemuksen näkökulmasta matematiikka vaikuttaa kohtalolta.