Osuin eilen aamulla tilaisuuteen, jossa Kirkon tutkimuslaitoksen johtaja Kimmo Kääriäinen esitteli kirkon tilastoja ja mielipidemittauksia.
Kimmon johtopäätökset olivat muun muassa seuraavat:
- uskonto yksityistyy
- seurakuntakoko suurenee
Luterilaisen kirkon väkimäärä vähenee tällä hetkellä vuositasolla yhden suurehkon seurakunnan verran. Viime vuonna tappio oli 18 ooo. Toisaalta kysyessäni, mikä jäsenmäärä voisi olla vuonna 2030, jos otetaan huomioon viime vuosien jäsenmäärän väheneminen ja pidemmän aikavälin kehitys, oli vastaus, että reilusti yli 70 % suomalaisista.
Mielipidemittauksissa ei ollut uusia asioita. Panin merkille ennenkin minua hämmentäneen asian. Noin 40 % sanoo, että uskoo, kuten kirkko opettaa. Toisaalta kaikkien perinteisten kristillisen oppien ja näkemysten "kannatus" on erittäin korkea. Jeesuksen elämä kelpaa elämänohjeeksi yli 70 %:lle. 68 % uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika ja 61 %, että hän on ylösnoussut. Raamatun ihmeisiin uskoo 61 % ja neitseelliseen syntymiseen yli 50 %.
Ajatuksella, jonka mukaan kristilliset uskomukset olisivat niin sanotulle nykyihmiselle vieraita, ei ole siis gallupeissa kaikupohjaa. Mutta samalla sille, että ihmiset ajattelevat uskonnon olevan yksityisasia ja sille, että he eivät osallistu viikottain tai kuukausittain kirkon toimintaan, on niissä pohjaa.
By the way, Luther sanoo Iso Katekismuksessa, joka on luterilainen tunnustuskirja eli sen opin ilmaisu ja muotoilu, että jos henkilö ei käy kerran vuodessa ehtoollisella, hänen pitämisensä kristittynä on ongelmallista.
Nämä eivät siis ole kovinkaan hätkähdyttäviä lukuja. Raju muutos on tapahtunut kuitenkin yhdessä asiassa. Parin vuosikymmenen aikana kirkollinen avioliittoon vihkiminen on vähentynyt noin 30 % siten, että vain 61 %:iin solmituista avioliitoista liittyy kirkollinen vihkiminen.
Asian selittää osittain se, että sama henkilö solmii useita avioliittoja elämänsä aikana ja vain ensimmäiseen liittyy kirkollinen vihkiminen. Pitäisikö tätä asennoitumista pitää avioliiton pyhyyden korostamisena vai sen vähentymisenä, on vaikea sanoa. Ehkä kyse on kummastakin asiasta.
Toiminnallisesti kirkko joutuu tulevaisuudessa miettimään, kuinka moneen hiippakuntasihteeriin ja keskushallinnon suunnittelijaan sillä on varaa. Seurakuntia on yhdistettävä jonkin verran. Kunta- ja palvelurakenteen uudistus vaikuttaa tähän jonkin verran, mutta toisaalta kuntaliitoksia ei ole aivan tavattomasti syntymässä. Suhde avioliittoon pysynee kirkossa tapetilla lähivuosikymmeninä.
Kimmon johtopäätökset olivat muun muassa seuraavat:
- uskonto yksityistyy
- seurakuntakoko suurenee
Luterilaisen kirkon väkimäärä vähenee tällä hetkellä vuositasolla yhden suurehkon seurakunnan verran. Viime vuonna tappio oli 18 ooo. Toisaalta kysyessäni, mikä jäsenmäärä voisi olla vuonna 2030, jos otetaan huomioon viime vuosien jäsenmäärän väheneminen ja pidemmän aikavälin kehitys, oli vastaus, että reilusti yli 70 % suomalaisista.
Mielipidemittauksissa ei ollut uusia asioita. Panin merkille ennenkin minua hämmentäneen asian. Noin 40 % sanoo, että uskoo, kuten kirkko opettaa. Toisaalta kaikkien perinteisten kristillisen oppien ja näkemysten "kannatus" on erittäin korkea. Jeesuksen elämä kelpaa elämänohjeeksi yli 70 %:lle. 68 % uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika ja 61 %, että hän on ylösnoussut. Raamatun ihmeisiin uskoo 61 % ja neitseelliseen syntymiseen yli 50 %.
Ajatuksella, jonka mukaan kristilliset uskomukset olisivat niin sanotulle nykyihmiselle vieraita, ei ole siis gallupeissa kaikupohjaa. Mutta samalla sille, että ihmiset ajattelevat uskonnon olevan yksityisasia ja sille, että he eivät osallistu viikottain tai kuukausittain kirkon toimintaan, on niissä pohjaa.
By the way, Luther sanoo Iso Katekismuksessa, joka on luterilainen tunnustuskirja eli sen opin ilmaisu ja muotoilu, että jos henkilö ei käy kerran vuodessa ehtoollisella, hänen pitämisensä kristittynä on ongelmallista.
Nämä eivät siis ole kovinkaan hätkähdyttäviä lukuja. Raju muutos on tapahtunut kuitenkin yhdessä asiassa. Parin vuosikymmenen aikana kirkollinen avioliittoon vihkiminen on vähentynyt noin 30 % siten, että vain 61 %:iin solmituista avioliitoista liittyy kirkollinen vihkiminen.
Asian selittää osittain se, että sama henkilö solmii useita avioliittoja elämänsä aikana ja vain ensimmäiseen liittyy kirkollinen vihkiminen. Pitäisikö tätä asennoitumista pitää avioliiton pyhyyden korostamisena vai sen vähentymisenä, on vaikea sanoa. Ehkä kyse on kummastakin asiasta.
Toiminnallisesti kirkko joutuu tulevaisuudessa miettimään, kuinka moneen hiippakuntasihteeriin ja keskushallinnon suunnittelijaan sillä on varaa. Seurakuntia on yhdistettävä jonkin verran. Kunta- ja palvelurakenteen uudistus vaikuttaa tähän jonkin verran, mutta toisaalta kuntaliitoksia ei ole aivan tavattomasti syntymässä. Suhde avioliittoon pysynee kirkossa tapetilla lähivuosikymmeninä.
6 kommenttia:
Hei hyvät Petri, Rauno et al,
Kiitos taas Petrille tiedoista, joihin itsekin olen "törmännyt", kun olen tilastoistakin kiinnostunut -ihan totta.
Kun väki vähenee, niin pidot paranee, enpä tiedä. Moniuskontoisuus valtaa alaa ja aiheuttaa myös visaisia kysymyksiä
koulun uskonnon ja et:n opetukseen,
joista olen Terho Pursiaisen kotisivuilla keskustellut runsaasti.
Laimeita ovat monet Suomen ev. lut. kirkon tilaisuudet ja usein papit
niin opittomia, hajuttomia ja mauttomia että - monen mielestä hyvä niin. Tietenkin
pitänee muistaa se, että liturgia
on keskeisintä jumalanpalveluksessa
ja että jumalanpalveluksessa Jumala palvelee meitä. Eikä
pappejakaan kannattane moittia,
koska monella heistä ei ole mitään kokemusta verevästä elämästä,
eikä tiedä, miten päin olisi ja
miellyttäisi "yleisöään", kun yrittää ohjeistuksen? mukaan "ratsastaa". ( Ks. mm. emerita
prof. Päivikki Suojasen kiintoisat artikkelit Kanavasta ja muualta)
Pappien ei kuitenkaan ole syytä
alkaa toimia niin kuin joku kapakan
liepeillä toivoen huutaa, nimittäin
silloin vasta tämänkin silmissä
papeista tulee naurunalaisia -nykyistäkin enemmän.
Mitään pappien vitsikerhoakaan
ei siis kannattane kirkkoon, ainakaan
jumalanpalvelukseen perustaa,
vaikka humoristiset ihmiset, papitkin, ovat
ehkä ovatkin Jumalaa lähimpinä ( vrt. Kierkegaard).
Usko(nto) privatisoituu entisestään
jassoo, niinpä tapahtuu.
Vain metsä kirkkoni olla saa, voin siellä(kin) palvella Jumalaa.
Uskonnollisuus on kyllä cool,
nimittäin sitä koskevia kirjoja ilmestyy Suomessakin liuta. Myös uskonnollisia tai hengellisiä lehtiä on paljon. Mutta onks tietoo
omastakaan uskonnosta? -eipä kovin paljon ainakaan täällä päin Suomea -Varsinais?-Suomessa.
PS1:Luin Kantilta hauskan ja viisaan jutun, joka minusta sopii myös siihen, miten pappien ja opettajienkin olisi joskus ainakin suhtauduttava teoreettisiin oppeihin, vaikkakin hyvä teoria voi olla hyvä käytäntö. Vuonna 1792 syyskuussa ilmestyneen königsbergiläisen artikkelin nimi:
über den Gemeinspruch: "Das mag in der Theorie richtig sein, stimmt aber nicht für die Praxis"
PS2: Luin Hollolta seuraavan fiksun ajatelman: "Ateisti on
pirun-, ei Jumalankieltäjä."
( päiväkirjamerkintä 5.4. 1956)
Petri, mikä sen Russellin esseen nimi on? -kiinnostaa mua kovin.
Kiitos etukäteen tiedoistasi!
Ystävällisesti ja kunnioittavasti Matti
Ad Matti
Russellin novelli on nimeltään Metafyysikon painajainen. Selostin sitä 17.4.2007 blogissa nimeltä Muutamia havaintoja korkeasta kirjallisuudesta
Ad Matti
Vielä moniuskontoisuudesta. Suomessa on 600 erilaista uskontoa, mutta näiden uskontojen kannattajakunta on alle 1 % väestöstä. Uutena piirteenä niissä on, että ne eivät ole enää ulkomaisten gurujen tänne perustamia vaan suomalaisten johtamia. Prosenttiluvut uskonnon alueella ovat, että luterilaisia on noin 82 %, ortodokseja ja helluntailaisia molempia noin 1 % ja niiden kylkeen on kiilautumassa islam eli se on nyt selvästi uusi merkittävä tulokas Suomen "uskontomarkkinoille".
Hei hyvä Petri,
Kiitos paljon asian tarkasta eksplikoinnista.
Kun sanoin, että "moniuskontoisuus
valtaa alaa" niin en puhunut alan
laajuudesta mitään. Mutta totta on,
että vielä nykyään moniuskontoisuutta ei ole kovin paljon kannattajamääräisesti ja
niiden kannattajat pääasiassa keskittyvät suuriin kaupunkeihin.
Mutta "uskonnottomista" tai ET:sta myös puhuin
samassa yhteydessä ja heitä on jo
aika paljon. Tämä kaikki aiheuttaa
kiintoisiakin paineita koulun katsomusopetukselle.
Ortodokseja on myös noin prosentin verran väestöstämme.
Muslimeita on kovin monenlaisia ja
heidän opetuksensa järjestely aiheuttaa myös haasteita nyt ja
varsinkin mitä todennäköisemmin enemmän tulevaisuudessa.
Ystävällisesti Matti
Kahdenkymmenen vuoden kuluttua kuljeksimme täällä rätti päässä.
Kääriäisen ollessa Kuopiossa oli yhteiskuntatieteellisessä peräti kolme pappia: Kääriäisen lisäksi Niemelä ja Laurinkari. Kun täällä tarvittiin eetikkoa, oli Kääriäinen siltä mieltä, että se olkoon Lindqvist, jos suostuu.
Muuan liiketalouden johtoa opiskeleva sanoi minulle, Kääriäistä tarkoittaen, ettei ole oikein, että vakaumuksellinen uskovainen opettaa etiikkaa.
ad God
Tapasin Martti Lindqvistin kerran (noin 20 vuotta sitten) junassa matkallani Helsingistä Kouvolaan.
Koska oletin tietäväni kuka hän on, kehtasin viimein ottamani likööripaukun jälkeen (taisin tarjota myös hänelle muttei kelvannut) kysyä, että oliko hän tunnistamani henkilö.
Tiesin nimittäin, että Lindqvist tunsi erään aiemman pomoni, joka oli gradua vajaa pappi mutta ryhtynyt sittemmin lukemaan sosiaalipsykologiaa stalinistisen herätyksen saaneena.
Välillemme kehkeytyi heti keskustelu.
Lindqvist pyysi minua ravintolavaunuun ja ehdimme vaihtaa vajaan puolen tunnin ajan tietoja lähinnä tuosta hänen yliopistokaveristaan.
Lindqvist oli menossa loma- tai loma- sekä työasunnolleen Mäntyharjulle.
Soimaan itseäni tämnäkin päivänä siitä, etten heti Helsingissä pyrkinyt hänen puheilleen.
Siihen aikaan matka Hesasta Kouvolaan kesti yli kaksi tuntia, joten meille olisi jäänyt mukavasti aikaa monenlaiseen pohdiskeluun.
Olen lukenut Lindqvistiä parin kolmen kirjan verran.
Viisas ja myös 'sydämellään' ajatellut mies - toisin kuin esim. Terho Pursiainen, joka ajattelee vain 'päällään' - tosin erinomaisen terävästi.
Lähetä kommentti