John D. Caputo esittää teoksessaan Prayer and Tears of Jacques Derrida. Religion without Religion ensisilmäykseltä yllättävän väitteen, jonka mukaan aikamme tunnetuimman postmodernistin, syksyllä 2004 kuolleen Jacques Derridan tärkein kysymys on sama kuin Augustinuksen esittämä ”Ketä rakastan kun rakastan Jumalaani?”
Caputo viittaa Derridan 90-luvulla julkaisemiin omaelämäkerrallisiin teoksiin, joiden englanninkieliset nimet ovat Circumfession ja Memoirs of the Blind.
Teoksissa Derrida kertoo olevansa Augustinuksen synnyinmaassa, nykyisessä Algeriasssa syntynyt ympärileikattu juutalainen, jonka alkuperäinen nimi on Elija ja joka sai alkeiskoulutuksensa juutalaisessa koulussa, tosin hepreaa inhoten kuten Augustinus kreikkaa.
Vaikka hän yhtäältä onkin pariisilainen vasemmistolainen muoti-intellektuelli ja ateisti, hän kuvaa olevansa Augustinuksen lailla monien kyynelten lapsi, jonka elämästä hurskas äiti, on kantanut syvää huolta. Derrida väittää, että häntä on luettu virheellisesti, sillä ei ole huomattu, miten tärkeää hänelle on hänen oma yksityinen uskontonsa, josta kukaan, ei edes hänen äitinsä, ymmärrä mitään.
Moni filosofisen koulutuksen saanut henkilö heittäisi Derridan kirjat jo yllä olevan ilmoituksen perusteella vapaa-ajan viihdelukemiston joukkoon ammattikirjallisuuden joukosta. Onhan puhe yksityisestä uskonnosta, josta kukaan ei ymmärrä mitään Ludwig Wittgensteinin esittämän yksityisen kielen argumentin valossa merkki siitä, ettei henkilö ole halukas harjoittamaan filosofista keskustelua.
John D. Caputo kiteyttää juutalaiseksi Augustinukseksi luonnehtimansa Derridan yksityisen uskonnon tavalla, jonka retorinen tehokkuus käy parhaiten ilmi alkukielisenä lainattuna:
The passion of the promise resonates in every sentence he writes, yes, and in every fragment of a sentence, yes, every word and shard of a word, every play and yes, every argument. We will read him less and less well unless we hear the yes that punctuates and acccents the text, the yes to the promise that resonates throughout all his works, a yes first, a yes last, a constant yes. Oui, oui. The yes comes from him to us, to ”you” (he means us), and to him from a distant time and place, from who knows where. He is ”convoking, invoking, provoking,” we are responding, yes, language is happening, il y a la langue, the impossible is happening, yes, the tout autre is breaking out (UG, 124/ AL, 296-97). Yes, yes. Oui, Oui. Amen. That is Derrida’s prayer, yes, amen, a very old and ancient Hebrew word. Amen to the God of amen (Isaiah 65:16), the God of yes, ”Jah”-weh, yes first and last, yes, yes, according to an Irish/German, Catholic/Jewish/Islamic, slightly atheistic prophetic tradition.
Caputon tulkinnan mukaan Derrida ei ole ainoastaan juutalainen Augustinus, vaan myös erämaaisä, jonka ajattelu on syvästi juurtunut niin sanotun negatiivisen teologian apofaattiseen eli Jumalasta vaikenemisen ilmaisutapaan. Edelleen, apofaattisuus liittyy messiaanisuuteen, uuden taivaan ja maan tulemiseen, johon liittyvät niin uskonnollinen lahja kuin ympärileikkauskin.
Derridan uskontoon ja Caputon tulkintaan siitä voi suhtautua monella tavalla.
oku voisi todeta, että kyseessä on jälleen uusi postmoderni mainostemppu, sofismia ja retoriikkaa, joka ei ole luonteeltaan vakavaa filosofiaa eikä oikealla tavalla tulkittua rationaalista argumentaatiota vahvistavaa retoriikkaa: ”Kas kun ei hae Notre Damen tuomiorovastiksi, olisihan se sopivasti Augustinuksen elämäntarinaa muistuttava huipentuma moisille sekoiluille.” Joku taas voisi hämmästellä Derridan uskoontuloa.
Molemmat asennoitumistavat ovat jonkin verran oikeutettuja. Derridan ajattelu on ehkä filosofiaa, mutta ei samassa merkityksessä kuin tätä alaa harjoitetaan esimerkiksi suomalaisissa yliopistoissa. Siihen liittyy vetoavaa retoriikkaa, mutta toisin periaattein kuin filosofisen retoriikan oppikirjassa. Derridan ”uskonnollinen” käänne on yllättävä, mutta siinä ei ole kysymys uskomisesta samassa merkityksessä kuin perinnäiset uskonnot asian ymmärtävät. Toisin kuin Augustinus, joka kirjoitti Tunnustukset (Confessiones), Derrida esittää ”ympäritunnustuksia” (Circumfessions). Kyseessä on pikemminkin jonkinlainen analogia, kuten Caputon teoksen alaotsikko ”Religion without religion” vihjaakin.
Selostaessaan Derridan ”uskontoa” Caputo lähtee etenemään tämän kuuluisan termin différance merkityksestä. Caputon tulkinnan mukaan différance muistuttaa merkitykseltään Platonin olevaisen syntyä ja rakennetta kuvaavassa Timaios-dialogissa esiintyvä khôraa, josta Derrida on julkaissut keskeneräisiä artikkeleita.
Platonin mukaan on olemassa kolmenlaista olevaa.
Olevista ensimmäinen on käsitettävä ja teoreettinen oleva. Käsitettävä oleva on malli, jota luojajumala eli demiurgi katsoo työstäessään maailman.
Toinen oleva on demiurgin käsitettävän mallin mukaisesti tekemä aistittava maailma, se todellisuus, joka on näkemisemme, kuulemisemme, haistamisemme, maistamisemme ja koskettamisemme kohde.
Kolmas oleva on tila, jossa todellisuuden tekeminen tapahtuu, tila, johon liittyy käsitettävien muotojen vastaanottamisvalmius, mutta johon itseensä ei sisälly mitään käsitettävää ja joka itse ei ole muoto. Tätä tilaa Platon kutsuu nimellä khôra.
Uskonnollisessa yhteydessä differance merkitsee sitä, että Derrida jakaa uusplatonistisen Plotinoksen ja kristillisten apofaattisten, negatiivista teologiaa harjoittavien erämaaisien näkemyksen Jumalasta vaikenemisesta.
Hän jää kuitenkin tähän vaikenemisen tilaan. Hän ei hyväksy mystikoiden esittämiä näkemyksiä olevaisen takaisesta olevasta, joka esimerkiksi mestari Eckhartin mukaan on ei-oleva, mikäli se asetaan sen yhteyteen, jota tavallisesti ajattelemme olevaksi.
Hän hyväksyy ajatuksen Täysin Toisesta (the Wholly Other, tout autre) , mutta ei näkemystä, jonka mukaisesti Täysin Toisen nimi on Jumala.
Derridan suhde khôraan on: ”Kuka olet, Khôra?” Samalla tavoin kuin différance on Derridalle määrittelemätön, nimetön ja merkityksetön, siten myös khôra on hänelle kokonaan toinen vailla nimeä ja merkitystä.
Caputon tulkinnan mukaan Derridan ajattelun apokalyptinen ja messiaaninen luonne sekä siihen sisältyvä ympärileikkauksen ajatus selittyvät negatiivisen teologian teemoista muistuttavan différancen avulla. Määrittelemätön ja nimetön paljastaa määritellyn ja nimetyn aikakautemme. Irtautuessamme siitä, mikä on nimettyä ja määriteltyä, astumme kokonaan toiseen. Tämä merkitsee erämaahan kulkemista, erämaan hengellisyyttä. Se merkitsee myös ympärileikkausta eli dekonstruktiota, sitä, että se, mikä on rakennettu, puretaan.
Yksi esimerkki ylläolevasta on Derridan muistelmallisissa kirjoituksissaan esittämä irtiotto juutalaisuudesta. Irtaantuminen juutalaisuudesta on merkinnyt hänelle dekonstruktiota ja todellista ympärileikkausta, jonka seurauksena hän on juutalainen olematta juutalainen.
Irtautuminen juutalaisuudesta on merkinnyt juutalaiseksi tulemista, koska irtautuminen merkitsee dekonstruktiota ja dekonstruktio merkitsee ympärileikkausta. Ajattelumme, sanojemme ja yhteiskuntamme rikkaudet hylätään ja erämaassa huudetaan tie kokonaan toiselle.
Erämaassa ihminen asettuu sokean uskon, siihen, mitä ei voida tietää suuntautuvan passion, ja odotuksen eli rukousten ja kyynelten tilaan. Kokonaan toisen tuleminen, se, että jotakin on tulossa on messiaaninen ilmiö, johon dekonstruoiduilla/ympärileikatuilla, khôraan/erämaahan on yhteys. Kokonaan toista ei voi määritellä, koska se liittyy tulevaisuuteen eikä nykyisyyteen, joka mahdollistaisi määritelmät.
Messiaaninen kokonaan toinen on tulevaisuudessa, jota ei voi nähdä, vaan johon suuntaudutaan sokeasti. Nykyisten mahdollisuuksien näkökulmasta kyseessä on usko mahdottomaan. Tästä määrittelemättömyydestä huolimatta Derridan kirjoitukset viittaavat siihen, että hän ajattelee kokonaan toisen liittyvän oikeudenmukaisuuden toteutumiseen.
Caputo viittaa Derridan 90-luvulla julkaisemiin omaelämäkerrallisiin teoksiin, joiden englanninkieliset nimet ovat Circumfession ja Memoirs of the Blind.
Teoksissa Derrida kertoo olevansa Augustinuksen synnyinmaassa, nykyisessä Algeriasssa syntynyt ympärileikattu juutalainen, jonka alkuperäinen nimi on Elija ja joka sai alkeiskoulutuksensa juutalaisessa koulussa, tosin hepreaa inhoten kuten Augustinus kreikkaa.
Vaikka hän yhtäältä onkin pariisilainen vasemmistolainen muoti-intellektuelli ja ateisti, hän kuvaa olevansa Augustinuksen lailla monien kyynelten lapsi, jonka elämästä hurskas äiti, on kantanut syvää huolta. Derrida väittää, että häntä on luettu virheellisesti, sillä ei ole huomattu, miten tärkeää hänelle on hänen oma yksityinen uskontonsa, josta kukaan, ei edes hänen äitinsä, ymmärrä mitään.
Moni filosofisen koulutuksen saanut henkilö heittäisi Derridan kirjat jo yllä olevan ilmoituksen perusteella vapaa-ajan viihdelukemiston joukkoon ammattikirjallisuuden joukosta. Onhan puhe yksityisestä uskonnosta, josta kukaan ei ymmärrä mitään Ludwig Wittgensteinin esittämän yksityisen kielen argumentin valossa merkki siitä, ettei henkilö ole halukas harjoittamaan filosofista keskustelua.
John D. Caputo kiteyttää juutalaiseksi Augustinukseksi luonnehtimansa Derridan yksityisen uskonnon tavalla, jonka retorinen tehokkuus käy parhaiten ilmi alkukielisenä lainattuna:
The passion of the promise resonates in every sentence he writes, yes, and in every fragment of a sentence, yes, every word and shard of a word, every play and yes, every argument. We will read him less and less well unless we hear the yes that punctuates and acccents the text, the yes to the promise that resonates throughout all his works, a yes first, a yes last, a constant yes. Oui, oui. The yes comes from him to us, to ”you” (he means us), and to him from a distant time and place, from who knows where. He is ”convoking, invoking, provoking,” we are responding, yes, language is happening, il y a la langue, the impossible is happening, yes, the tout autre is breaking out (UG, 124/ AL, 296-97). Yes, yes. Oui, Oui. Amen. That is Derrida’s prayer, yes, amen, a very old and ancient Hebrew word. Amen to the God of amen (Isaiah 65:16), the God of yes, ”Jah”-weh, yes first and last, yes, yes, according to an Irish/German, Catholic/Jewish/Islamic, slightly atheistic prophetic tradition.
Caputon tulkinnan mukaan Derrida ei ole ainoastaan juutalainen Augustinus, vaan myös erämaaisä, jonka ajattelu on syvästi juurtunut niin sanotun negatiivisen teologian apofaattiseen eli Jumalasta vaikenemisen ilmaisutapaan. Edelleen, apofaattisuus liittyy messiaanisuuteen, uuden taivaan ja maan tulemiseen, johon liittyvät niin uskonnollinen lahja kuin ympärileikkauskin.
Derridan uskontoon ja Caputon tulkintaan siitä voi suhtautua monella tavalla.
oku voisi todeta, että kyseessä on jälleen uusi postmoderni mainostemppu, sofismia ja retoriikkaa, joka ei ole luonteeltaan vakavaa filosofiaa eikä oikealla tavalla tulkittua rationaalista argumentaatiota vahvistavaa retoriikkaa: ”Kas kun ei hae Notre Damen tuomiorovastiksi, olisihan se sopivasti Augustinuksen elämäntarinaa muistuttava huipentuma moisille sekoiluille.” Joku taas voisi hämmästellä Derridan uskoontuloa.
Molemmat asennoitumistavat ovat jonkin verran oikeutettuja. Derridan ajattelu on ehkä filosofiaa, mutta ei samassa merkityksessä kuin tätä alaa harjoitetaan esimerkiksi suomalaisissa yliopistoissa. Siihen liittyy vetoavaa retoriikkaa, mutta toisin periaattein kuin filosofisen retoriikan oppikirjassa. Derridan ”uskonnollinen” käänne on yllättävä, mutta siinä ei ole kysymys uskomisesta samassa merkityksessä kuin perinnäiset uskonnot asian ymmärtävät. Toisin kuin Augustinus, joka kirjoitti Tunnustukset (Confessiones), Derrida esittää ”ympäritunnustuksia” (Circumfessions). Kyseessä on pikemminkin jonkinlainen analogia, kuten Caputon teoksen alaotsikko ”Religion without religion” vihjaakin.
Selostaessaan Derridan ”uskontoa” Caputo lähtee etenemään tämän kuuluisan termin différance merkityksestä. Caputon tulkinnan mukaan différance muistuttaa merkitykseltään Platonin olevaisen syntyä ja rakennetta kuvaavassa Timaios-dialogissa esiintyvä khôraa, josta Derrida on julkaissut keskeneräisiä artikkeleita.
Platonin mukaan on olemassa kolmenlaista olevaa.
Olevista ensimmäinen on käsitettävä ja teoreettinen oleva. Käsitettävä oleva on malli, jota luojajumala eli demiurgi katsoo työstäessään maailman.
Toinen oleva on demiurgin käsitettävän mallin mukaisesti tekemä aistittava maailma, se todellisuus, joka on näkemisemme, kuulemisemme, haistamisemme, maistamisemme ja koskettamisemme kohde.
Kolmas oleva on tila, jossa todellisuuden tekeminen tapahtuu, tila, johon liittyy käsitettävien muotojen vastaanottamisvalmius, mutta johon itseensä ei sisälly mitään käsitettävää ja joka itse ei ole muoto. Tätä tilaa Platon kutsuu nimellä khôra.
Uskonnollisessa yhteydessä differance merkitsee sitä, että Derrida jakaa uusplatonistisen Plotinoksen ja kristillisten apofaattisten, negatiivista teologiaa harjoittavien erämaaisien näkemyksen Jumalasta vaikenemisesta.
Hän jää kuitenkin tähän vaikenemisen tilaan. Hän ei hyväksy mystikoiden esittämiä näkemyksiä olevaisen takaisesta olevasta, joka esimerkiksi mestari Eckhartin mukaan on ei-oleva, mikäli se asetaan sen yhteyteen, jota tavallisesti ajattelemme olevaksi.
Hän hyväksyy ajatuksen Täysin Toisesta (the Wholly Other, tout autre) , mutta ei näkemystä, jonka mukaisesti Täysin Toisen nimi on Jumala.
Derridan suhde khôraan on: ”Kuka olet, Khôra?” Samalla tavoin kuin différance on Derridalle määrittelemätön, nimetön ja merkityksetön, siten myös khôra on hänelle kokonaan toinen vailla nimeä ja merkitystä.
Caputon tulkinnan mukaan Derridan ajattelun apokalyptinen ja messiaaninen luonne sekä siihen sisältyvä ympärileikkauksen ajatus selittyvät negatiivisen teologian teemoista muistuttavan différancen avulla. Määrittelemätön ja nimetön paljastaa määritellyn ja nimetyn aikakautemme. Irtautuessamme siitä, mikä on nimettyä ja määriteltyä, astumme kokonaan toiseen. Tämä merkitsee erämaahan kulkemista, erämaan hengellisyyttä. Se merkitsee myös ympärileikkausta eli dekonstruktiota, sitä, että se, mikä on rakennettu, puretaan.
Yksi esimerkki ylläolevasta on Derridan muistelmallisissa kirjoituksissaan esittämä irtiotto juutalaisuudesta. Irtaantuminen juutalaisuudesta on merkinnyt hänelle dekonstruktiota ja todellista ympärileikkausta, jonka seurauksena hän on juutalainen olematta juutalainen.
Irtautuminen juutalaisuudesta on merkinnyt juutalaiseksi tulemista, koska irtautuminen merkitsee dekonstruktiota ja dekonstruktio merkitsee ympärileikkausta. Ajattelumme, sanojemme ja yhteiskuntamme rikkaudet hylätään ja erämaassa huudetaan tie kokonaan toiselle.
Erämaassa ihminen asettuu sokean uskon, siihen, mitä ei voida tietää suuntautuvan passion, ja odotuksen eli rukousten ja kyynelten tilaan. Kokonaan toisen tuleminen, se, että jotakin on tulossa on messiaaninen ilmiö, johon dekonstruoiduilla/ympärileikatuilla, khôraan/erämaahan on yhteys. Kokonaan toista ei voi määritellä, koska se liittyy tulevaisuuteen eikä nykyisyyteen, joka mahdollistaisi määritelmät.
Messiaaninen kokonaan toinen on tulevaisuudessa, jota ei voi nähdä, vaan johon suuntaudutaan sokeasti. Nykyisten mahdollisuuksien näkökulmasta kyseessä on usko mahdottomaan. Tästä määrittelemättömyydestä huolimatta Derridan kirjoitukset viittaavat siihen, että hän ajattelee kokonaan toisen liittyvän oikeudenmukaisuuden toteutumiseen.
8 kommenttia:
Tämä taisi nyt loppua siihen heränneiden ikävöivään odotukseen.
Taneli Kukkonen piti kerran Euroopan uskonnonfilosofien kokouksessa esitelmän, jossa esitti, että Wilhelmi Niskanen oli postmodernisti.
Kukkonen on tuplatohtori, kuten sinäkin. Olen kuunnellut häntä. Poninhäntä joutaisi pois. Mahtoiko niille euroopan filosofeille sittenkään jäädä mitään tajuntaansa Nisksesta.
Kukkosen esitelmän jälkeen Oxfordin Richard Swinburne lähestyi suomalaisia nice party isn't it -tyylisesti ja honotti, että finnish philosopher Niskanen seems to be most interesting thinker. Eli ehkä ei oikein jäänyt...
En ole mikään Derrida-fani, ja katson jonkun verran etääntyneeni postmodernista ajattelusta 2000-luvulla tympääntyneenä sen itsetyytyväiseen ja argumentaation laieista piittaamattomaan retoriikkaan, mutta silti - Derridan "differancessa" on jotain - jos ei argumentatiivista järkeä niin ainakin metafyysisesti heuristista mielekkyyttä.
Itse olen ajatellut hieman heideggerilaisittain, että differance on olemisen ja olevan väliin jäävä tila - siis jotain aika lailla samaa kuin Platonin khora, joka muistaakseni voi merkitä myös kohtua.
Derridan apofaattisuus vaikuttaa kyllä ilmeiseltä, mutta ei ongelmattomasti kuten osoitat.
Derrida ei siis hyväksy käytettävän nimeä Jumala, ja vaikka hän päätyy mystikoiden tapaan tilanteeseen/tilaan, jossa Jumala vaikenee täysin, niin silti hän ei hyväksy edes mystikoiden tämän vaikenemisen nimeksi antamaa ei-olevaa "todellisuutta", joka siis ei-olevana jossain mielessä on olemassa.
Kuitenkin hän hyväksyy käsitteen Täydellinen Toiseus.
Tarkoittaako Derrida tässä edes jollain analogisella tasolla samaa kuin Jumala tai ei-oleva, vai onko kyseessä vain pelkkä nimitys jollekin, jota ei voi tietää/uskoa, mutta joka oletetaan, vai onko kyseessä nimitys jollekin - sanan tavanomaisessa merkityksessä - tuntemattomalle?
Olisiko Derridan Täydellinen Toiseus lähempänä termiä Deus Absconditus kuin Ei-Oleva, vaikka ne ymmärtääkseni apofaattisen teologian hengessä ovatkin synonyymeja?
*
Toisaalta - miten voisimmekaan puhua rationaalisesti argumentoiden ei-rationaalisesta, mikäli Jumala on mystikkojen (myös juutalaisten) kielellä jotain, jota ei voi lausua/nimetä (paitsi negatiivisesti), mikä teko jo ilmaisisi tämän olevan (ihmis-)rationaalisuuden piiriin kuuluva "toiseus" eikä siten valttämättä toiseus lainkaan...
Jospa Derrida vain johdonmukaisesti vaikenee siitä, mistä ei voi puhua?
*
Miten Don Cupittin non-realistinen ja ei-teistinen usko suhteutuu sinun mielestäsi Derridan näkemyksiin?
Ad Rauno Räsänen
Minullakin on ollut hyvin torjuva suhde Derridaan, joka muuten oli jonkin aikaa ihailemani Ricoeurin assistentti. Derridassa on klassisen teologian teemojen lisäksi hieman samanlaisia ulottuvuuksia kuin uskonpuhdistajissa: hajotetaan koko universalistinen kieli, jotta totuus (joka tietysti on virheellinen sana tässä yhteydessä) pääsisi esille, osoitetaan totaalisesti kaiken likaisuus, jotta puhtaus tulisi. Mielestäni tämä on jonkinlaista Derridan tulkintaa priciple opf charityn horisontista, mutta kyllä hänen ajatteluunsa sisältyy todella paljon ongelmia, esim. niitä, joista Wittgenstein on huomauttanut. Cupittin viitekehys on kovin toisenlainen. Hän on opiskelijapastori ja käy enemmänkin keskustelua 1900-luvun rationaalisuuskäsitysten sisällä. Hänen mielestään jäljelle jää vain jokin buddhalaisuuden kaltainen asennoituminen, kun teismi on osoittautunut virheelliseksi. Hän on mielestäni pikemminkin "valheen" paljastaja kuin "totuuden" etsijä, joka korostus, ei sikäli kaipaava kirjoittaja kuin Derrida, jolle tämä "oma uskonto, josta kukaan, ei edes hänen äitinsä, ei ymmärrä mitään" on siis keskeisintä. Sikäli kuin tiedän on Doninkin puhti viime vuosina alkanut hiljetä. Siinä mielessä hän kyllä tulee lähelle Derridaa ettei oikein suostu keskustelemaan pelisäännöillä, jotka ovat analyyttiselle traditiolle ominaisia.
Hiukan mattimyöhäisesti liitän tähän keskusteluun pari alunperin Cupittista assosioitunutta mutta ilman muuta myös Derridaa koskevaa kysymystä.
Miten ihmeessä pappi, joka julkisesti kieltää uskovansa teistiseen Jumalaan, voi ylipäätään toimia pappina?
Ai että suvaitsevainen pitää olla...?
No - siinä meni kyllä lapsi (vakavasti otettava usko) pesuveden mukana, jos minulta kysytään...
*
Vielä yksi tarkentava kysymys.
Onko Cupitt äärimmäinen apofaatikko vai derridalais-nominalistinen "kieliakrobaatti", joka minun mielestäni edustaa maagis-esteettistä todellisuuskäsitystä siinä mielessä, että hänelle pelkkä kieli on yhtä kuin todellisuus?
Äärinominalistit ovat nimittäin minun ajattelussani eräänlaisia maagikkoja, kun taas apofaatikot eivät ole, sillä vaikka he nimeävätkin uskomansa jumalallisen todellisuuden ei-olevaksi, he eivät kuitenkaan väitä tietävänsä siitä mitään millään reflektoitavissa olevalla (kielellisen ajattelun) tasolla, vaan se jää ainoastaan "puhtaan eli mystisen kokemuksen" piiriin.
Puhtaan kokemuksen ainut "muoto" onkin nimenomaan mystinen; - toisin sanoen se on kielellisen argumentaation kannalta mieletön.
(Vielä kerran - mm. tätä asiaa Wittgenstein tarkoitti miltei Tractatuksen lopusta löytyvällä "tikapuu-vertauksella". Siinä yhdistyvät sekä skeptisimi, mystiikka että fideismi.)
Joku väittäisi asian maagisuuden määrittelyn suhteen olevan tasan päinvastoin, mutta eihän ole ensimmäinen kerta, jos/kun tieto/usko ymmärretään toisistaan täysin poikkeavilla tavoilla - vrt. jälleen Mooren ja Wittgensteinin realismi-idealismi-kiista Wittgensteinin Varmuudesta-muistiinpanoissa.
*
Derridan "Toiseus" vailla apofaatikkojen yhä referentiaalista ei-olevaa (ja ylipäätään "kielisentrismiä") muistuttaa Baudrillardin ajatusta todellisuudesta virtuaalina simulacrumina, jonka tiivistetyin esitys minun mielestäni löytyy Nietzschen kirjasta "Epäjumalten hämärä" otsikolla: "Miten tosi maailma muuttui taruksi?"
Tiivistän Nietzschen jo alunperin tiivistetyn esityksen seuraavasti.
Kun Kantin olio sinänsä, joka vielä ainakin I Kritiikin 1. painoksen Kantille oli eräänlainen jäänne tai "haamu" platonis-kristillisestä "todesta tai "takamaailmasta" ("tuonpuoleisesta"), hävisi sekin lopullisesti, jäljelle jäi vain näennäinen (ilmiö-)maailma.
(Ilmiöthän ovat "näennäisiä" eli sattumanvaraisia, ellemme voi asettaa niitä yhteyteen, jossa ne ilmaisevat jotain "todempaa" ja lainalaisempaa - lähinnä (kokeelliseen) havainnointiin perustuvan vastaavuuden mutta myös teoreettisen yhteensopivuuden merkityksessä.
Kantin oma filosofia on yritystä kehitellä ratkaisua tähän fataaliin ongelmaan transsendentaalisen idealismin periaatteella ja transsendentaalisen deduktion menetelmällä - äärimmäisen kiintoisa ajattelun suuntaumisen muutos, jonka pohdintaan vielä palaan.)
Mutta, toteaa Nietzsche (ohittaen Kantin filosofian tässä kohtaa "olankohautuksella"), kun me onnistuimme hävittämään toden maailman, katosi myös näennäinen (apparent) maailma.
Ja tässä tilanteessa todellisuudesta ei ehkä todellakaan voi enää puhua edes kieleSSä vaan kieleNä.
Mutta tähän asti päästyämme, olemme jo menettäneet jopa itse keskustelunaiheen.
"World - well lost", kirjoitti Richard Rorty ko. tilanteesta, jos se nyt enää antaa aihetta edes ironiseen hymyyn...
*
Joka tapauksessa - uusi "maaginen aika" on alkamassa, mutta missään tapauksessa se ei ole sama maailma, jossa kristinusko alkujaan syntyi ja kehittyi, ja sen vuoksi - vielä kerran: mitä ihmettä ateisti kuten esimerkiksi Cupitt tekee kristillisen kirkon pappina?
Vai onko tapahtunut uusi uskonpuhdistus (milloin?, missä?), jossa sekä Nikean että Khalkedonin "jumalallisen tieteen" filosofiset päätökset on kumottu, ja jonka periaatteita kirkko nyt niiden sijasta noudattaa?
Kysyn tämän ihan tosissani mutta silti ilman minkäänlaista tarvetta vaatia minkäänlaisia kerettiläisvainoja asiassa.
*
(Tein tästä myös oman päreensä omaan blogiini.)
Cupittin ajatteluun sekoittuu sekä apofaattisia että kielimaagisia aineksia, joista ei ota selvää, koska kyseessä on se, mitä platonistisessa perinteessä nimitetään sofisteriaksi. Pappina toimimisesta tulee mieleen Wittgensteinin esimerkki mielettömyydestä: Junanlähettäjä sanoo: Juna saapuu asemalle silloin ja silloin - mutta en usko sitä. Kant on kiinnostava nominalistista taustaa vasten. Jos sanomme apilaksi tuota ja tätä, niin mikä on se universaalinen "liima", jolla näin teemme kun sellaista ei ole? Kant vastaa, että mielemme on muodostunut tietyllä tavalla ja näkee asiat tietynlaisina vaikka onkin toinen juttu, ovatko ne sitä oikeasti.
Lähetä kommentti