maanantaina, joulukuuta 25, 2006

Sana

Päivän evankeliumi on, että alussa oli Sana.

Se ei ole Samuli Parosen kirjoittama, joskin hänkin tuli siihen tulokseen, että maailma on sana.

Se on Johanneksen evankeliumista, jonka henkisyyttä ja hengellisyyttä on ihasteltu ja ihmetelty. Kun Dundenbergin Ismolta aikanaan kysyttiin priimustohtorin kysymys promootiossa, kysymyksen sisältö oli, että onko Johannes gnostilainen. Ismo vastasi, että samoja teemoja, pimeys, valo jne. kyllä on, mutta oikea vastaus on, että ei ole.

Sana nimittäin tuli lihaksi tai paremminkin lihaan (in carnatus). Sana on kyllä logos, järki, tieto, mutta se on materiaa luova, kuten alussa, jolloin Jumala loi Sanalla ja uudessa alussa, jolloin Sana tuli lihaksi, sairaalaan, vankilaan ja häpeään.

Ääretön yhtyy äärelliseen.
Tämä on joululahjakirjoista tärkein. Kirjoitettu siten, että rivit ja kirja katoavat ja jää vain Sana.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Keksin juuri, että tuota kuvaa voisi kommentoida sanoilla liekkejä on monta, valo on yksi, mutta tuon Logoksen osalta on viisasta olla vaiti. Ehkä prologi ei ole gnostilainen hymni, kuten Bultmann on olettanut. Muuatta Helsingin piispaksi ehdolla ollutta teologia vastaan argumentoitiin hänen bultmannilaisuutensa takia. Sittemmin hänet valittiin Kuopion piispaksi.

jarvelainen kirjoitti...

Kuva on komeetan kuva. Otin sen Wikipediassa olevasta vapaasta kuvasta, joka oli Nasasta, toisin kuin Bultmann, joka oli pikemminkin eksistentialismin kasasta. Tähteä, jota itämaan tietäjät seurasivat, on epäilty komeetaksi.