lauantaina, maaliskuuta 24, 2007

Teologi kuukävelijänä 3


5.
Mainitsin edellä, että aloitin ahkeran opiskelun joskus vuoden –88 tienoilla. Sysäyksen tähän antoi kaksi tenttiä, jotka kuuluivat tuolloisiin suuntautumisvaihtoehto-opintoihin. Toinen oli uskonnonfilosofian tentti ja toinen teologisen etiikan tentti. Tenttikirjat olivat kiinnostavia, ja niistä itselleni tärkein oli Jussi Tenkun Vanhan- ja keskiajan moraalifilosofian historia. Tenttien yhteydessä oivalsin, että teologiassa on kysymys työstä. Toiseksi siinä on kysymys tradition omaksumisesta. Kolmanneksi filosofianhistoria ja teologianhistoria kuuluvat läheisesti yhteen. Myös spiritualiteetin teologian kysymykset voidaan parhaiten jäsentää tätä taustaa vasten. Mielestäni niitä on luontevaa lähestyä aatehistoriallisesti ja ns. järjen näkökulmasta. Tällainen työskentely antaa parhaat välineet myös henkilökohtaisempien elämänkysymysten käsittelylle. Hyviä apuvälineitä ovat Coplestonin laaja filosofianhistoria, McGinnin spiriritualiteetin teologian historia, Boyerin ja Leclerqin spiritualiteetin teologian historia sekä suomalaisista Annalan antiikin teologiaa esittelevä teos, Yrjönsuuren ja Korkmanin toimittama artikkelikokoelma filosofian historiasta sekä Sihvolan ja Theslefin antiikin aatemaailman esitys. Klassiset teologiset tekstit ovat helposti saatavilla niin alkukielisinä kuin myös käännöksinä englanniksi, ranskaksi ja saksaksi. Suomeksikin niitä on jonkin verran käännetty, joskin esimerkiksi Augustinuksen Tunnustuksista olisi hyvä työstää kriittinen suomennos.

Opinnoissani etsiydyin TEF-opiskelijaksi. Oppiaineen ympärillä pyöri kaikenlaista väkeä, jolla oli taipumus intellektuaaliseen snobismiin. Simo Knuuttilaa pidettiin tiedekunnan mukavimpana ja älykkäimpänä opettajana. Sivumennen mainitsen, että Tuomo Mannermaa edusti syvällistä hengellisyyttä ja Heikki Räisänen kriittisiä voimia, Eero Huovinen oli vakava, vähän vaativakin, mutta hiljaisesti kannustava. Opiskelijoita parhaiten ymmärtävä ja kauniita näköaloja piirtänyt skolaari oli Pauli Annala, josta tulikin läheisin ystäväni teologisen tiedekunnan opettajista. Opiskelijaryhmittymään, jonka monet jäsenet myös toimittivat 90-luvun vaihteessa muutaman vuoden teologian opiskelijoiden lehteä Kyyhkynen, kuuluivat ainakin Antti Elenius, Jaakko Heinimäki, minä, Antti Kylliäinen sekä eräät muut.

Heinimäen tapasin ensimmäisen kerran vuonna –86 Iiris Kivimäen opiskelijaboksin sohvalla. Istuin valkoinen nylonpaita päällä ja olin hiljaa. Heinimäki sanoi: ”Sanos muuta!” Heinimäki kirjoitti juttuja pyhimyksistä Kyyhkyseen. Oli puhetta, että niistä voisi tehdä kirjan. Kirjoitimme yhdessä myös lukion etiikan oppikirjan. Kun ehdotimme Otavan kustannuspäällikkö Vahtolalle, että uskonnon oppikirjan nimeksi voisi tulla Immanuaali, hän ei syttynyt ajatukselle. Olimme Heinimäen kanssa jonkin verran vallattomia. Osallistuimme Pohjoismaiden teologian opiskelijoiden kokoukseen Rekjavikissa. Meiltä oli tilattu alustus suomalaisten sukupuolielämästä. Totesimme kuulijoille että finnish sex is so boring. Tämän jälkeen luimme hyvin latinaa taitavalla Antti Saarelmalla käännättämämme latinankielisen julistuksen. Esityksen jälkeen useat viikinkiopiskelijat tiedustelivat meiltä, osaavatko kaikki suomalaiset teologit noin hyvin latinaa.

TEF-opinnoissa jouduin tietenkin vilkaisemaan nykyajan kovin rationalistista uskonnonfilosofiaa, Allstonin, Plantingan, Stumpin, McCord-Adamsin, Swinburnen, Wolterstorffin ja muiden juttuja. Ne tuntuivat kummallisilta. Uskonnollisen uskon rationaalisuuskeskustelu oli eurooppalaisen teologian maaperällä eläneen näkökulmasta science fictionia. Uskonnonfilosofia sen American Association of Philosophy –järjestöön kuuluvan Christian Philosophers –seuran merkityksessä tuntui jumalapeliltä, mutta ei kovin hengelliseltä. Aivan yhtä erikoinen lukunsa olivat D.Z Phillipsin tarinat tai vielä radikaalimmat Don Cupittin tai Marc C. Taylorin. Myöhemmin Timo Koistinen kirjoitti näistä ja muista erinomaisen väitöskirjan. Totesimme monta kertaa, että this is not our cup of tee. Esiintyi ajoittain vaikeutta kätkeä vastenmielisyyttään. Hieman samanlaista, sinänsä mitättömään asioihin perehtymiseen liittyvää tuntemusta esiintyi, kun joku pauhasi suurista systemaatikoista kuten Ebeling, Jüngel, Moltmann ja Pannenberg. Läheisemmiksi itselleni tästä osastosta tuli Tillich ja myöhemmin eräät Paul Ricoeurin kirjat ja kirjoitukset uskonnonfilosofian ja etiikan alalta. Hänen kertomusta ja hermeneutiikkaa koskevia kirjoituksiaan en sitä vastoin jaksa lukea.

Paul Ricoeur liittyy ranskalaisen kristillisen filosofian perinteeseen. Sen keskeinen idea on ns. järjen reduktio, jonka mukaisesti asetettuna Markuksen evankeliumin valoon osoittautuu, että kaikki, minkä järkemme avulla olemme nähneet todeksi, saattaakin olla väärin. Yksi tämän perinteen populaari edustaja oli Emile August Chartier, joka käytti kirjoittajanimeä Alain. Hän opetti pariisilaisessa lyseossa lukiolaisia, ja hänen luokallaan olivat Ricoeurin lisäksi ainakin Simone Weil, Sartre, Merlay-Ponty ja Bovouer. Tämän perinteen selvittäminen olisi hyvä uskonnonfilosofinen tutkimusaihe. Se selventäisi myös ns. postmodernismin taustoja. Derrida toimi jonkin aikaa Ricoeurin assistenttina 1960-luvulla. Kirjassaan Derrida’s Tears and Prayers John DeCaputto onkin tarkastellut Derridan sekoiluja eräänlaisina uskonnollisina katsomuksina.

Graduni kirjoitin Ludwig Wittgensteinin emootioita koskevista huomautuksista. Valitsin aiheeni sillä perusteella, että en ollut siitä kiinnostunut. Kuvittelin, että noin voisi syntyä ns. objektiivista tiedettä. Joku kertoi minulle myöhemmin, että puhe objektiivisesta tieteestä on vahvasti liioiteltu. Wittgensteinin Huomautuksia psykologian filosofiasta 1 & 2 olivat vasta ilmestyneet. En oivaltanut niistä paljoakaan, mutta tulipahan oheislukemistosta tutustuttua analyyttisen filosofian sekä alkuvaiheisiin että myöhäisvaiheisiin liittyviin näkökohtiin. Kiinnostavin graduvaiheeseen liittyvä teos oli Martin Kuschin väitöskirja Language as calculus vs. universal medium. Hän sovelsi siinä Jaakko Hintikan teoriaa siitä, miten toisten filosofien mukaan totuudesta ei voida sanoa mitään ja toisten mukaan voidaan. Hintikka kannattaa näkemystä, jonka mukaan malliteoreettinen semantiikka, independence friendly logic ja muut vastaavat keksinnöt kyseenalaistavat Wittgensteinin kuuluisaan lauseeseen ”kieleni rajat ovat maailmani rajat” tiivistyvät lähtökohdat. Ajatus, että emme voi ylittää käyttämäämme kieltä pätee kieleen kokonaisuutena mutta ei sen yksittäisten osien osalta. Tästä syystä koko hermeneuttisen filosofian ja myös sen pohjalta muotoiltujen teologisten teorioiden status on ongelmallinen. Niiden kielen luonnetta koskeva lähtökohta on luultavasti virheellinen.

Muodolliseen logiikkaan en koskaan paneutunut kunnolla, mutta von Wrightin Logiikka, filosofia ja kieli oli tärkeä lukukokemus ja eräät Hintikan kirjoitukset valottivat formaalilogiikan merkitystä niin paljon, että opin arvostamaan siihen paneutuvia, kunhan nyt eivät aivan kaikkeen p:tä ja q:ta sotkisi. Luulisin, että suurin osa väitöskirjatason filosofiaan asti voidaan ilmaista luonnollisella kielellä. Vain erittäin monimutkaiset ja korkeat abstraktiot on kätevää esittää formaalisesti. Jos jonkin voi esittää yhdellä sivulla, miksi siihen pitäisi uhrata 100? Eri asia on, ettei näitä formalisointeja kovinkaan moni lue, syytä vaikka varmaankin olisikin.


6.
Tähän päättyy tarina teologian opiskeluistani. Opiskelin, tutkin ja opetin perustutkinnon jälkeen 1990-luvun teologiaa ja filosofiaa Helsingissä sekä eräissä muissa kaupungeissa. Ei ole tarkoituksenmukaista valaista näitä vaiheita. Jotain tunnelmallista kai voisi todeta.

Professori Heikki Kirjavainen sanoi kerran jotakin sen tapaista, että olisi kiinnostavaa olla pilvi, sillä sen ominaisuus on kehkeytyvyys. Kun lausuin Kirjavaisen 60-vuotispäivillä luonnehdintani, että formaalilogiikkaan parhaiten teologisessa tiedekunnassa perehtynyt Kirjavainen on mielestäni eräänlainen p, hän vastasi erittäin osuvasti, että jos p niin q.

Syy siihen, etten – kuten vanhassa säätysuomessa sanottiin – antautunut papinuralle opintojen jälkeen on moninainen ja osittain hämärä. Sitä nyt vaan oli niin ehdoton tai jotakin muuta kai voisi yrittää sanoa. ”Ou, olinkos minä nuorena noin hurskas,” sanoi joskus Lauri Haikolakin. Kävi monesti mielessä, että olisi kaiketi jotakin hyvä osatakin. Kansakoulun uskonnonkirjassakin oli kertomus Albert Schweitzerista, joka ensin omistautui opinnoille ja vasta sitten meni töihin. Tämä on mielestäni vielä nykyispäivinä hieno kertomus. Mainitsen, että mm. eräät papillista käyttäytymistä koskevat kirkkolain kohdat tuntuivat minusta itseeni sopimattomilta silloin, kun olin nuori. Ehkä joku muukin on miettinyt niitä. Luulisin, että sopivaa käyttäytymistä koskevien kohtien tarkoituksena ei ole kuitenkaan esittää, että pappisvirkaan vihityn pitäisi lopettaa ns. ’eläminen’ mitä se sitten lieneekin. Lisäksi jokaiselta yhteiskunnan jäseneltä odotetaan, ettei hän ole muille erityiseksi pahennukseksi. On jokaisen kannalta parempi, että ihmiset hiukan hillitsevät itseään kuin että mitään itsehillintää ei esiintyisi.

Nykyisin kannatan näkemystä, jonka mukaan teologian maisteriksi valmistuvien olisi hyvä hakeutua papeiksi tai uskonnonopettajiksi. Teologinen tutkinto on kyllä hyvä yleissivistävä tutkinto, mutta mielestäni ajatus teologisen koulutuksen annista ammattipätevyyden mielessä muihin kuin kirkon tai koulun tehtäviin on pötypuhetta. Myös teologisen tiedekunnan olemassaolo perustuu näkemykseni mukaisesti siihen, että siellä saadaan tiedollinen pätevyys, joka vaaditaan pappina tai uskonnonopettajana toimimiseksi. Muunlaiset puheet ovat mukavaa nojatuolifilosofiaa, nättejä aforismeja. En pidä hyvänä sitä, että tutkimusten mukaan verraten vähäinen prosentti teologian opiskelijoista hakeutuu kirkon virkaan. Tämän asian taustalla saattaa piillä seikka, joka on vaikuttanut myös omaan vaellukseeni.

1990-luvun alkupuolella kirkolla ei erityisesti eteläisessä Suomessa ollut tarjota papinvirkoja kaikille vastavalmistuneille teologeille. Tästä syystä monet heistä joutuivat opettelemaan uuden ammatin. Kun uusi ammatti on opeteltu, ei ole enää kiinnostusta palata alkuperäisen koulutuksen mukaiseen työhön. Keski-ikäisenä näet elämä on jo monilta osin lyönyt itsensä lukkoon. Ehkä nämä olosuhteiden pakosta syntyneet irtiotot ovat osaltaan luoneet mallia sille, että teologi voi saada työtä muualtakin kuin koulusta tai kirkosta. Tämän mallin vaikutusta on ehkä vahvistanut myös se, että yhteiskunnassa vallitseva asenne uskontoon, pappeihin ja teologeihin on tällä hetkellä myönteisempi kuin esimerkiksi kohta 20 vuotta sitten, jolloin aloitin teologian opinnot. Teologista tutkimusta ja koulutusta arvostetaan ja kirkon toiminta on monin tavoin kiitettyä. Ehkä jonkun mieleen on väikkynyt, että teologinen toiminta voisi laajentua myös perinnäisten instituutioiden ulkopuolelle.

Jos omista puuhistani ei-teologisissa työympäristöissä pitäisi jotakin sanoa, kaiketi teologian opiskelusta on ollut paljon hyötyä edellytysten luomisessa. Siitä on ollut kuitenkin peräti vähän mitään ehdottomasti osoitettavaa välitöntä hyötyä. Olen nykyisin yksityisen, yleissivistävää, ammatillista ja vapaatavoitteista koulutusta antavan oppilaitoksen rehtori. Nykyisessä työelämässä, myös ja miltei vasitenkin Opetusministeriön koordinoimassa, johtajana oleminen merkitsee eräiltä osin sangen välinerationalististen ajattelumuotojen käytäntöön panemista. On vaikea välttää sitä, että ei tekisi toisista ihmisistä välineitä. Sellainen on moraalisesti moitittavaa. Luulisin, että kyseessä on myös synti. Tästä syystä on hyvä, että yhteiskunta rahoittaa koulutusta, jonka läpäissyt voi toimia tehtävissä, jotka helpottavat tällaisten kysymysten kanssa elämisessä.

Rehtorina olemista olen katkaisuhoitanut luennoimalla kirkko-oppia ja etiikkaa Venäjällä, Pietarin kaupungista 10 kilometrin päässä sijaitsevassa Koltusin kylässä. Minusta Pietari on hieno kaupunki. Näin tapahduttua huomaan, että olen palannut alkuuni takaisin, Gogolin novelleihin. Dostojevskikin on lausunut, että me kaikki olemme tulleet Gogolin Päällysviitasta. Nimike rehtorikin tuntuu vähän samalta kuin reviisori. Tulee mieleen Gogolin sanat: ”Lapsi kastettiin, jolloin hän pillahti itkuun ja irvisti, ikään kuin olisi aavistanut, että hänestä aikanaan tulee nimineuvos.” Vielä nykyisinkin maailma hahmottuu joskus eräiltä osin kuolleiden sielujen myymisenä ja mielipuolen päiväkirjana. On monenmoista huuliveikkoa eli osaajaa, joka on yltänyt ns. huipulle. Teologian anti työelämälle voisi liittyä siihenkin, että osattaisiin iloita pikkuisen vähemmästäkin.


Noin siis vuonna 2002. Ehkä 10 vuoden kuluttua kerron 90-luvusta seikkaperäisemmin. Se oli kiinnostava. Tekstissä näkyy, että se oli laadittu luentosarjaan, jonka nimi oli Teologia ja työelämä. Yksi luennoitsija, Martti Lindquist, jonka peruskurssit kuuntelin, on kuollut jo, kuten moni muukin tekstissä mainittu, Haikola, Peter, Teinonen ja muut, ratki taivaassa jo.

10 kommenttia:

jarvelainen kirjoitti...

On se ihan. Tapio Luoma teki tyypistä väitöskirjan.

Rauno Rasanen kirjoitti...

PJ

Nimeäisitkö omasta mielestäsi parhaimman 1) kirkkohistoriaa ja 2) systemaattista teologiaa käsittelevän teoksen - teossarjan.

Saatan harkita ko. kirjojen hankkimista.
Tein jo äsken suurostoksen ja tilasin Coplestonin filosofian historian kaikki 11 osaa (200 €)!

Olen itse tenttinyt siitä pari osaa vanhan ajan filosofian kurssien yhteydessä ja havainnut - kuten sinäkin - aika "miellytäväksi" lukea.

Esim. Gunnar Aspelinin tiiliskivi "Ajatuksen tiet" on kyllä hakuteoksena pätevä edelleenkin, mutta se on niin helevetin kuiva!

Annalan "Antiikin teologisen perinnön" olen lukenut kolme kertaa. Loistava katsaus!

Yrjönsuuren-Korkmanin "Filosofian historian kehityslinjoja" löytyy kirjahyllystä, mutta olen samaa mieltä Heikki Kanniston kanssa, joka kirjoitti siihen Kant-osion, että kun kerran ruvetaan tekemään tällaista - aika isoa projektia, niin miksei siihen sitten satsattu enemmän?

Vaikka 250-300 sivua lisää, niin oltaisiin jo päästy paljon syvemmälle kuin nyt - yksittäisissä 20-30 sivun katsauksissa.

Sihvolan ja Thesleffin "Antiikin filosofian aatemaailma" (samoin Tenkun "Vanhan ajan moraalifilosofan historia") on tullut luettua ja käytettyä myös vanhan ajan filosofian historian oheismateriaalina, mutta kuten eräs luentokaveri ääneen sanoi (teos ei siis kuitenkaan ollut cumun tenttivaatimuksissa 1997), että "se kirja on kuin puhelinluettelo" - samaan tapaan kuin Aspelin).

von Wrightin "Logiikka, filosofia ja kieli" on edelleenkin pätevä katsaus analyyttiseen, etenkin Wittgensteinin filosofiaan.

Kushin "Kieli ja maailma", jossa Hintikka esitteli universaali-kalkyylikieli-erottelunsa tuli luettua aika hyvin.
Kuschin kirja "Tiedon kentät ja kerrostumat" oli myös aika pätevää ja vaativaa Foucault`n ajattelun teemojen esittelyä.

(Ystäväni Markus Lammenranta tosin mailasi minulle vajaa pari vuotta sitten selvän palautteen siitä, että hän ei Kuschin "finitismiä" hyväksy - ei ainakaan totuuden suhteen.
En tiedä, mitä mieltä hän juuri nyt asiasta on.
Markushan edustaa tietoteoreetikkona alunperin reliabilismia, on osin skeptikko ja taitaa tutkia tällä hetkellä myös relativismia.)

Kirjavaiselta olen lukenut jotain, mutten muista nyt nimeä. Erittäin kiinnostavaa mutta samalla vaativaa juuri logiikan sovellutusten takia.

Ricoeurista olen lukenut vain esittelyjä/referaatteja esim. Stanfordin yliopiston filosofian dictionaryn nettisivuilta.
Ei kolahda, joskaan en tunne hänen teologista ajatteluaan.

Uskonnonfilosofiasta löytyy kyllä peräti kaksi laajaa ja pätevää ensyklopediaa - suomeksi on Koistisen, Pihlstömin ja Heleniuksen "Uskonnonfilosofia".

Myös sellainen tiiliskivi kuin kuin "Modernin teologian ensyklopedia" löytyy.

Ja tulipa hankittua myös erään Petri Järveläisen "Tunteet ja järki" sekä Martha Nussbaumin laaja katsaus kognitiivisiin tunneteorioihin - "Upheavals of Thought".

Siinä hätäinen katsaus ja kommentointi osaan esittelemästäsi materiaalista.

Nietzschestä mulla alkaa kohta olla enemmän kuin kohtuullinen kooste lähdemateriaalia eri kirjoittajilta ja lisää aion hankkia.

Itseopiskelua - sitä tässä yritetään pitää yllä, vaikka tää pannahisen tietokone syö aivan liikaa mun aikaani!
Ja monesti aika toisarvoiseenkin nettisurffailuun.

PS. Polkinghornelta ehdin jo äkkipäätä "amazoonanata" käytetyn "Science and the Trinity: The Christian Encounter with Reality".
Sen pitäisi wikipedian mukaan olla hyväkin kooste miehen ajattelusta?

Samaa kriittisen realismin linjaa hän näyttää edustavan kuin Alister McGrathkin.

Rauno Rasanen kirjoitti...

Ja kuten sanoit - Augustinuksen "Tunnustuksista" pitäisi ehdottomasti saada uusi ja kunnon lähdeviitteistöllä + selityksillä varustettu käännös kuten Platonin ja Aristoteleen teoksistakin.

En ole lukenut "Jumalan valtiota", mutta se lienee varustettu myös em. selventävillä lisäyksillä.

jarvelainen kirjoitti...

Räsänen
Kirkkohistoriasta on hyvä Pelikan booksin sarja The Pelican History of the Church, jossa on brittiläisen oppineisuuden edustajia kuten Charlesworth ja Chadwick. Systemaattisesta teologiasta mielestäni onnistunut on Carl E. Braatenin ja Robert W. Jensonin A Map of Twentieth Century Theology. Reading from Karl Barth to Radical Pluralism (Fortress Press. Minneapolis). John Macquarrien 20th Century religious thought on edelleen käyttökelpoinen. Sitten on mammuttimaisia oppineisuuden ilmauksia kuten esimerkiksi Karl Rahnerin koulun Mysterium Salutis -sarja, jota voi olla vaikea saada (minullapa muuten on). TRE eli moniosainen saksankielinen tietosanakirja on perusteos, jossa on kyllä kaikki muutkin teologian alat kuin systemaattinen teologia ja sitä saa myös pokkarina (minulla ei ole, voi voi, mutta se vanhempi eli RGG on!). McGrathin Johdatus teologiaan on ihan kelpo peruskirja, jota ainakin minä käytän silloin tällöin, mutta ei tietenkään mene syvemmälle.

Rauno Rasanen kirjoitti...

Suuri kiitos vinkeistä. Ryhdyn jossain vaiheessa etsimään näitä kolmea ensin manittua.

McGrathin "Johdatuksen" olen lukenut suomeksi, ja nyt mulla on se myös englanninkielisenä.

Samoin Grathin toimittama "The Christian Teology Reader" (2. edition).

Edelleen Grathilta johdatusta kristillisen ajattelun historiaan: "Historical Theology", jonka havaitsin aika "keposeksi" yksityiskohtien suhteen - viimeksi pari kolme päivää sitten, kun etsin juttua Franciscus Assisilaisesta.

(Itse asiassa juuri siksi heräsi halu kysyä sinulta vinkkejä.)

Se kaksi-osainen suomenkielinen kirkkohistoria, jota käytettiin vielä -80 luvulla, on huomattavasti laajempi ja tarkempi, joskin aika "kuiva".

Grathin johdannot on tosin tehty nimenomaan (itse-)opiskelua ajatellen, ja se on kyllä plussaa.

No - netistä kyllä tietoa löytyy - nopeasti ja käyttökelpoisesti, mutta se tieto on niin kovin pirstaleista. Kirjat sisältävät kokonaisuuksia.

Jostain syystä intouduin ostamaan myös Grathin systemaattisen teologian trilogian "A Scientific Theology" - lähinnä kai sen aika kokonaisvaltaisen filosofisen otteen vuoksi.

Olen lukenut tuon sarjan ilmestymisen jälkeen julkaistun johdantokirjan "The Science of God" ja olin tyytyväinen juuri sen tieteenfilosofisuuteen, joka kyllä näköjään jotenkin samalla "syö" Grathin teologista "uskottavuutta".

Saas nähdä koenko Polkinghornen teologian samalla tavoin.

Vielä yksi Grath: viime vuonna ilmestynyt "The Order of Things - Explorations in Scientific Theology" (nimessä on selvä vihjaus Foucaultin samannimiseen opukseen tai sen englanninnokseen, joka löytyy myös).

Lisäksi Grathilta on suomenkielellä "Dawkinsin Jumala" ja "Ateismin historia".

Ihan hyviä muttei nyt mitään äärimmäisen säväyttäviä kannanottoja.
Sitäpaitsi Grathin kaikkien kirjojen introt näyttävät olevan hieman samankaltaisia.

Kunhan nyt tulis vielä luettua ainakin suurin osa siitä, mitä olen viimeksi kuluneen reilun vuoden aikana käsikirjoiksi ym. hankkinut. (ja lisää tulee...:-/)

Joka tapauksessa olen nyt ollut toteuttamassa unelmaani omasta - suppeasta mutta käyttökelpoisesta - käsikirjastosta.

"Ortodoksina" mun "kuuluu?" tietysti lukea myös sen lajin dogmatiikkaa, mutta kyllä tuo pappismunkki Ilarionin "Uskon mysteeri" jäänee mulle mysteeriksi kaikin puolin muutenkin - kuten ortodoksinen dogmatiikka ylipäätään.

(Mulla on sentään! ortodoksisen teologian appro ja olen lukenut jotakuinkin kaikki lutkujen appron kirjat ym. ym. Hyvät "pohjat" siis - olettaisin.)

Mistähän saatais ortodokseille lisää Alexander Schmemanin kaltaisia huippuja, joiden teksti on retorisesti yhtä innostavaa ja jopa maanläheistä?

Onx muuten tommonen kun Freken&Candyn "The Jesus Mysteries" hyödyllinen? En ole vielä (laiskuuttani) ehtinyt tutustua.

Hankin myös Mircea Eliaden kolmiosaisen "A History of Religious Ideas", jossa kristinuskoa ym. aletaan käsitellä vasta toisen osan puolenvälin jälkeen.

PS. Juha Pihkalan "Yksi kahdessa" ja jo mainitsemani Pauli Annalan "Antiikin teologinen perintö" olivat mulle varsin hyödyllisiä kirjoja myös ort. teol. approa suorittaessa (ja edelleen), vaikka Annala kuuluikin silloin ort. teologian syventävään kurssiin.

jarvelainen kirjoitti...

Kirkkohistoriasta vielä. Kyllä vanha Holmquist, jos satut löytämään divarista, on käyttökelpoinen.

jarvelainen kirjoitti...

Räsänen
Aika lailla samanlaisia luonnehdintoja kirjoittaisin yllä olevista teoksista, jotka ovat kaikki tasokkaita. Ricouerin The Fallible Man ja Oneself as Another ovat mielestäni hienoja, vaikka muu tuotanto on liian raskasta ja moniselitteistä minulle. Artikkelikokelma Figuring the Sacret sisältää muutaman hyvän artikkelin. Nussbaumin tunnekirjan käsikirjoitus oli käytössäni, kun kirjoitin kuivaa tutkielmaa Tunteet ja järki. Huomaat, että en kannata Nussbaumin teoriaa sen judgment-osan osalta vaan suosin enemmän Greenspania. Aspelin on skolaari ja sisältää katsauksen myös itämaiseen filosofiaan, mutta on kyllä kuiva. Russell olisi hauska, mutta epäluotettava. Yhdistä nämä kirjat niin ollaan oikeilla jäljillä. Lammenrannan tieto-oppi on mielestäni hyvä pohjateos, vaikka S. Albert Kivinen sitä kovasti aikanaan kritisoi.

Rauno Rasanen kirjoitti...

Russellin f-historia on kieltämättä mukavasti kirjoitettu, mutta perimmältään analyyttisen filosofin ei ole syytä ryhtyä leikkimään tyyliniekkaa sisällöillä, koska hän "paljastaa" puolueellisuutensa kohtsillään ja yleensä varsin naivilla tavalla.

Mannermaiset filosofit nyt saavat melkeinpä "luvan kanssa" tehdä pienet "ad hominemit" silloin tällöin.

Sehän kuuluu "asiaan" eli fenomenologis-hermeneuttisen metodin luonteeseen, vaikkei Husserl tästä mielipiteestä kyllä tykkää.
Noo - minä vetoankin Heideggeriin.

(Taidan hankkia myös ne MacQuarrien luennot Heideggerista ja kristinuskosta...vai ovatkohan ne mulle ihan täyttä "hepreaa"?).

*
Markus edustaa tieto-opin ja metafysiikan uudempaa polvea eli lähinnä naturalismia, kun taas Kivinen on ymmärtääkseni hegeliläinen.

Ainakin hän Markuksen mukaan kirjoitti väitöskirjansa muistaakseni John McTaggartista, joka edusti englannin hegeliläistä perinnettä "viimeisillään", joten Kivisen tapa suhtautua metafysiikkaan ja tietoon on taatusti hieman erilainen kuin naturalisti-reliabilisteilla - sanoisinko "'fantastisen' rationaalinen".

mattitaneli kirjoitti...

Hei jälleen hyvä Petri,


Luin kommenttejasi liittyen TEF:n opintoihisi ja niihin liittyviin
kokemuksiisi. Ennen muuta näytät
pitäneet vähemmän tärkeinä ja jopa
mitättömiin asioihin perehtyneinä
reformoidun epistemologian edustajia kuten Alvin Plantingaa ja
kumppaneita. Myös evidentialisti
Richard Swinburne ei myöskään Sinua
näy innostaneen. Kysynkin, eikö kuitenkin ole tärkeää, että on myös
tällaisia Alstonin ja Plantingan tyyppisiä tutkijoita, jotka laittavat ainakin tietyt palikat
järjestykseen. Teisti Plantigan ja
ateisti Michael Martinin "dialogi" on myös varsin intelligenttia. Lisäksi muun muassa Swinburnen ja John L. Mackien keskustelu Jumalan olemassaolosta
on mielestäni lähes samantasoista,
ehkä parempaakin, kuin kardinaali
F. Coplestonin ja filosofi B. Russellin käymä keskustelu, jonka he kävivät muun muassa BBC:ssä vuonna 1948.
Mackie on myös erittäin tunnettu moraalifilofi, joka edustaa moraalin erehdysteoriaa ( muistaakseni), kuten hyvin tiedät.
Oletko Sinä sitten sitä mieltä, että eksistentialistiset ajattelijat ( Kierkegaard et al) löytävät jumalajutuista
jotain olennaisempaa. Tarkoitan esimerkiksi sitä, että tietyt kirjalliset tai jopa "kaunokirjalliset" filosofit
( Sartre, Camus, Dostojevski et al) ja kirjoittajat inspiroisivat Sinua
ja saavat uskonnosta ja Jumalasta tai jumalasta enemmän substaantiaalisesti keskeistä esiin.
Onko muuten Ludwig Wittgenstein Sinusta uskonnonfilosofisesti kantilainen?
Minusta W. omaksunut kantilta tavan hahmottaa metafysiikan paikka
filosofiassa ja tarkastella uskoa
omana "elämänmuotonaan" ennen muuta
näin hän tekee myöhäisvaiheessaan.
Itse en vähättelisi edes Tuomas Akvinolaisen kirjoituksia, vaikka ne toisinaan vaikuttavat varsin "saivartelevilta" teksteiltä, joita ne tietyn tavoin tulkittuna ovatkin, mutta silti skolastiikka on minusta tärkeää
vaihe, jonka kautta aukenee muitakin huippu keskeisiä juttuja teologiassa ja filosofiassakin. Miksei sitten voisi myös sitä tradiota osittain
jatkaa voimallisesti. Kyllä pelkät fideistiset "argumentit" ovat nopeasti purtu "vastustajien"
hampaissa relatiivisiksi muruiksi.

Kiitän etukäteen varmasti kiinnostavista analyyseistasi!


Ystävällisesti Matti

mattitaneli kirjoitti...

Hei Petri ja Rauno ( Räsänen),

Minusta Russell käsittelee muistaakseni kirkkoisiä Länsimaisen filosofian historiassaan melko lailla
hyvin. Kant näyttää olevan
hänelle vaikea pala. Hän
"ryttää" Kantin näkemykset
aika lailla lyhyesti ja
kovinkaan paljon arvoa antamatta.
Jännää, koska jos oikein muistan
R. ole varsin innostunut Kantista
nuoruudessaan.
Kant on minusta varsin hyvä monessa
eri suhteessa, muun muassa siksi, että hän näkee kirkkaasti sen, mitkä ovat filosofian rajat.
Tässäkin mielessä Wittgenstein
on Kantin kaltainen, ainakin W.
varhaiskaudellaan. Nimittäin
Kant ymmärtää varsin hyvin sen,
että ration eli järjen avulla
me voimme tavoittaa uskonnosta
ja uskosta vain osan, sen osan,
jonka sen avulla ylipäätään voidaan
tavoittaa. Tätä hän käsittelee
teoksessaan "Uskonto pelkän järjen
rajoissa" ( tätä ei olla kokonaan
suomennettu). Kant kirjoitti sen
muistaakseni 1790-luvulla. Hän siis
halusi kaiketi kirjoittaa myös ekplisiittisesti uskonnosta ennen
kuolemaansa. Itse asiassa hän kyllä
käsittelee uskontoon, ainakin laajasti, liittyviä kysymyksiä
monissa muissakin yhteyksissä.
Siitä vain harvoin tiedetään tai halutaan kertoa. Suomessakaan ei tietääkseni olla tehty kovin paljon filosofisesti painottunutta Kantin uskonnon tutkimusta. Teologit ovat kyllä kirjoittaneet Kantista. Yksi hyvä saksankielinen
on tehty Abo Akademissa, joka käsittelee uskon ja tiedon suhdetta
Kantilla ( muistaakseni)
Muuten Heikki Kirjavaisen kirjat ovat varsin hyviä. Hän käsittelee
yhdessä suomenkielisessä kirjassaan Moraali, motivaatio ja yhteiskunta?( en muista tarkkaan nyt tässä nimeä) erittäin elegantisti Aabrahamin uhri -teemaa ( vrt. Kierkegaardin näkemys) Samoin Simo Knuuttilan kirjat ovat erittäin, erittäin hyviä, vaikkakin molemmat
huippututkijat kirjoittavat varsin
tiiviisti eli pitää olla aika lailla asioista perillä ennen kuin
niistä saa paljonkaan irti. Knuuttilan kirjassa Järjen ja tunteen kerrostumat toiseksi viimeinen eli 9. luku Usko, järki
ja tulevaisuus liittyy näihin teidänkin esiintuomiin asioihin. Myös Taina ja Toivo Holopaisen väitöskirjat ovat myös vallan erinomaisia. Kun niiden pariin pääsee, ei niistä meinaa millään voida irrottautua. Valitettavasti
en ole lukenut kokonaan tuota
Petrin väitöskirjaa tai pikemminkin
kai sen suomenkielistä, mahdollisesti kansanomaistettua, versiota. Luen sen heti kun ehdin.
Minusta se, mitä luin oli erittäin hyvää, vaikkin tunnen sitä alaa aivan liian vähän,
jotta voisin siitä tässä mitään
kovin tähdellistä sanoa, mutta sitten, kun saan sen luetuksi,
niin voin antaa oman kontribuutioni siihenkin, jos vain suinkin tahdot, tahdotte.

Kirjoitin tällä kertaa aika lailla vapaasti. Olen valmis kyllä tätä tiukempaankin dialogiin ja argumetointiin. Asiat, joita Te täällä käsittelette ovat varsin vaikeita, mutta juuri siksi olen
täällä, koska niissä on haastetta
ja sitä kaipaan;


Ystävällisesti ja kunnioittavasti Matti