Assisin uudelta portilta ohi Sopra Minervan kävelee Fransiscuksen basilikalle puolessa tunnissa. Siinä ovat kaupungin rajat yhdestä suunnasta piirrettyinä.
Alla ja yllä kumpuilee Umbriam vuorimaisema ja kiertotie vie Monte Subasion huipulle, lähelle Eremon erakkolaa, jossa käy tuuli. Kun Bonaventura kirjoitti teoksensa Itinerarium mentis ad Deum, Sielun matka Jumalaan, hänen mielessään lienee ollut vuoristotie ylös avaruuteen, joka näyttää maailman.
Yläkirkon freskot ovat Giotton maalaamia, niin väitän. On esitetty, että ne olisivat vasta padovalaisen taiteen jälkiseurausta, mutta kun niitä tarkastelee lähemmin, niissä näkyy Cimabuen vaikutus, ajoituksen on oltava varhaisempi kuin padovalaista teoriaa kannattavien taidehistorioitsijoiden esitys.
Alakirkon kellariluolassa lepää pyhä Fransiscus ympärillään läheisimmät ystävänsä kuten Leo, Masseo ja Angelo.
Tuosta paikasta, näistä ihmisistä räjähti:
Sosiaalinen reformi.
Teologinen reformi.
Esteettinen reformi.
Hauta on huikean alkuräjähdyksen muisto. Jeesus nasaretilaisen elämä on ihmeellisin tarina, jonka tiedän, mutta melkein huikeampaa on, että joku ottaa sen vakavasti.
Sosiaalinen reformi: Kaupunkivaltio Assisi teki 1200-luvun alussa sopimuskirjan, jonka mukaisesti kaikki sitoutuvat taloudelliseen menestykseen.
Fransiscus ja hänen ystävänsä tekivät oman sopimuksensa. Ei kosketa rahaan, ollaan niiden kanssa, jotka putoavat menestyksen matkasta, tehdä työt iloiten, ollaan Kuun veljiä ja Auringon sisaria.
Heistä tuli tavoiteltuja työntekijöitä ja heille tarjottiin erityisesti taloudenhoidollisia tehtäviä, joista he kuitenkin kieltäytyivät, koska periaatteena oli, että ei kosketa rahaan, jonka toinen nimi italiaksi on merda.
He loivat hyvinvointivaltion mallin: ihminen on tärkeämpi kuin taloudellinen menestys. Vähemmälläkin tulee toimeen, jos sosiaalinen elämä on kunnossa.
Teologinen reformi: ota ristisi ja käy, iloitse kohtalostasi ja seuraa. Se päätyy stigmatisaatioon, naulanreikiin käsissä ja jaloissa, platinaristin sijasta puuristiin, joka on ainoa toivo ja suuri ilo. Myy kaikki, mikä sinulla on äläkä vetoa kirkon velvollisuuteen hoitaa taloutensa parhaiden talousteorioiden välineistöllä.
Esteettinen reformi: Duccio, Giotto, Massachio... Nuo perspektiivin ja kertomuksen käyttöönsä ottaneet ensimmäiset 'elokuvaohjaajat', jotka loivat Italian seinille freskot Chaplinin kulkurista. Kuvia, jotka ovat lumovoimaisia edelleen ja kertovat alkuräjähdyksen voimasta.
Alla ja yllä kumpuilee Umbriam vuorimaisema ja kiertotie vie Monte Subasion huipulle, lähelle Eremon erakkolaa, jossa käy tuuli. Kun Bonaventura kirjoitti teoksensa Itinerarium mentis ad Deum, Sielun matka Jumalaan, hänen mielessään lienee ollut vuoristotie ylös avaruuteen, joka näyttää maailman.
Yläkirkon freskot ovat Giotton maalaamia, niin väitän. On esitetty, että ne olisivat vasta padovalaisen taiteen jälkiseurausta, mutta kun niitä tarkastelee lähemmin, niissä näkyy Cimabuen vaikutus, ajoituksen on oltava varhaisempi kuin padovalaista teoriaa kannattavien taidehistorioitsijoiden esitys.
Alakirkon kellariluolassa lepää pyhä Fransiscus ympärillään läheisimmät ystävänsä kuten Leo, Masseo ja Angelo.
Tuosta paikasta, näistä ihmisistä räjähti:
Sosiaalinen reformi.
Teologinen reformi.
Esteettinen reformi.
Hauta on huikean alkuräjähdyksen muisto. Jeesus nasaretilaisen elämä on ihmeellisin tarina, jonka tiedän, mutta melkein huikeampaa on, että joku ottaa sen vakavasti.
Sosiaalinen reformi: Kaupunkivaltio Assisi teki 1200-luvun alussa sopimuskirjan, jonka mukaisesti kaikki sitoutuvat taloudelliseen menestykseen.
Fransiscus ja hänen ystävänsä tekivät oman sopimuksensa. Ei kosketa rahaan, ollaan niiden kanssa, jotka putoavat menestyksen matkasta, tehdä työt iloiten, ollaan Kuun veljiä ja Auringon sisaria.
Heistä tuli tavoiteltuja työntekijöitä ja heille tarjottiin erityisesti taloudenhoidollisia tehtäviä, joista he kuitenkin kieltäytyivät, koska periaatteena oli, että ei kosketa rahaan, jonka toinen nimi italiaksi on merda.
He loivat hyvinvointivaltion mallin: ihminen on tärkeämpi kuin taloudellinen menestys. Vähemmälläkin tulee toimeen, jos sosiaalinen elämä on kunnossa.
Teologinen reformi: ota ristisi ja käy, iloitse kohtalostasi ja seuraa. Se päätyy stigmatisaatioon, naulanreikiin käsissä ja jaloissa, platinaristin sijasta puuristiin, joka on ainoa toivo ja suuri ilo. Myy kaikki, mikä sinulla on äläkä vetoa kirkon velvollisuuteen hoitaa taloutensa parhaiden talousteorioiden välineistöllä.
Esteettinen reformi: Duccio, Giotto, Massachio... Nuo perspektiivin ja kertomuksen käyttöönsä ottaneet ensimmäiset 'elokuvaohjaajat', jotka loivat Italian seinille freskot Chaplinin kulkurista. Kuvia, jotka ovat lumovoimaisia edelleen ja kertovat alkuräjähdyksen voimasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti