torstaina, toukokuuta 31, 2007

Maailman monet ihmeelliset asiat


”Minä tiedän monta asiaa, niin monta, etten voi kaikkea kertoa. Minä tiedän avaruuden ja planeetat, Pluton, Neptus, tähdet, Auringon ja kuun. Minä tiedän, että kukkia voi istuttaa. Minä tiedän, että Jumala on tehnyt kaiken ja että leluja tehdään tehtaalla. Minä tiedän, että ihmisillä on sielu. Sielu on ihmisten sisällä. Minä tiedän, että ihmisillä on sisällä maksa, mahalaukku, lihakset, lantio ja vettä (vähän). Ihmiset elävät maan päällä, mutta he voivat käydä avaruudessa. Minä tiedän, että linnut osaavat lentää ja kävellä. Minä tiedän, että puut kasvavat koko ajan, paitsi ei ihan koko ajan. Tiedän, että eläimillä on turkki ja ihmisillä on iho. Tytöillä on yleensä pitkät hiukset ja miehillä ei. Minä tiedän, että Muumia ja Nalle Puhia ei ole oikeasti olemassa, mutta ne ovat satumaissa. Minä tiedän, että on monia soittimia olemassa.”

Nelivuotiaan muotoilema olevaisen inventaarioluettelo yllä on hänen kuvansa maailmasta. Se kyseenalaistaa ihmisen ajattelukyvyn kehittymistä koskevat teoriat. Se sisältää runsaasti samoja aineksia kuin parhaimmat filosofiset ja teologiset tekstit.

On ajateltu, että ihminen alkaa muodostaa abstrakteja ajatuksia vasta paljon myöhemmin kuin nelivuotiaana. Yhtä hyvin voisi kysyä, onko oikeastaan niin, että tämän ikävaiheen jälkeen ajattelumme sammuu.

Maailmankuvaa muodostaneet ajattelijat ovat esittäneet, että oikea tapa lähestyä todellisuutta on hämmästely. Hyvä tapa saada uutta tietoa maailmasta on katsella sitä ikään kuin lapsen silmin. Mieli irtaantuu valmiiksi annetuista ja opituista lähtökohdistaan ja puhdistuu hahmottaakseen todellisuutta sellaisena kuin se on.
Kuvassa Tonava.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tulee mieleen israelilainen ystäväni, parikymppinen nainen nimeltä Tom, johon tutustuin Intian Rishikeshissä. Eräänä iltana kerroin hänelle ja muulle pöytäseurueelle keskiyön auringosta ja talven kaamoksesta. Tom meni oudon hiljaiseksi. Pitkään asiaa pohdittuaan hän lopulta kertoi kuinka oli lähtenyt matkalle avoimin mielin, ja kuinka hän oli tietoisesti pyrkinyt olemaan muodostamatta käsityksiä asioista, ihmisistä ja kulttuureista ennen kuin oli niihin kunnolla tutustunut. Mutta jotain tiettyjä muuttumattomia perusasioita hän oli silti luullut tietävänsä. Kuten sen, että aurinko nousee aamuisin ja laskee iltaisin.