lauantaina, toukokuuta 12, 2007

Pipit ja papit

Assisissa Sopra Minervan kirkossa maaliskuussa seuraan ilmestyi roomalaiskatolinen isä, joka ilahtui kuullessaan, että luterilaisia ollaan. "Emmehän me ole muusta eri mieltä kuin paavista." Tämä oli siis hänen kantansa.

Nyökyttelin ystävällisesti apud magno consensu ja otin hänen pyynnöstään kuvia hänestä ja seurueen naispuolisista jäsenistä alttarin edessä (sic!).

Minä kun epäilen, että roomalaiskatoliseen kirkkoon tulee 20 vuoden kuluessa naispuolisia pappeja ainakin johonkin virkahierarkian asteelle ja että myös pappien avioliitot hyväksytään. Jostakin luin, että vuoden 1970 jälkeen 69 000 henkeä on jättänyt pappisviran avioliiton takia.

Suomeksi: pappi alttarin edessä naisten kanssa on viesti luterilaisille. En kuitenkaan laita kuvaa tähän, sillä se liittyy yksityiselämääni, henkilöihin, joista en levittele juttuja netissä.

Katolisessa kirkossa on ollut Vatikaanin toisen konsiilin jälkeen konservatiivinen tuulahdus, joka liittyy paavi Johannes Paavali II:een ja erityisesti Jumalan rotweileriksi kutsuttuun uskonopin kongregaation johtajaan Joseph Ratzingeriin, nykyiseen paavi Benedictukseen, häneen, joka vielä 1960-luvulla oli uudistusmielinen. Kysykää tarkemmin Toiviaisen Sakulta, joka väitteli hänen teologiastaan kymmenkunta vuotta sitten.

Konservatiivinen tuulahdus on ehkä psykologisesti ja poliittisesti perusteltu tilanteessa, jossa maailma on myllerryksissä. Epäilen syvästi, että maailman myllerrykset tulevat suuntaamaan Kirkkoa toisenlaisiin ratkaisuihin, mutta voi olla, että olen väärässä.

Siis ei erota kuin paavi.

Melanchthon esitti, oikein Tunnustuskirjoissa, että itse asiassa paaville voivat luterilaisetkin myöntää primaatin. Tämä ei kuitenkaan perustu jumalalliseen lakiin tai asetukseen eli iure divino vaan inhimillisiin seikkoihin, iure humano, että Elvis tarvitaan.

Melanchthon ajatteli, että iure divino paavi on lähinnä Rooman kirkkoherra, mutta iure humano hän on kirkon kymppi.

Hieman samaan tapaan kuin arkkipiispa Suomessa. Arkkipiispa on keisarin Tengströmille antama titteli ja se liittyy alunperin idänsuhteiden hoitoon. Nykyisin arkkipiispa on monien komiteoiden puheenjohtaja, primus inter pares eli ensimmäinen vertaistensa joukossa piispakollegiossa, jonka jäsenet ovat "kukin hiippakunnassaan" melko itsenäisiä.

Ei siis luterilainen käytäntökään ole eräänlaisesta paaviudesta ja vasitenkaan hierarkisesta pappeudesta vapaa.

Tunnustuskirjojen mukaan pappien toimittamat pappisvihkimykset ovat päteviä, kirkkolain mukaan eivät. Tarvitaan piispa. Mutta mikä on piispa luterilaisuudessa? Pappi, joka ei ole ylemmän asteen pappi - paitsi, että hänen vihitään erityisellä piispaksivihkimyksellä piispaksi eli liturgisesti hän ei olekaan tavallinen pappi.

Ja mikä on pappi ylipäänsä? Tunnustuskirjojen mukaan pappisvihkimys voidaan ajatella sakramentiksi sikäli kuin virka käsitetään seurakunnan palvelusviraksi eli ministerium verbi. Toisaalta korostetaan, että tavallisia mattimeikäläisiä tässä ollaan. Maripaitaa käytetään ja tuhmia puhutaan.

Matakirkollinen protestanttisuus sanoo, että pappeus on funktionaalista siten, että koska jokainen ei voi olla alttarilla, jonkun yleistä pappeutta jakavista pitää omistautua tähän. Tunnustuskirjat eivät kuitenkaan ajattele niin. Virka institutum est eli virka on asetettu, eikä sitä johdeta yleisestä pappeudesta.

Esimerkiksi Markku Koiviston virkarankkaus on monimutkainen. Hänen pappisoikeutensa on keskeytetty. Se tarkoittaa sitä, että hän ei voi eikä saa toimia puoleen vuoteen pappina luterilaisessa kirkossa eli saattaa käytäntöön pappisviran funktioita. Onko hän kuitenkin edelleen pappi? Vastaus on epäselvä, muuta kuin siltä osin, että hänet on vihitty pappisvirkaan ja tähän ei ole tehty mitään muutosta.

Kirkossa on pysyvä pappisvirka, johon vihitään ja papinvirkoja, joihin valitaan ja joista maksetaan palkkaa. Koivisto ei voi toimia papinvirassa, joka on hieman eri asia kuin pappisvirka.

Nykyinen tulkinta näyttää olevan, että virka on asetettu ja pysyvä, mutta sen ilmenemismuodot eivät. Yksi ilmenemismuodoista on sukupuoli. Se on ykshailee. Luterilaisessa kirkossa ei ole miespappeja eikä naispappeja. Näitä on kirkon jäsenten pään sisällä, mutta ei alttarilla. Alttarilla on pappeja.

Asia on yllättäen otettu taas esille. Niitä, jotka eivät suostu toimittamaan jumalanpalvelusta naisten kanssa on muutama kymmenen eli kyseessä on sukupuuttoon kuoleva laji. Se, että asia on otettu oikein komiteoiden mietittäväksi ja piispat ovat alkaneet antaa asiasta lausuntoja, voi itse asiassa vastaisessa kirkkohistorian tutkimuksessa paljastua kiinnostavaksi seikaksi.

Epäilen, että ajatus ei ole tullut piispakunnasta vaan käsittely on painostettu jostakin muualta. Edelleen: muutaman kymmenen "perinteisen virkakäsityksen" kannattajan painostus ei tähän riittäisi. Kyllä asialla täyty olla isompien voimien. Ei näin triviaaliin seikkaan muutoin niin suuriäänisesti puututtaisi. Muutoin "ongelmat" niin sanotusti lakaistaisiin näkymättömiin ja odotettaisiin, että aika, joka on ihmisen paras liittolainen, hoitaisi ne.

Siinä tilanteessa on sitten saatu aikaiseksi lausunto, että asia "saattaa" johtaa työsyrjintään. Osa piispoista ei näytä tosin ajattelevan oman lausuntonsa mukaisesti vaan siten, että näin käy välttämättä.

Jälkimmäinen näkemys kuulostaa ammattiyhdistysliikkeen näkemyksiltä. Tällä lauseella vihjailen ja jekutan lukijaa ylläsanotun suhteen. Eli en siis väitä mitään. Pois se minusta.

Mutta näitä kysymyksiä asia herättää. Voimakas johtajuus on usein johtajuutta, jonka painostusryhmä kokee omaa sanomaansa eteenpäin vieväksi. Heikkoa johtajuutta vastaavasti on se, ettei johtaja suostu tanssimaan muiden antamien nuottien mukaisesti. Linjakkuus on usein vain äänitorvena esiintymistä ja linjattomuus sitä, että sattuu ajattelemaan itsenäisesti.

Suvaitsevaisuus on seksikästä. Mutta se voi olla piittaamattomuuttakin tai sitä, että henkilö on menettänyt otteensa asioista ja epätoivoisesti sallii kaiken.

Tai sitten se voi perustua siihen, ettei tiedä mistään mitään. Hyvä esimerkki on ajankohtainen kirkkoherranvaali. Lehdistö on kuukausikaupalla kirjoittanut ylistyskirjoituksia vaalin toisesta ehdokkaasta etu-, keski- ja takasivulla. Sitten tehtiin galluppi, jonka mukaan lehdistön ehdokas ei ehkä tulekaan menestymään vaalissa.

Kaiketi lehdissä ajatellaan, että kirjoitetaan, mitä kansa haluaa, sitä mistä se maksaa. Nyt ei ehkä olekaan kirjoitettu siitä.

Ilmiö valottaa sitä, että osa painostuksesta syntyy puhtaasti painostetun tahon omassa mielessä. Jos niin on, eikö olisi syytä ryhtyä käyttämään omaa järkeä eikä loisia illuusioissa?

Samanlaisia kysymyksiä liittyy myös samaa sukupuolta olevien siunaamiseen. Ruotsissa ollaan tilanteessa, jossa tehdyn lakialoitteen mukaan samaa sukupuolta olevien suhde määritellään sukupuoliriippumattomaksi avioliitoksi (äktenskap). Näin yhteiskuntaa seuraava ja myötäilevä Ruotsin kirkko saattaa joutua tilanteeseen, jossa sillä on jälleen kerran tarve luoda uudet menot ja kaavat.

Sen siitä saa kun pyörii median ja politiikan tanssitettavana, voisi todeta.

Eiköhän meilläkin tuollainen lakialoite kohta tehdä. Jos kirkko nyt tekisi kaavan rekisteröidyn parisuhteen siunaamiseksi, kohta sen olisi tehtävä kaava sukupuolettoman avioliiton siunaamiseksi. Ja vastaisuudessa jonkun muun yhteiskunnallisen instituution vihkimiseksi.

Vähän niin kuin Virossa 1990-luvun alussa. Jaan Kaplinski otti tuolloin yhteyttä nuoriin suomalaisiin teologeihin. Istuttiin meillä opiskelija-asunnossa ja syötiin karjalanpiirakoita. Kaplinski kertoi, että yhteiskunnassa on hengellinen aids, tavaton nälkä mystifioida kaikki. Niinpä siunaaminen on ulotettu niin pitkälle, että koulupipotkin siunataan.

Perinnäisessä teologiassa opetetaan, että on sakramentteja, Tuomas Akvinolaisen mukaan sakramentaalioita eli kirkollisia toimituksia sekä benediktioita, siunaamisia. Näihin rinnastuvat niiden vastakohdat eli eksorkismit, manaukset.

Taidan perustaa hengellisen kaupan, josta saa ostaa siunauksia ja manauksia jäsenetuhintaan.

19 kommenttia:

a-kh kirjoitti...

Hanki sellainen laukku, joka oli ennen junissa lehtipojilla ja rupea kulkemaan junissa, piispan ja VR:n luvalla.

Ei kai mikään estäisi piispa (nyk. kansanedustaja) Kantolaa menemästä pipareineen täydessä sotisovassaan eduskuntaan, vai onko olemassa jokin pukusääntö, joka sen kieltäisi.

Merja Auer kirjoitti...

Käsittääkseni naispappeuden vastustajilla on niin vahva jälkikasvu, ettei sukupuuttoon kuoleminen ole näköpiirissä. - Millähän vuosisadalla laadittiin ensimmäinen kirkollinen aviolittoon vihkimiskaava?

jarvelainen kirjoitti...

Ad a-k.h

Lentävä kalakukko!

Opiskelukaverini Kantolan asema on kiinnostava. Hänellä oli piispa Mäkisen vihkiäisissä piispan tunnusmerkit yllä. Käsitykseni mukaan hänelle oli sanottu, että niin pitää olla ja että hänen asemansa on sama kuin emerituspiispoilla.

Asiaa helpottaa, että voimme tituleerata kansanedustajaksi. Muuten en oikein tiedä, olisiko muoto "herra piispa" se oikea.

Kantolaan liittyen. Epäilen, että lehdistö on juopunut hengellisen regimentin alueellaan käyttämästään vallasta. Piispaa ei voi erottaa kuin rikosoikeus ja - Iltalehti. Ja jälkimmäisen malliin alkavat maakuntalehdetkin näköjään elellä. Iljettävää, naurettavaa.

jarvelainen kirjoitti...

Ad Merja Auer

Voit olla oikeassakin. Tarkoitin sitä, että kun asiasta tehdään numero, niin helposti jälkikasvuakin alkaa sitten syntyä.

Tuosta avioliittokaavasta en tiedä. Asiassa on monimutkaista se, missä merkityksessä avioliitto on hengellinen ja missä merkityksessä yhteiskunnallinen instituutio. Kiinnostavaa ja monimutkaista on edelleen se, että avioliiton osaltahan kirkko näyttää siunaavan myös instituution eikä vain ihmisten välistä suhdetta. Jos avioliitto on yhteiskunnallinen instituutio ja sen muoto vaihtuu, miksi ei siunata mitä tahansa yhteiskunnallista instituutiota, voisi yksinkertaisimmillaan ajatella. Miksei siunata avoliittoja, esimerkiksi? Kysymys näyttää yhden ongelman. Jos lähtökohtana on instituution siunaaminen, tällöin voisi ajatella, että esimerkiksi koti on instituutio, joka siunataan. Kotia ei ole mielekästä rajata sukupuolien perusteella vaan pikemminkin sitoutumisen perusteella. Sitoutumiseksi ehkä riittäisi rekisteröity parisuhde. Voi vain olla, että tämä sekoittaa kodin siunaamisen toimituskäytännettä ja että se ei riittäisi niille, jotka ajattelevat, että samaa sukupuolta olevat tulee siunata kirkollisesti. Joten taitaa olla vähän ojasta allikkoon -tyyppinen ratkaisu sekin.

a-kh kirjoitti...

Sallikaa minun hohottaa.

mattitaneli kirjoitti...

Hei hyvä Petri,

Kiitos taas kiinnostavista ajatuksistasi. Onko niin,
että kirkon pitää olla demokraattinen "totuusyhteisö"?
Katolinen kirkko, eikä myös-
kään ortodoksinen kirkko
olle vaatimassa naispappeutta.
Ovatko katoliset ja ortodoksit sitten väärässä?
Asiaa ei ole helppo ratkaista.
Ratkaisun seuraukset ovat kauas-
kantoiset. Aikamoinen ongelma
syntynee siitä, jos mennään
maallisiin tuomioistuimiin ratkaisemaan nämä kirkon naispappeuskiistat.


Ystävällisesti Matti

mattitaneli kirjoitti...

Hei vielä hyvä Petri,


En pidä mitenkään mahdottomana
sitäkään, että konklaavissa
valintoja ohjaa pyhä Jumala.
Näin ollen nykyinen paavi
Benediktus olisi Jumalan
"antama" (äiti tai isoäiti kirkon) (roomalais)katolisen kirkon johtaja.
Voiko ajatella niin, että
Jumala ei voi olla konservatiivi?
Voi tietenkin, mutta miksi rajoittaa näinkään Jumalaa tekemällä
hänestä Tungströmin Jouluoratorion ajatuksia vapaasti jatkokehitellen
pienten kääpiöajatustemme "muodostelman".
Sellainen saattaa olla pikemminkin
epäuskoa ja rintamakarkuruutta -
rintamalta, jossa ilmiöt pakenevat
määritelmiä ja jossa poissoleva
Jumala voi sanella mitä milloinkin haluaa.
Jos näin on, konservatiivi- tai radikaalipaavi tai pappi on vain laskenleikkiä. "Lastenkamari- Jeesuksenkin" aika on ohi ja
diakoniakin marginalisoituu
heikkouskoisten induktiiviseksi argumentiksi.
Uskon premisseissä saattaa olla jo johtopäätös,
ainakin implisiittisesti, läsnä.
Sellaisen deduktion Jumala voi haluta hyväksyä, eikä pidä
sen truismia pahana, vaikka
se aukeaakin lähtökohdissaan.
Johtopäätös ei voi olla olematta tosi -se tärkeintä.

Minua ihmistä pelottaa ja miksi ei niin
saisi kokea pyhän edessä?
Minun(!) pelkoni, mikä se on
muuta kuin pelkkää itsekkyyttä,
hybristäkin. Pelkäisinkö, jos
todella pelkäisin -tämä on ehkä
autuuden ensiaskeleita, jotka
saavat pelon ja vapinan väistymään
kun päivä koettaa ja Trumpet shall
sound!


Hyvää iltaa Teille - euroviisukin iltaa!

Ystävällisesti Matti

Merja Auer kirjoitti...

Naispappeuden vastustajatkin taitavat pelätä, nimittäin sitä että koko Raamattu tyhjenee kaikesta sisällöstä, jos he antavat naispappeuskysymyksessä periksi, se kun on kylpyammeen tulppa, jonka poistaminen tyhjentää koko ammeen. Ulkomuistista lainaan Heikki Koskenniemeä vuonna 1958 painetussa Evankeliumiyhdistyksen kustantamassa kirjasessa Vedenjakajalla naispappeuskysmyksessä. Minusta on positiivista että piispat vetävät vihdoin rajoja johonkin.

Rauno Rasanen kirjoitti...

Luterilaiset tehkööt mitä haluavat. Ei paljo hetkauta meikäläistä.

Siitä instituutioista on hyvää vauhtia tulossa naisvaltainen 'empatiayhteisö', ja itse ehdottaisin, että se liitettäisiin sosiaalitoimesta huolehtivan ministeriön alaisuuteen.

Traditionaalisen kristillisen uskonnon kanssa tällä gallup-kyselyjä harrastavalla, opillisesti pluralistisella ja ääri-inklusivistisella 'aatteella' on minun näkökulmastani enää hyvin vähän tekemistä.

Kovasti siellä toki tehdään hyvääkin - joskin lähinnä uskontotieteellistä ja uskonnonfilosofista tutkimusta, josta löytyy kuitenkin varsin vähän aitoa sitoutumista itse 'aatteeseen' (siis aitoa uskon paloa).

Samalla myydään 'aatetta' kuin se olisi jokin viime käden sosaaliapu, kun kaikki muu apu on tyssännyt (mikä käytännössä pitääkin paikkansa - eikä siinä toki ole moittimista).

Viimein tulee aika, jolloin luterilaista kirkkoa on varsin vaikea erottaa jonkinlaisesta sosiaalivirastotyyppisestä laitoksesta, joka kuitenkin eroaa sosiaalitoimen osastoista siinä mielessä, että se pyrkii 'markkinoimaan' itseään - toisin kuin sosiaalitoimi, jonka palvelut ovat lakisääteisiä ja itsestään selvyyksiä, ja joiden mainostaminen olisi motivoitua vain, jos ne olisivat yksityisiä, voittoa tavoittelevia palveluja.

Luterilainen kirkko on tässä mielessä varsin eriskummallinen 'firma'.

Kaikki saavat armon, kaikki pelastuvat nykyään ainakin sen epävirallisen opin mukaan.

Mutta se joutuu - siis toisin kuin sosiaalitoimi - markkinoimaan 'tuotettaan' eli hankkimaan veroa maksavia jäseniä, jottei menisi konkurssiin.

Luulen, että tulevaisuudessa luterilaisen kirkon on joko muututtava täysin markkinatalouden ehdoilla toimivaksi 'aatteelliseksi' yhdistykseksi tai - kuten edellä ounastelen - sulauduttava sosiaalitoimen osaksi.

Mutta nykyinen - sisäinen ristiriita, joka ilmenee siinä, että se on periaatteessa ei-kapitalistinen empatiayhteisö, joka silti joutuu toimintaansa ylläpitääkseen markkinoimaan itseään ei voi jatkua loputtomiin.

Heikki 'Veikonpoika' Hurstin linja on eräs varsin käytännöllinen ratkaisu: 'ensin soppaa, sitten sanomaa', mutta Hursti on täysin riippuvainen lahjoituksista; ev.lut. kirkko sen sijaan kerää laillista pakkoveroa jäseniltään.

Sitä suuremmassa määrin ihmettelen sen pyrkimyksiä tehdä itsestään 'mediaseksikäs' eli trendikäs - siis pyrkimystä 'brändätä' itseään (brändätä uskoa!? - varsin amerikkalaista) tavalla, joka antaa sille suosiota ääriliberaaleissa ja feministissä piireissä, mutta samalla koko ajan kyseenalaistaa sen alkuperän kristillisenä arvoyhteisönä: dogmatiikassaan traditioita kunnioittavana kirkkona.

mattitaneli kirjoitti...

Hei Rauno, Merja, Petri et al,


Kiitos Teille ajatuksistanne.
Rauno on oikeassa muun maussa sinä, että
on sisäisesti ristiriitaista
markkinoida brändäten sosiaalis-
ta evankeliumia.
Tätä menoa saattaa käydä niin,
että ev.lut. kirkosta tulee
tosiaankin hengellisesti marginalisoitunut
hyväntekeväisyysjärjestö.
Naispappeuskysymys ei tätä
ratkaise, vaikka se ratkeaisi.
Toisaalta taas Ruotsin entinen
arkkipiispa oli luterilaisuuden
perikuva tietyllä tavoin. Hän
kykeni siihen tosiaankin, että
uskonnosta ilmiönä lähes kaikilla foorumeilla keskustellaan
toisin kuin meillä.


Ystävällisesti Matti

mattitaneli kirjoitti...

Hei Petri ja Merja hyvä et al,


Sellaista kysyisin Sinulta, Teiltä ( kun olette niin hyviä tyyppejä!), miksi
papit kapakassa mieluummin kertovat
olevansa jopa geologeja kuin teologeja.
Eivän kaikki teologit tietenkään ole pappeja, eikä myöskään millään
tavoin uskovaisia, jos uskonnollisiakaan, jos heidän omiin
puheisiinsa on uskomista.
Miksi on jotenkin häpeä olla pappi, siis papin itsensä mielestä?
Monet tapaamani papit vähättelevät aivan turhaan itseään ja
kertovat mielellään, miten heistäkin piti tulla juristeja, arkkitehtejä, insinöörejä, mutta
siinä nyt vaan kävi näin kun...
Kuuluuko tällainenkin vähättelevä ajattelu
luterilaisuuteen. Monet kyllä
ihan todella arvostavat sellaista
ihmistä, joka arvostaa itseään.
Papitkin voisivat arvostaa itseään
vähän enemmän, en tarkoita ylpeyttä, vaan tervettä itsensä arvostamista.
Heillähän on varsin hyvä, yleissivistävä korkean tason koulutus, jolla on krediittiä
muillakin aloilla, mutta miksi
pappina ei olisi komeeta olla
sen enempää selittelemättä,
"Jumalan miehenä" ja "naisena".
Papiksi monikaan teologi ei enää halua. Minusta se on valitettavaa.
Itse arvostan paljon heitä, varsinkin sitä, mitä he parhaimmillaan tekevät
ihmisten hyväksi. Palkkaa pitää
tietysti saada, mutta sitäkin tärkeämpää on olemassa. Jos ei koe
opettajan ja papin työtä edes kutsumustyönä, niin niitä ei "tehdä". Näin sanon itse opettajana. Opettajia ja pappeja
arvostetaan ihan tarpeeksi, jos
me vain arvostamme itseämme ja
olemme todellisia synsyguksia,
vierellä, rinnalla kulkijoita.


Ystävällisesti Matti, hyvä tyyppi itsekin

mattitaneli kirjoitti...

Hei vielä hyvät ystävät,

Tarkoitin sanoa, että niitä opettajan ja papin "töitä"
ei "KANNATA" "tehdä", jos...


Ystävällisesti Matti

Merja Auer kirjoitti...

Minusta ammatti on tukala tunnustaa siksi että sen myötä saa päälleen kaiken maailman ennakko-oletukset siitä, millainen olen, kun kerran olen pappi. Pappina sinä varmaaan... Tai Raunon vuodatuksen tapaiset yleistykset. Nuorena ja innokkaana sellaisista oli hauskakin väitellä, vaan enää ei jaksa. Olisi mieluummin ihminen vaan ilman perinteiden ja yhteisön painolastia:)

Rauno Rasanen kirjoitti...

Aiempi kommenttini oli täysi raakile, joskin kyllä sieltä argumentin 'kantasolu' löytynee, kuten "ajatteleva 'kone' - pahtori/patsori Terho Pursiainen sanoisi.

En ole ikinä ymmärtänyt kirkon lähetyskäskyä - en edes Jeesuksen kehoituksena opetuslapsille mennä julistamaan evankeliumia maan ääriin tai jotain siihen suuntaan.

Lähetyskäsky on kristinuskon turmiollisin käsky.
Se teki kristillisyydestä 'miekan, veren ja rahan' uskonnon - sekä vallanpitäjien että kapitalismin 'apulaisen'.

Pyytettömän lohdutuksen saarnaajat (jopa kaikkien pelastuksen saarnaajat) kauppaamassa oppiaan kuin pahimmat kuninkaitten ja keisarien markkinamiehet...

Kristinusko alkoi degeneroitua 1) jo heti Kristuksen kuoleman jälkeen (ainut todellinen Kristitty kuoli ristillä (Nietzsche) ja 2) lopullisesti kristillisyys alkoi menettää karismaattisen ja uskovia yhdistävän, 'naivin', luonteensa Konstantinus Suuren hyväksyttyä sen Rooman viralliseksi uskonnoksi.

Mutta tämä kai oli väistämätöntä - eikä se muuksi muutu, vaikka miten brändättäisiin.

Vielä kerran: - mitä! - sosiaalieettinen empatiayhteisö 'kaupallisena' brändinä?

Tätäkö on nykyajan 'reformoitujen lahkojen' lähetystyö?

Totisesti: vaikka miten tekisi joskus mieleni kritisoida ortodoksisen kirkon lähes maagisilta ja absurdeilta vaikuttavia rituaaleja/riittejä, en silti koskaan ryhtyisi vaatimaan tosissani niiden poistamista sen ortopraxisesta.

Uskonto ja kirkko on tässä maailmassa vaikuttava 'tuonpuoleisuuden inkarnaatio', eikä sen 'henkiruumista' näin ollen tule 'myydä' sekularisaation 'Pirulle' - ei mistään hinnasta!

Merja Auer kirjoitti...

Tarttis vaihtaa johannekselaiseen lähetyskäskyyn: menkää ja antakaa anteeksi.

Rauno Rasanen kirjoitti...

ad merja auer

Miten jollekin voi antaa anteeksi sellaista, johon hän ei ole syyllistynyt?

Kieroa meininkiä...

En suostu uskomaan, että syntymiseni ihmiseksi teki minusta automaattisesti langenneen.

En mielestäni kanna kenenkään muun syntiä kuin omaani (en siis Aatamin enkä ihmislajin syntiä).

Sitäpaitsi meidän on ajateltava, että Sisyfos on onnellinen, kuten Camus kirjoitti.

Mikään ateeksianto ei hänen taakkaansa helpota.
Niinpä hänen ainoa onnensa on hänen taakkansa.

Toisin sanoen a la Kierkegaard: 'Epätoivo on meidän ainoa toivomme.'

Jos ei rakasta kohtaloaan (amor fati - Nietzsche, stoalaiset), vihaa sitä.
Kumman sinä valitset?

Väittäisin, että kun äärimmäinen nihilismi saavuttaa ihmisessä lakipisteensä, se joko tuhoaa hänet tai tekee hänestä niin 'kovan', ettei edes rakastaminen enää horjuta hänen henkistä tasapainoaan.

Ja juuri sen takia hän pystyykin rakastamaan varauksettomammin kuin se, joka on yhä omien impulssiensa, affektiensa, paheittensa ja ennakkoluulojensa orja.

Merja Auer kirjoitti...

Elän häpeästä välittämättä sellaisena kuin olen, ja ajattelen että sillä on jotain tekemistä jos ei anteeksiantamuksen niin ainakin armon kanssa.

Rauno Rasanen kirjoitti...

Kirjoitin vielä yhden kommentin ja tein siitä sekä kahdesta viimeisimmästä päreen omaan blogiini otsikolla "'Uncle Freak' kohtaa armon".

jarvelainen kirjoitti...

Ad Rauno
Kiitoksia! Hauska, ja vakava, juttu.